Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

24V/200A is met IR verliezen en rendement omvormer meegerekend nog steeds 4kW. Waarom moet het nog gekker dan dat? Met 4kW kan ik lassen, frezen, draaien, compressorren, bla. En veel van die dingen nog tegelijkertijd ook.

Voor 200A vind ik 50mm^2 overigens aardig krap en 35mm^2 al helemaal. Warmteafgifte van die dikke kabels is niet zo goed als bij dunne (het oppervlak stijgt niet evenredig mee met doorsnede) terwijl de I^2.R verliezen wel hard op lopen. Ik zou uitgaan van een 3A/mm^2 en dan kom je aardig bij die 70mm^2 van bartbrouwer uit. Bij 200A. 300A is weer meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik weet het ook niet meer, mijn probleem is dat ik echt niet weet wat die compressor aan piekstroom trekt en daardoor weet ik ook niet wat ik van de omvormer ga vragen en dus ook niet wat ik uit die accu ga trekken. Het enige wat ik zeker weet is dat er in mijn nieuwe schuurtje eigenlijk geen elektro aansluiting zit, er zit alleen een lampje en een schakelaar. Ik verwacht ook dat ik geen aarde heb daar, hoe ik daar mee om moet gaan weet ik ook nog niet.
Ik wordt een beetje moedeloos van dit rondjes draaien en niet verder komen.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door mjeuring »

benkr schreef: 06 mar 2024 20:43 Ik verwacht ook dat ik geen aarde heb daar, hoe ik daar mee om moet gaan weet ik ook nog niet.
Aardpen (laten) slaan is toch niet zo'n probleem?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat ik toestemming krijg om die betonnen bak van de parkeerkelder (waar ook de schuurtjes in zitten) lek te boren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Ergens zal toch wel een laagohmige aardverbinding te vinden zijn ?
Als je ergens nog 50m dikke koperdraad hebt liggen kunnen we wel eens een aardmeting met de Fluke 1663 doen Ben.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

ER IS GEEN AARDE!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is dat dan een probleem?
Die voeding zweeft toch?
Schepen hebben toch ook geen aarde. Jij weet vast wel hoe ze dat oplossen.
Als je een generatortje gebruikt heb je ook geen aarde lijkt me.
Ik heb er geen verstand van, maar iets in me zegt: staalplaat op de vloer.

Ik denk dat je eerst even moet verhuizen en weer aarden, voordat je je druk gaat maken over aarde. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door mjeuring »

benkr schreef: 07 mar 2024 09:15 Ik geloof niet dat ik toestemming krijg om die betonnen bak van de parkeerkelder (waar ook de schuurtjes in zitten) lek te boren.
Ah, dat was niet mijn voorstelling van schuurtje. Hmm, dan wordt het lastig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 06 mar 2024 20:43 Ik weet het ook niet meer, mijn probleem is dat ik echt niet weet wat die compressor aan piekstroom trekt
Lekker belangrijk... Als die compressor niet wil starten dan maak je 'm heelsoft-startend of je vervangt 'm door wat anders. Zoveel perslucht ga jij ook niet nodig hebben.
Ik verwacht ook dat ik geen aarde heb daar, hoe ik daar mee om moet gaan weet ik ook nog niet.
Gewoon niet?
Voor de veiligheid is het niet nodig, hooguit voor het effectief laten zijn van filters. Maar dan is chassis omvormer bruikbaar als 'aarde'
Ik wordt een beetje moedeloos van dit rondjes draaien en niet verder komen.
Daarom; als je het geld hebt kun je het beste een kantenklaar doosje kopen met batterijtjes en omvormer erin, want die kun je ook weer makkelijk verkopen als het niet werkt zoals je gedacht had en het kost je geen tijd die je aan al die andere zaken die je nog moet doen had kunnen besteden. Soms is gewoon iets kopen zo verkeerd nog niet, vooral als je veel klussen in beperkte tijd moet doen.

Heb je dat geld niet of wil je het er niet aan uitgeven, doe dan lekker een paar LiFePO4 cellen, standaard BMSje en reguliere 2e hands omvormer op een karretje. Of het lichter of zwaarder moet kom je vanzelf achter en dan verkoop en koop je wat.

Aangezien jij niet heel anders in elkaar steekt dan ik geef ik je op een briefje dat wat je ook kiest, over een jaar wil je het toch net effe anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Daar kan ik me helemaal in vinden, het worden dus 8 stuks 305Ah LiFePo4 cellen, een Daly 300A BMS en de Studer 2600VA 24V omvormer die ik al heb, einde discussie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Maar die Daly was toch lastig te krijgen? Gevoelsmatig is die 200A nkon ruim zat en dan kun je het gewoon bij 1 toko bestellen.

Mag die van nkon echt niet tijdelijk een grotere piek hebben dan 200A? 't zijn gewoon een bultje mosfetjes parallel in zo'n ding, als ik zelf e-fuses ontwerp hebben die ook een I^2.t rating en een ander is gemiddeld niks dommer dan ik ben. Even kloenk een motor inschakelen moet dus geen probleem zijn als je het mij vraagt en voor normaal bedrijf is die 200A genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Over die BMS van NKON doen ze best wel vaag, eigenlijk zegt de persoon waar ik respons op mijn mail van krijg dat die 200A echt het maximum is, maar in hun eigen spec sheet staat dat de max. current 350A is. Maar kennelijk wil dat ding bij 200A gaan uitschakelen.
Die 300A Daly is niet moeilijk te verkrijgen, kun je gewoon bij Ali bestellen, kost dan iets van 210 Euro, maar omdat het meer is dan 150 Euro komt de Douane om de hoek, en ik heb dan geen idee hoe dat dan verder gaat, de BTW is al betaald, maar ik heb het idee dat ik die gewoon nog een tweede keer mag gaan betalen, daar wringt de schoen.
Maar goed, ik ga die Dali gewoon bestellen en zie wel hoe het loopt, ik ga de leverancier ook nog vragen of er toevallig een EU magazijn is, dan is het helemaal geen probleem.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 07 mar 2024 09:25 ER IS GEEN AARDE!
Wat zeg je?
Plaats reactie