Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes.. in het Topic 5C of ER25?, heb ik het al een paar keer genoemd:
'k heb ook wel messing spantangetjes gemaakt, met M8 achterin, die met een flensje aan de voorkant tegen de klauwplaat aanliggen.. perfect voor de middenstukjes van mijn Sleutelhangertjes, lengtevariatie is niet noemenswaardig (<0.05)
Maar.. hoe ziet zoiets er dan uit?..

25086

Nou.. zo dus..Ja.. mijn fikken zijn nog nat van de Koelemulsie.. hij komt net uit de machine.. 'k had 30 pennetjes op lengte te draaien..
ik schreef al dat de lengtevariatie niet noemenswaardig is.. nou.. 0.01 mm in een run van 30 stuks RVS 304 (troep).. dus ruim binnen die 0.05.. Primagoed dus..

Hoe maak je zoiets?..
Benodigd voor deze klus;
een stuk Messing koudgetrokken, zo zuiver mogelijk aan de maat.
één draaibank
één Freesmachine
één verdeelapparaat, 6-kant spantangblok, of een 4de as
een scherpe beitel (zonder neusradius)
een handvol boren, en een tap
een bout, of een stukkie draadeind, en een Contramoer
een Schijf-of Zaagfrees


PVA: (Plan van Aanpak)
Messing in de draaibank knopen, met voldoende uitsteek om die buitendiameter te draaien

25088

Ik heb hier even geschetst wat ik vanmiddag gemaakt heb
dus.. iets meer dan 30 mm, voorkantje vlakken, centeren gaatje doorboren ø6.8 (omdat ik M8 gebruik voor mijn "Stop" , Draadje tappen..
dan de buitendiameter naar ø15 draaien, en over 10 mm naar ø14..(je wilt em iets kleiner hebben aan het eind.. hij moet tenslotte de ruimte hebben om te buigen in de klauwplaat, don't ask how i know :lol: )
let er ook op dat je tegen de flens GEEN beitelradius hebt.. (Daarom die scherpe beitel) je wilt immers niet dat de spantang naar voren geknepen wordt als je vlak geslepen bekken hebt.. de FLENS moet tegen de bekken aanliggen als je em gebruikt.
Dan draaien we'm om, boren (en eventueel ruimen, of als het een groot genoeg gat is, draaien) we em op maat.. niet dieper dan pak em beet 10 mm korter dan het hele ding.. je moet tenslotte ook draad overhouden
Voorkantje afschuinen is puur Cosmetisch.. maar een "Chamfer is the thing that separates us from the animals aldus Blondihacks"
dan is het spantangetje bijna klaar.. bijna.. de sleuven moeten er nog in..

Daartoe gaan we naar de Freesbank, knopen er een Zaagfreesje in.. Ik heb zelf Ø60 x 1 mm, en ik heb een 4de as.. met een spantangopname (aangepast Kress-asje, dus een 8 mm spantang en een stukje draadeind erin, dan de spantang er gewoon opschroeven, tot ie vastzit tegen de moer.. goed genoeg.. hij krijgt toch alleen axiale krachten te verwerken..
Dan zagen we'm in.. 3 sleuven, op 120°van elkaar.. zodat de sleuven straks netjes tussen de klauwplaatbekken vallen..
Als Contramoer heb ik gewoon een Rampamoer gepakt uit de Rommeldoos, ook wel bekend als het "Duizenddingendoosje", die kun je immers met een waterpomptang wel aantrekken, zodat ie vast genoeg zit.. , als je een zeskantmoer wilt gebruiken, dan kan dat ook natuurlijk, maar let daarbij wel op de overhoekse maat, die mag de kleinste diameter van de spantang niet overstijgen, als de spantang niet langer is dan de bekken.. anders klem je op de Contramoer.. Waarvan akte!..
'k heb em ingezaagd tot net in het dunnere deel.., je wilt tenslotte dat je kracht zoveel mogelijk op het onderdeel wordt overgebracht..

en dan?... dan is ie eigenlijk klaar voor gebruik:

25087

Deze pennen moesten dus nog een haartje gevlakt worden.. ik steek altijd af met een haartje overlengte, want als een steekbeitel net niet helemaal scherp is.. dan loopt ie zijdelings weg.. en doorgaans is het oppervlak ook niet om over naar huis te E-mailen..
Dus als 2de bewerking, de gedraaide pennen achtersteboven in de spantang, aandrukken tegen de bekken, 't werkstukje tegen het (gevlakte) stukkie draadeind achterin, de borgmoer op zijn plek.. even handmatig vlakken, meten, nulpunt corrigeren.. klaar voor actie!.. 30 stuks erdoor jassen.. machines uit, licht uit, Jas aan, deur dicht.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door hfjbuis »

Jan,
Waarom heb je de boring van de stop (M8) niet een fractie groter gemaakt dan de diameter van de voorkant (10 mm). Dan had er ook (eventueel) nog een lang stuk messing door gekund als je de stop niet nodig hebt?
Ik zou daar een M10.2x0.5 in gemaakt hebben. Daar verlies je 1 mm wanddikte mee. Voor de stevigheid moet dan de buitendiameter wel groter.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's eigenlijk alleen maar omdat ik geen m10 draadeind had, en je moet dan ook rekening houden met de diameter van de contramoer... bovendien stond de EMCO5 op dit onderdeel de snorren, terwijl ik het programma voor de EMCO 120 op dat moment aan het schrijven was..

Maar het is wel een goed idee.. ik denk dat ik eens een setje van deze tangen maak, met diameters van 3,4,5,6,8,en 10.. met m12 x 1 erin.. dan heb ik inderdaad meer opties
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door Peter Bijlholt »

Mooi Jan, jij kan wel wat!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door xander janssen »

Als je nu nog 1 van de 3 bekjes markeert, dan kun je deze spantang ook telkens op dezelfde manier onder bek 1 van de 3 klauw terug zetten. Geeft je nog wat betere rondloop tussen verschillende sessies.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 28 jan 2024 00:57 Ik zou daar een M10.2x0.5 in gemaakt hebben. Daar verlies je 1 mm wanddikte mee. Voor de stevigheid moet dan de buitendiameter wel groter.
M10.2x0.5 heb ik zo snel niet in de la liggen.
En dan nog dan zou je een kerndiameter in de buurt van 9.7 hebben, net te klein.

En voor lang materiaal maak je veel makkelijker gewoon een bus met 1 zaagsnede.

IK zou dit soort speciaal gereedschap nooit meer als 'set' gaan maken, net als ik geen sets spantangen meer zou kopen.
Zo'n set ER tangen zitten er altijd een paar bij die je nooit zal gebruiken, dan kun je beter de maten kopen die wel courant zijn.
(een set spantangen voor een draaibank zie ik niet als speciaal gereedschap, dus wel een set)
En dan heb je zelf een setje hulpmiddelen gemaakt, heb je toch net weer een andere maat nodig.
Voor 'spannfutters' zou je dan hooguit een setje blinde kunnen maken, draai je ze naar de maat die je nodig hebt als het zover is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2024 09:40 IK zou dit soort speciaal gereedschap nooit meer als 'set' gaan maken
Wat de één zou doen, omdat ie denkt dat dat in de toekomst wel van pas gaat komen, hoeft natuurlijk niet de denkwijze van een ander te zijn..
Maar.. laten we het zo stellen.. Deze, en een vorige heb ik "on the fly" gemaakt.. gewoon peukie Messing in de "5", buitenkant draaien, gaatje boren, omdraaien, opboren, zaagsnedes erin.. Done.. maar dat duurt altijd veel langer dan "even"..

'k heb nog een "peukie Messing Ø20.. 'k zou dus kunnen zeggen.. "Die maak ik op.. Ø10 zal vaker voorkomen.. ø8 ook.. en in de toekomst.. wie weet?..
En als ik ze als een Set zou gaan maken.. dan is het simpel.. de EMCOturn 120 kan 20 mm door de spindel hebben, en anders is dat ook wel op te lossen door het materiaal vantevoren even met de Slijptol te lijf te gaan..
Programmaatje is zo gemaakt, en terwijl de "120" dan staat te snorren, knoop ik in de tussentijd de 4de As op de Beagle,

't idee van een Grotere schroefdraad aan het eind, om ook Doorlopende lengtes te kunnen verwerken.. Leuk.. maar eigenlijk.. is dat niet waar ik ze voor bedacht had..
't is voor die Korte onderdeeltjes <Ø12, en 4D of minder lengte, die wel vrij precies aan een bepaalde lengte moeten voldoen.
Als ik langere lengtes en Kort werk wil kunnen doen.. kan ik beter een stuk Ø25 kopen, en daar een Holle spindelaanslag van maken..

heb ik kort werk.. Spindelaanslag erin.. en dan kan ik vast wel iets "universeels" verzinnen dat in de spantang steekt, om de lengte in te stellen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2024 09:40 M10.2x0.5 heb ik zo snel niet in de la liggen.
Ik ook niet maar ik heb een draaibank die "elke" maat kan maken. Daarom M10.2x0.5
hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2024 09:40 En dan nog dan zou je een kerndiameter in de buurt van 9.7 hebben, net te klein.
Ja, je hebt (alweer) gelijk, moet minimaal 10.5 zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tip!, Stop-Collet, Spantang met aanslag

Bericht door Arie Kabaalstra »

is het handig om een Niet standaard draad te gebruiken?.. Ik denk van niet.. 't is wel zo lekker als je indien je zoiets nodig hebt, "on the Fly" zoiets kan verzinnen.. gewoon gaatje boren.. tap erdoorheen slingeren.. klaarrrrr..
Plaats reactie