Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 dec 2023 17:43 Kortom.. de E++ Editor is feitelijk een IDE, een ontwikkelomgeving, programmeerapplicatie, Code-Editor geschreven in C#
Misschien ook een leuke functie voor de E++ editor is een "Intelligent code completion" functie. Als je dan bijvoorbeeld veel verschillende een subs hebt in een edingcnc macro dan krijg je automatisch een lijstje met bestaande sub functies als je bepaalde woorden intypt. In visualcode of visual studio zie je dan ook direct de argumenten die je kunt invoeren in de functie. Volgens mij hebben de subs in de edingcnc macro geen argumenten, maar misschien kun je dan ergens zien welke edingcnc parameters (#...) er worden gebruikt en waarvoor ze zijn.
Maar misschien heb je dit al geïmplementeerd in je E++ editor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... Voorspellende invoer.. dat zou wel de kers op de taart zijn, 't allermooiste zou zijn als ik 't wat meer object-georienteerd kan krijgen.. dat ik een Cyclus aan kan maken, en waar dan ook DIE cyclus aan kan roepen... momenteel roept ie de laatst geprogrammeerde cyclus aan.
mooier zou het zijn als je alle cycli bovenin kan mieteren, en onderin de paden.. op zich kom je met slim indelen van Subroutines ook wel een heel eind.. dan kun je een Cyclus programmeren, en alle Subs aflopen waar ie in voorkomt.., of eigenlijk de posities waar het voorkomt..

Want.. Hoe vaak hebben we het niet dat we een Reeks gaten moeten maken, zuiver op maat.. dus Centeren, Voorboren, Opboren, Verzinken, Ruimen.

Dat deed ik vroeger op de "Bridgeport-van-de-zaak" al niet anders.. (Helemaal leuk als je 3 Gatencirkels had met verschillende radii, verschillende aantallen gaten, en verschillende starthoeken.. Bovenin een paar parameters aanmaken voor de radius, aantal gaten en de starthoek, dan dat 2 keer kopiëren, en onder elke Parameterdefinitie één en dezelfde Patrooncyclus aanroepen, maar dan met andere Parameters... Dat is iets wat me nu in E++ ook lukt

Er loopt hier momenteel van alles door elkaar.. ik ben met ontwerpwerk bezig voor een horloge, de Editor, en de Code voor E++, ook ben ik nog aan het kijken of ik een PCB kan (laten) maken om zelf een mooi Controlepaneel te kunnen maken.. "ik lever een Print, Jij Freest de knopjes en de behuizing uit Kunststof plaat (tekeningen meegeleverd) Pokeys erop, Bestandje erin flitsen.. zoiets moet het wel gaan worden..
Dan ben je vrij in de keuze voor de kleur van de knopjes.. 12 x 12 is wel wat zo'n beetje vaststaat, dan hou je nog 5.08 mm over tusen de knopjes.
DaBit schreef: 12 dec 2023 17:50 Overigens met op-de-machine radiuscompensatie voor de nafreescontouren. Als het dan net te krap is zet je de radius van je frees 0,05mm kleiner of groter en doe je de contour nog een keer. Kun je ook al niet tegenop CAMmen.
Precies!..
als je Stukswerk moet doen, en het moet zuiver, dan is het wel zo lekker als je werkende RadiusCompensatie hebt, ik heb dat nooit anders gedaan.. gewoon Voorfrezen, en 0.2 laten staan.. nameten, Corrigeren.. Start heien.. nog een laatste slok koffie.. en klaar..
Op de Draaibank doen we't toch niet anders?.. Conventioneel dan.. want ik heb werkelijk geen idee hoe de meesten hier hun Cam Voor de Draaibank doen..
Ik heb de afgelopen 9 jaar dat ik mijn EMCootje 5 heb , maar 1 keer gebruik gemaakt van Cam.. omdat de vorm "een beetje complex" was..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Leeuwinga »

ik heb werkelijk geen idee hoe de meesten hier hun Cam Voor de Draaibank doen
http://www.leeuwinga.nl/turbocadcam___demo.pdf
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Interessant, heb zonet ook op de website van turbocad (https://www.turbocad.com/) gekeken. Hebben naast software voor de draaibank ook plugins voor de houtbewerker.
Die controller op: (http://www.leeuwinga.nl/pages/cnc_usb.html) "CNC-USB low cost controllersystemen3-4 tot 9 assig" is toch van planet-cnc? (https://planet-cnc.com/hardware/#products-hardware)

Afbeelding
Met api support en 9 assen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik die Presentatie goed gezien heb, dan moet je het onderdeel weer tekenen in je Cam Software?.. Was'da voor onzin?..je hebt toch al een DXF?..

uiteraard moet ik mijn onderdeel ook beschrijven als ik het aan de machine programmeer, maar dat kan dus ook vanaf een schetsje, of met een onderdeel dat ik moet namaken, en een schuifmaat in mijn poten..
Ok, ik kan momenteel nog geen complete Contouren programmeren en afdraaien, Ik doe dat nog in delen, opgedeeld in "standaard bewerkingen", maar die kan ik met een overmaat programmeren, en dan gewoon één keer de contour beschrijven om 'm na te bewerken. niks nieuws onder de zon...
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt ook gewoon een dxf inlezen, cammen ,machine aan.........koffie en klaar ASAW
Ook geweldig verschil....DXF maken of hier in de CAM module de contouren maken en cammen.
Geen letter tekst in te voeren, niets in duizenden regels programma schrijven.
En in bochten te wringen voor een grafische presentatie, dat alles
is hier in 2D en 3D al jaaaaren standaard beschikbaar.
Alle beitels, boren, frezen almede materiaal soorten zitten eral in verwerkt
Ach dat wiel he..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Echter..
Leeuwinga schreef: 15 dec 2023 12:32 niets in duizenden regels programma schrijven.
1023 regels code, en dat is inclusief alle Comments, en Regions, dat is de hele Draaimacro tot nu toe (Ok, daar moet schroefdraad nog bij.. maar Duizenden?, gaat het nooit worden..

Zelfs E++ heeft net iets over de 2000 regels Code, maar daar zitten ook de "lege regels" met alleen een { of een } in, de functionele code is veel minder dan dat..

en dat TurboCadCam, hoewel best een mooi pakket verder, is weer een totaal aparte Applicatie, waar E++ "Samenwerkt" met EdingCNC, met een directe koppeling met de tooltabel, als je er een ander tool inzet in EdingCNC, dan is dat meteen zichtbaar in E++
E++overigens.. is slechts 300Kb groot.."klein" dus naar huidige maatstaven..
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2023 12:47 en dat TurboCadCam, hoewel best een mooi pakket verder, is weer een totaal aparte Applicatie, waar E++ "Samenwerkt" met EdingCNC, met een directe koppeling met de tooltabel, als je er een ander tool inzet in EdingCNC, dan is dat meteen zichtbaar in E++
Onder setup in edingcnc kun je automatisch je gcode laden als je bijvoorbeeld met TurboCadCam gcode heb geëxporteerd, dan is dit direct zichtbaar in edingcnc. Dan kun je ook gewoon een netwerkmap gebruiken indien je turbocad op een ander pc hebt staan.
Afbeelding
Verder kun je ook voor https://www.turbocad.com/content/softwa ... lopers-kit plugins schrijven, zodat turbocad kan samenwerken met de cncapi van edingcnc. Is misschien minder werk dan een complete editor te programmeren.
E++overigens.. is slechts 300Kb groot.."klein" dus naar huidige maatstaven..
Tegenwoordig maakt het niet zoveel meer uit of een programma 300 Kb is of 300 Mb. Opslag ruimte kost namelijk niet zoveel. Ook hebben de meeste pc's tegenwoordig meer dan 4 gb werkgeheugen.
Vroeger toen er nog floppy's waren (1.44 mb groot) was dit nog wel een probleem. Ook het laden van een bestand duurde dan lang. Je had dan wel een leuk wachtgeluidje van de floppy drive :lol: :lol: .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

san45 schreef: 15 dec 2023 14:27 Onder setup in edingcnc kun je automatisch je gcode laden als je bijvoorbeeld met TurboCadCam gcode heb geëxporteerd, dan is dit direct zichtbaar in edingcnc. Dan kun je ook gewoon een netwerkmap gebruiken indien je turbocad op een ander pc hebt staan.
Dat geintje gebruikte ik al toen ik nog met Dialogen in EdingCNC programmeerde, de Dialogen werden in de Macro uitgelezen en de parameters werden naar de geladen file weggeschreven, (en daaruit werden de bewerkingen in de Macro aangeroepen), zodoende had ik meteen een preview van de geprogrammeerde cyclus.. en dat was een Loophole waar men bij EdingCNC nooit aan had gedacht, om met LogMsg je bestand te laten schrijven door de macro, ergo.. je postprocessor zat in de Macro..
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Ik denk dat de meeste gebruikers dit zo doen. Ik wou er alleen maar mee zeggen dat TurboCadCam ook kan samenwerken met de edingcnc ui.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Leeuwinga »

Ook kan TENSOR goed samenwerken met Edingcnc (draaibank) zie:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

san45 schreef: 15 dec 2023 15:16 Ik denk dat de meeste gebruikers dit zo doen.
Ik denk van niet.. :lol:
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Dan is er schijnbaar geen behoefte aan om externe software samen te laten werken met edingcnc.
Plaats reactie