Denford Triac - Breakout board

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

Echte Knoppen?.. Dan neem ik terug wat ik over Folietoetsen zei.. Folietoetsen zijn Kødt.. gelukkig heeft die SZGH besturing ze dus NIET, en dat zal het aan de machine inknopselen van Code een stuk prettiger maken..

Om heel eerlijk te zijn, vind ik de Toetsen van een Heidi klavier net een tikje te zwaar gaan, daar mag wel een lichtere veer achter..

die SZGH heeft dan weliswaar geen "QWERTY" toetsenbord, maar de toetsen zitten slim gerangschikt.. en dat is ook wat waard.. XYZ, naast elkaar, ABC naast elkaar, onder de UVW, ook lekker naast elkaar.. GF en M zonder Geshift.. ook fijn.. Reset lekker linksboven, net als Esc. op een normaal klavier.. dus alles zit zo'n beetje waar je het verwacht.. Ik hou daar wel van..
JogToetsen gegroepeerd en ingedeeld volgens het zelfde schema als een Heidi (ik denk dat dat een soort "industriestandaard" is
en de rest van de toetsen.. wijst zich vanzelf..

Vraag ik me alleen af.. is het schrijven van Macro's net zo makkelijk als bij EdingCNC?.. want daar vind ik dat echt een Feest, en heeft ie een Fatsoenlijke (lees Dialoog gestuurde) Programmeeromgeving, zodat je aan de machine kan programmeren?..
Ik heb aan een Fanuc, Haas en Fadal ook wel aan de machine staan programmeren, maar daar moet je die vermaledijde "Canned Cycles" uit je kop kennen, want Dialogen kennen die besturingen niet..
Mijn Brother HS-100 heeft ook geen dialogen, en die kun je ook niet parametrisch programmeren, maar ja.. da's een besturing uit 1982 ofzo..
Maar wel van die lekker ouderwetsche Typemachine toetsen.. typt heerlijk!.. veel beter dan een Brother HS-300 die zo'n verrekt Folietoetsenbord heeft.. waar je niets op voelt, en, je vingers zo'n beetje uit de kom drukt..

zo'n SZGH, Ik weet alleen niet of het wat is voor de hobby-Bob, omdat ie wel errug weinig knoppies heeft.. als je Mach gewend bent..
Aan de andere kant.. als je toch met de hobby begint.. hoe minder knoppen op je scherm, hoe beter..
Als "ouwe rot" in het vak, denk ik Jay!.. weinig knoppies.. en Softkeys!.. daar hou ik nou van..
Zoals eerder al menigmaal opgemerkt een Softkey heeft de functie die op dat moment van toepassing is.. dus vergissen is uitgesloten.. Net als bij de EMCOturn 120.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2023 22:11 JogToetsen gegroepeerd en ingedeeld volgens het zelfde schema als een Heidi (ik denk dat dat een soort "industriestandaard" is
en de rest van de toetsen.. wijst zich vanzelf..
Ja Arie dat is zoals de betere machinebouwers het echt al jaren doen. Zelfs in de vorige eeuw al. :lol: Als je goed kijkt lijkt het wel een beetje op een 3D isoprojectie van een assenkruis :mrgreen: . Op mijn machine zitten er ook geen + en - op, intuitief weet je welke richting je op moet drukken. En niet elke machine constructie zit de beweging en +/- dezelfde kant op. (bewegende tafel of bewegende freeskop)
heeft ie een Fatsoenlijke (lees Dialoog gestuurde) Programmeeromgeving, zodat je aan de machine kan programmeren?..
Ik heb aan een Fanuc, Haas en Fadal ook wel aan de machine staan programmeren, maar daar moet je die vermaledijde "Canned Cycles" uit je kop kennen, want Dialogen kennen die besturingen niet..
Standaard heeft Eding ook niet veel dialoog volgens mij, en verder hebben de genoemde merken diverse modellen, als de machine van de baas de uitgeklede besturing heeft, ja dan heb je pech. De 'grote mensen' modellen hebben echt veel meer dan je zou denken, grafische ondersteuning, shopmill achtige zaken, en nog veel meer. (ja ook al ruim voor 2000 ;-) )
zo'n SZGH, Ik weet alleen niet of het wat is voor de hobby-Bob, omdat ie wel errug weinig knoppies heeft.. als je Mach gewend bent..
Aan de andere kant.. als je toch met de hobby begint.. hoe minder knoppen op je scherm, hoe beter..
Als "ouwe rot" in het vak, denk ik Jay!.. weinig knoppies.. en Softkeys!.. daar hou ik nou van..
Ik vind zo'n heidi klavier nog best veel toetsen hebben. :shock:

Al met al begin ik een beetje de indruk te krijgen dat je je de laatste jaren hebt begraven in Eding en E++ en volstrekt niet op de hoogte bent van wat er verder op de wereld gebeurt. Dat is voor jouw natuurlijk ook helemaal niet van belang, maar dat is voor andere gebruikers dan een heel slecht uitgangspunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Kars-cnc »

Interessante discussie... Maar wat is nu het advies wat we Jmol kunnen geven???
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2023 12:38 Standaard heeft Eding ook niet veel dialoog volgens mij
Klopt, en Eding is daar niet de enige in.. Ok, Mach heeft die "Wizzards", maar heb je wel eens zo'n scherm gezien?.. Mijn God wat een zooi.. Leuk dat het in een Isometrisch aanzicht staat, maar al die vensters her en der die je moet invullen.. probeer dat eens zonder muis?, Hobbygeklooi van een dronken aardbei is het meest positieve wat ik daar over kan zeggen..

Bottomline, er is eigenlijk geen een hobbybesturing die ook maar een beetje iets heeft in de buurt van een programmeer omgeving, daarom ben ik met E++ bezig.. Ok.. je zult om er alles uit te halen ook je Macro's in EdingCNC moeten schrijven, maar je kunt in E++ dezelfde Dialogen gebruiken als in EdingCNC.. met dien verstande dat je ze dan wel even in het Dialoogbestand van E++ moet kopiëren..
hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2023 12:38 Ik vind zo'n heidi klavier nog best veel toetsen hebben.
Los van het QWERTY-Deel van het klavier.. 66 stuks.. waarvan ik er 10 heb die je ook onder een softkey kan zetten.. dan blijven er 56 over.
hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2023 12:38 Al met al begin ik een beetje de indruk te krijgen dat je je de laatste jaren hebt begraven in Eding en E++
Ik heb in 2007 besloten om met EdingCNC te gaan werken, omdat dat toen veruit beter was dan wat mach ooit mag hopen te bereiken, zoals ik het zie..
Het gemist aan een programmeeromgeving heeft ertoe geleid dat ik in 2008-2009 G++ heb geschreven, met Vaste dialogen.. wist ik veel?.. 't was mijn eerste applicatie in VB.Net.. in 2014 heb ik de "Shopturn" omgeving gemaakt voor de EMCO 5, omdat ik daarmee losse cycli en hele programma's kon maken, al was het nog wel "Star".

Dat heeft er toe geleid dat ik nu met E++ bezig ben.. en het zou best kunnen dat je met andere besturingen die op een PC draaien, ook kan werken met E++, ik heb dat nog niet getest.. omdat ik het eerst eens op orde moet krijgen voor mijn machines, de EMCO Compact 5 CNC, de Beagle VMC2814, en de Portaalfrees die ik heb staan.
En, in de toekomst natuurlijk de EMCOturn 120.

Ik ben nu eenmaal iemand die "Verwend" is met die Heidenhain TNC 410 bij mijn Voormalige werkgever, en het "gewoon in de werkplaats aan de machine effe een programmaatje induimen, is iets wat ik gewend ben.. en wat ook voor mij de prettigste manier is om programma's te maken als ze niet te complex zijn.. Gaatje boren, Kamertje frezen, Vlakje Frezen, Patroontjes.. dat werk?.. klop ik gewoon aan de machine in vanaf een schetsje.. zoals ik dat gewend was..'k heb indertijd bij DamenCNC ook de Fadal VMC1500 op die manier geprogrammeerd, en nu met de EMCOtronic TM02 op de EMCOturn 120 is het niet anders.. als ik het niet aan de machine inklop, dan doe ik dat op de PC, want die typt makkelijke (minder toetsaanslagen).. en dan Zet ik em over met RS232..

In de Toekomst, als de EMCOturn 120 op EdingCNC draait.. komt daar uiteraard E++ op, en kan ik net als de EMCO 5, en de Beagle gewoon simpel een programmaatje induimen, en meteen zien wat er gebeurt in de Simulatie van Eding.. issie goed?.. Grote groene knop, Koffie!
Kars-cnc schreef: 29 nov 2023 13:57 Interessante discussie... Maar wat is nu het advies wat we Jmol kunnen geven???
Dat heb ik eerder al aangegeven.. wat mij betreft EdingCNC.. omdat het gebruik maakt van Softkeys waardoor er veel minder shit op je scherm staat, Ethernet Communicatie, One-stop-shopping, geen twijfelachtige Third party Hardware.

Kort en goed.. EdingCNC is eigenlijk het enige systeem.. de rest?.. Software hier, hardware ergens anders.. en dam moet je nog maar zien of het werkt..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 29 nov 2023 13:57 Interessante discussie... Maar wat is nu het advies wat we Jmol kunnen geven???
Dat is wel een goeie.
Als ie deze discussie verwerkt heeft kan die toch gewoon nog een keer de vraag een beetje anders stellen.
Hangt er ook een beetje van af hoeveel ie er voor uit wil geven. Volgens mij kan mach3 met een BOB redelijk goedkoop.

Gevaar hier op het forum is, als de vraagsteller niet snel genoeg response geeft gaan wij er met z'n allen weer doorheen zitten praten. :lol:
(sorry)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Quepee »

Wat ik een beetje jammer vind is dat de "pendant" van eding 275 euro kost. terwijl ik de exact zelfde heb voor mach en die koste 40euro. en die werk prima perfect. snap dat je iets wil verdienen maar dat gaat nergens over
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Kjelt »

Is echt niet exact dezelfde.
Die van Eding heeft enkele functies extra en wordt voor Eding naar specificaties gebouwd.
En ja er wordt winst gemaakt, niet vreemd met gratis software waar manjaren effort in zitten en nog steeds in gestoken wordt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 29 nov 2023 19:15 Wat ik een beetje jammer vind is dat de "pendant" van eding 275 euro kost. terwijl ik de exact zelfde heb voor mach en die koste 40euro. en die werk prima perfect. snap dat je iets wil verdienen maar dat gaat nergens over
Als je van Hobbyen houdt.. wat houdt je tegen om zelf een Pendant te maken?.. 'k heb er aan mijn machine ook een gehad.. tot ik die omkasting bouwde, nooit meer de ellende dat het ding op de grond mieterde.

'k had er een start en stop knop op zitten (ook om assen te selecteren en te nullen) en 2 Muistoetsen en een streeltegel.. Dat alles heeft nu een plaatsje gekregen in de omkasting van de Frees.. dus nooit meer zoeken naar mijn Pendant..

Met een Electronisch handwiel en een Pokeys kaartje kom je een heel eind.. Stukkie gaatjesprint, en een doos knoppies.. beetje soldeertin, maak je zo een Toetsenbordje.. of.. je neemt een stukkie dubbelzijdig printplaat, en je Freest een Dubbelzijdige Toetsenbord matrix print..

'k weet even niet meer uit mijn hoofd hoe groot een UIO 10 is.. maar daarmee kun je een hele resem EdingCNC functies mee aansturen.. is ook een idee natuurlijk.. als ie niet in je Pendant past, dan moet je je Pendant mogelijk voorzien van een 25 Aderige kabel met 2 25 Pins SubD Pluggen.. da's ook niet bepaald Rocket-Science..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Bedankt voor de reactie allemaal, eerlijk gezegd kan ik de discussie bijna niet meer volgen.

Om op de vraag terug te komen, mach of eding.
Als ik voor 1 van beide ga, wat is de dan nodig wanneer ik mijn stappenmotoren en spindles behoud?

Wat moet ik precies doen om het gereed te maken in de machine?


En als laatst zijn deze onderdelen dan tevens voorbereid voor als ik bijvoorbeeld in een later stadium op servo over wil? Of heb ik dan compleet iets anders nodig
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

[/quote]
Dat heb ik eerder al aangegeven.. wat mij betreft EdingCNC.. omdat het gebruik maakt van Softkeys waardoor er veel minder shit op je scherm staat, Ethernet Communicatie, One-stop-shopping, geen twijfelachtige Third party Hardware.

Kort en goed.. EdingCNC is eigenlijk het enige systeem.. de rest?.. Software hier, hardware ergens anders.. en dam moet je nog maar zien of het werkt..
[/quote]

Wat is het precies, welke componenten heb ik nodig?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat heb je nodig voor EdingCNC?.. een EdingCNC board van je keuze, Voeding voor je stepperdrivers, eventueel een voeding voor je EdingBoard, Stepperdrivers en een PC met scherm en Toetsenbord (laptop mag ook ), Muis is niet strikt noodzakelijk.
en Draad.. EdingCNC CPU 5B heeft alles met FlatCable, vind ik persoonlijk mooi en handig, tegenwoordig zijn er ook boards met allerhande schroefklemmen.. dat vinden andere mensen weer fijn..

Die Voedingen, dat zijn Universele gevallen, de rest?.. er is eigenlijk geen rest.. qua Besturingssoftware en BesturingsHardware kun je alles gewoon Bij EdingCNC vinden, je download en installeert de Software, dan kun je al meteen simuleren ( Na het instellen van wat basis dingetjes), en als je Board binnen komt, dan "knoop je de dropveters eraan.. and you're good to go.

Wat heb je nodig voor Mach, Linux of andere paketten?.. Je software kun je downloaden, en dan?.. BreakoutBoards? externe spullen.. Ik heb werkelijk geen idee wat je allemaal nodig hebt.. en omdat die Breakoutboards niet van de fabrikant/maker van de software komen.. weet jij het??.. ik ook niet..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door benkr »

Waar hier compleet aan voorbij wordt gegaan is de software om G-code te maken van een 3D ontwerp, als je geen G-code kunt maken heb je totaal niets aan welke machine dan ook. (uitgezonderd meneer Kabaalstra die het er wel in duimt dan)
Ja Eding is geen slechte keuze, maar er zijn er meer, Mach3 is al vele keren genoemd, maar ook Accorn, CNCDrive en nog wel 10 anderen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 01 dec 2023 09:51 meneer Kabaalstra
Meneer Kabaalstra?.. da's mijn Vader Ok? :lol:

Maar.. je hebt wel een goed punt.. zelfs, of met name in het bedrijfsleven, is er nog nauwelijks parate kennis van G-Code, of zelfs Heidenhain klartekst..

'k heb dat elders ook al aangegeven.. een Programmeeromgeving voor G_Code is iets wat ontbreektb bij veel besturingen die we gebruiken.

Wat CAM software betreft dan.. (ja.. ik gebruik wel CAM software.. maar niet voor ALLES).. wat wil je kunnen, wat wil je leren?..
Heel veel jaren geleden, toen ik nog een groentje was op dit forum.. noemde iemand CAMBAM als Camsoftware.. een product van een Hobbyist, maar toen wel een pakketje met potentie.. ik heb het gedownload, en met een paar minuutjes had ik een programma, en luttele minuten later draaide het op mijn toen nog maar een paar weken operationele Beagle..Sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer andere Camsoftware gebruikt..
op die ene keer Fusion.. was het Fusion?.. of een voorloper?.. 'k weet niet meer.. dat was voor het frezen van een horlogekast met een vorm die toen met CamBam nog niet mogelijk was.. da's nu ook wel anders.. ergo.. Bye-Bye Fusion..

Ik ben dus niet iemand die alles maar uitprobeert om het uitproberen.. die tijd heb ik gehad.. toen ik nog zoekende was naar een goede combi besturing/Cam/Cad...'k heb in 2008 al leren tekenen met Alibre Design, en sindsdien niet meer achterom gekeken.. AutoDesk Inventor werkte ik toen professioneel mee, maar dat was een "Memory-Hog"..123D kwam toen voor de hobby.. wel mee zitten klooien.. maar dat was het ook niet.. ook nogal zwaar op het systeem.. Fusion?.. is feitelijk een doorontwikkeling van 123D, net zoals dat Inventor een doorontwikkeling was van Mechanical Desktop, dat op zijn beurt weer een Doorontwikkeling was van Advanced Modeling Extension (AME)..
'k heb ooit in AutoCad 12 met AME, een complete Minibike getekend, pokkuhklus, maar't was "graties".. dus niet mekkeren.. en doorknallen..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Quepee »

Ik werk veel met fusion en dat heeft de laatste 3 jaar toch echt wel flinke ontwikkeling en updates gehad dat ( ik denk ) het echt wel tot 1 van de betere hoort.
Ik gebruik het voornamelijk op de draaibank. 1 keer een er goed voor zitten om alle beitels in je toollibary te zetten (alle platen zitten in het programma vcgt ccmt noem het maar op) tool lijst voor rvs en 1 voor allu en je kan heel snel iets tekenen en maken.

Je kan tegenwoordig ook je bewerkings cyclus aanpassen zodat er standaard staat wat jij wil.

Op de freesmachines gebruik ik het niet omdat de gcode file die eruit komt gewoon te groot is voor mij oudere kindjes, daarvoor gebruik ik Mastercam X3 aangeschaft in 2008 en tot nu toe heeft dat alles gedaan wat ik ervan wil.

Mijn buurman gebuikte ook cam-bam op zijn portaalfrees als leek en kreeg daar mooie dingen uit.

Dus ook hier is het weer er zijn een aantal opties en ik denk dat de Ts zelf moet kijken wat hij fijner vind , en hem niet opdringen wat jij fijn vind
Plaats reactie