Harde Schijf Heidenhain TNC426 DMU60E kapot

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Harde Schijf Heidenhain TNC426 DMU60E kapot

Bericht door keesfrees »

peco2002 schreef: 14 feb 2024 16:38 ja dat kan ik wel eens proberen maar eerst mijn machine terug aan de praat krijgen.
Wat bedoel je daar mee ? ( je kunt ook knippen in een citaat :-> )
Maar, laat maar even, ik ben benieuwd naar hoe het je verder vergaat.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: Harde Schijf Heidenhain TNC426 DMU60E kapot

Bericht door peco2002 »

keesfrees schreef: 14 feb 2024 16:47
peco2002 schreef: 14 feb 2024 16:38 ja dat kan ik wel eens proberen maar eerst mijn machine terug aan de praat krijgen.
Wat bedoel je daar mee ? ( je kunt ook knippen in een citaat :-> )
Maar, laat maar even, ik ben benieuwd naar hoe het je verder vergaat.

WIKI:
FAT16 (16-bits File Allocation Table) is een bestandssysteem dat gebruikt wordt door onder andere MS-DOS en Microsoft Windows.

Zoals de naam al suggereert werkt FAT met een tabel die op een vaste plek op de schijf opgeslagen is en waarin wordt bijgehouden welke stukken van de schijf door welke bestanden gebruikt worden. De tabel is maximaal 216 (65536) posities groot en bestaat uit 16-bits getallen. In het oorspronkelijk ontwerp kwam iedere positie in de tabel overeen met een enkele sector van 512 bytes, waarmee de grootte van een FAT16-partitie maximaal 32 mebibyte (MiB) kon bedragen. In MS-DOS versie 3.0 werd het mogelijk sectoren samen te voegen in zogenaamde clusters, waardoor harde schijven tot 2 GB gebruikt konden worden (onder Windows NT tot 4 GB).


ik weet niet welke bestandsindeling mijn TNC heeft. Is het FAT16 of FAT32 of nog iets anders..? Ik kan het zelf niet meer zien want mijn harde schijf is kapot...
Ik heb gezien dat in de loop van de jaren verschillende versies en updates van de TNC426 zijn, maar weet niet of deze van mij praat met grotere harde schijven. De TNC programma zit voor een groot deel in de EEPROM's heb ik begrepen.
Ik kan hem idd wel naar Heidenhain sturen en zij zetten er ook een SSD in, maar weet niet of er dan een of andere update in de EEPROM's moet gebeuren.. Kostenplaatje is ca 5000€

de nieuwe harde schijf die onderweg is is 40GB... ik ga het keertje proberen
en dan heb ik nog die optie CF kaart die is wel 2GB
en als achteraf blijkt dat zo een SATA harde schijf met ide adapter ook prima werkt is het ook goed...

:)


mvg
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Harde Schijf Heidenhain TNC426 DMU60E kapot

Bericht door keesfrees »

Ja, daar ben ik allemaal ongeveer mee bekend, maar wel met een hoog "klok en klepel" gehalte en veel door proberen en zien wat er gebeurd.
Maar vaak krijg ik het wel voor elkaar, uiteindelijk.
Als je een clone maakt naar een grotere schijf dan gebruik je maar een stukje van de schijf maar dan zou het wel kunnen werken (?)
In mijn ervaring wel, wie vult aan ?
Er was wel ooit een maximale adressering in PC-land, door de 20 adreslijnen ( A20 ), met wat trucken werd dat weer omzeilt .
Maar zoiets is hier niet aan de orde lijkt mij, aangezien het "al" wel een IDE schijf is.

Maar wat ik eigenlijk subtiel probeerde aan te geven, als je al een bericht aanhaalt (citeert) dan is het wel zo overzichtelijk om dat in stukjes te doen met de reactie er onder. En een voorgaand bericht in zijn geheel aanhalen is helemaal overbodig. Je kunt de reageer knop gebruiken ipv de " . ( zie ook mijn onderschrift ) Met alle goede bedoelingen zoals altijd :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie