Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Quepee »

Ik vind het juist fijn op de draaibank dat die spanen tussen het frame naar bededen vallen , dan kunnen ze ook niet nog meegenomen worden door de drieklauw.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Quepee schreef: 03 dec 2023 16:05 Ik vind het juist fijn op de draaibank dat die spanen tussen het frame naar bededen vallen , dan kunnen ze ook niet nog meegenomen worden door de drieklauw.
Dat is een voordeel van geen bescherming, maar het beschermen van de geleiding heeft mijn voorkeur.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 03 dec 2023 16:05 Ik vind het juist fijn op de draaibank dat die spanen tussen het frame naar bededen vallen , dan kunnen ze ook niet nog meegenomen worden door de drieklauw.

Lintspanen moet je zien te voorkomen.. Nou wil titanium ook wel lintspanen maken, maar dat is mogelijk ook een gevolg van mijn beitelgeometrie.. hoe dan ook, met de juiste Geometrie heb je geen lintspanen..

't mooiste met zo'n afscherming zou wel zijn als je je bank onder een hoek zet, zodat alle spanen eraf rollen..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Quepee »

Dat is niet helemaal waar maargoed jij bent de man met de professionele achtergrond dus je weet het vast allemaal beter.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2023 09:46 Let even op de man met de stok op 15:08. :lol:
Volgens mij springt er een kooltje in z'n slipper.
Maar het altijd weer indrukwekkend het vakmanschap te zien om met zulke middelen dit voor elkaar te krijgen.
Welke slippers? 00:03 :shock:
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

Voor wie nog van mening is dat China geen deftig (lees:nauwkeurig) materiaal kan maken: de productie van LEDs.
https://youtu.be/pMjhJ9kcaU4?si=QWo5Qut59lmMENat
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ze kunnen het zeker.. 't is net als met Japan en Taiwan ooit.. goedkope meuk, en geen kwaliteitscontrole, maar door het stijgen van de vraag, kunnen ze de prijs wat laten stijgen, en dat geld terug laten vloeien in de productiemiddelen.

'k heb het jaren geleden al eens gezegd over goedkope Chinese airbrushes, daar was toen in de Modelbouw wereld de nodige frustratie over, ze spoten niet netjes, raakten snel verstopt en vervuild, liepen niet lekker, naalden die krom en excentrisch geslepen waren, en meer van dat fraais..
een paar jaar later kreeg ik op een modelbouw evenement zo'n chinese airbrush in handen.. en de kwaliteit was goed, de bediening prettiger dan een Revell Airbrush, en de afwerking gewoon op orde..

Ze moeten wel, anders koopt niemand het meer.. Reputatie komt te voet, maar gaat te paard.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door keesfrees »

13 december 2023
Het vakwerk van een koperslager in Silvolde
In het dorp Silvolde in de Achterhoek is Dennis Wissink de vierde generatie koperslager in zijn familie.

https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/vak ... n-silvolde
In het dorp Silvolde in de Achterhoek is Dennis Wissink de vierde generatie koperslager in zijn familie. Dennis weet vanaf kinds af aan al dat hij niets liever wil doen dan werken met het bruinkleurige metaal. Vandaag maakt hij een stallamp!
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Benny_DS »

keesfrees schreef: 13 dec 2023 21:46 13 december 2023
Het vakwerk van een koperslager in Silvolde
In het dorp Silvolde in de Achterhoek is Dennis Wissink de vierde generatie koperslager in zijn familie.

https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/vak ... n-silvolde
In het dorp Silvolde in de Achterhoek is Dennis Wissink de vierde generatie koperslager in zijn familie. Dennis weet vanaf kinds af aan al dat hij niets liever wil doen dan werken met het bruinkleurige metaal. Vandaag maakt hij een stallamp!
Mooie lampen. Waar is de aarding?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

Voor iemand die niet zoveel weet van metaalbewerking, bereik hij toch nog een mooi resultaat!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn eerste gedachte, Waarom in een Koolstof mal gieten?.. Zandgieten geeft net zo goede oppervlakte kwaliteit, en je hoeft er geen CNC machine voor te kopen..

Nou ben ik natuurlijk van huis uit wel metaalbewerker, en heb ik ook een aantal jaren een opleiding Edelsmeden gevolgd, dus heb ik alle gelegenheid gehad om dingen uit te proberen..

'k heb ooit een ring gemaakt van zilver met een Amethist erin gezet, Modus Operandi: Model maken (die heb ik dan wel CNC gedraaid, op mijn werk, maar dat is niet iets wat je ook niet met een Hobbydraaibankje kan doen, zelfs zonder Conusslede. Dat model heb ik afgevormd in Brusselse aarde (fijn oliegebonden gietzand), zilver in de kroes, de Vlam erop en Gieten maar.. 't zand zal door de krimp wel vervormen.. en die ring kwam er goed uit.. , Dus afwerken, doorzagen, kastje gemaakt van zilverplaat, die gesoldeerd, in de opening van de ring geplaatst, en op zijn plek gesoldeerd, afgewerkt, gepolijst, en de steen erin gezet..
Zand is veel vergeeflijker.. en.. je kunt ook makkelijk genoeg met een tweedelige mal werken..

Zijn resultaat is wel fraai, zeker als je bedenkt hoeveel moeite het 'm gekost heeft.. en de kleur is door en door.. zou ik een paarse ring willen..
gewoon Draaien uit Titanium, en Anodiseren op 70-75V... klaarrr... :)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Low tech maar heel geinig en niet alleen kookgas:

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 31 dec 2023 08:38 Low tech maar heel geinig en niet alleen kookgas:
Geweldig toch?
Nu ben ik wel heel benieuwd hoe die die kapot gehamerde rijst delicatesse uit Japan heet ?
Plaats reactie