Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 okt 2023 08:41 Wat dat betreft zou je elke elektrahobbyist een keer aan de 1200VDC moeten hangen;
We hebben al zo weinig installateurs :cry:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Kjelt schreef: 06 okt 2023 08:49
DaBit schreef: 06 okt 2023 08:41 Wat dat betreft zou je elke elektrahobbyist een keer aan de 1200VDC moeten hangen;
We hebben al zo weinig installateurs :cry:
:lol: :lol: :lol:

Bedankt mannen. Taalspelletje mag het niet worden, zoveel mensen zoveel wensen.

Het ziet ernaar uit dat ik toch serieus met een thuisbatterij aan de gang ga. Ook hier begint HV steeds vaker voor te komen. Mezelf kennende heb ik hier toch maar vanaf gezien. Dat gaat een keer mis en dan is er waarschijnlijk geen ruimte voor een herkansing.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 okt 2023 08:47 Eens, bij grote installaties loopt het flink in de papieren.
En blijkbaar vinden ze de meeropbrengst en betere monitoring de meerkosten ook niet waard.
omdat het nu met drie fases is aangesloten, dus +/-6 panelen per fase verdeeld over het array en de SPoF te weten een enkele inverter nu verdwenen is. Zelfs als de communicatiedoos uitvalt (wat al is voorgekomen) produceren de panelen gewoon lekker door.
Als je 17 panelen hebt (die niet allemaal mooi in een vlak liggen waarschijnlijk) en je wil verdelen over de 3 fases dan heb je een prima casus voor micro-omvormers. SolarEdge met optimizers gaat niet veel goedkoper uitvallen en dan heb je eveneens een hoop elektronica op je dak, 3 losse 1-fase omvormers vreet ruimte en je bent het geld kwijt aan arbeidsuren.

Maar kijk ik bij ons pa bijvoorbeeld, die heeft ook micro-omvormers en best een hoop panelen. Met paneeltjes die schaduwvrij en in 1 vlak liggen. Tsja.
Kjelt schreef: 06 okt 2023 08:49 We hebben al zo weinig installateurs :cry:
Och, gewoon de stroom over de hand of arm laten lopen. Gaan ze niet dood van. En ze hebben tenminste een weerwoord als er weer eens een vrouw begint te tetteren dat kerels niet weten wat pijn is omdat ze geen kinderen hoeven te baren. :mrgreen:
Het ziet ernaar uit dat ik toch serieus met een thuisbatterij aan de gang ga. Ook hier begint HV steeds vaker voor te komen. Mezelf kennende heb ik hier toch maar vanaf gezien. Dat gaat een keer mis en dan is er waarschijnlijk geen ruimte voor een herkansing.
Voor 48VDC moet je net zo goed ontzag hebben. Het doet niet zo'n pijn als je het aanraakt, maar met een paar honderd Ampere door de bekabeling kan dat toch wel heel snel heel warm worden.

Ik weet eigenlijk niet precies wat het verschil in efficientie is. Ik zou op basis van onderbuik zeggen dat een 48VDC systeem een paar procent lager uit komt dan een 400VDC systeem, maar een wereld van verschil zal het toch niet zijn? En die paar honderd Ampere is ook nog wel te behappen als je kabels maar een paar meter lang zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Voor 48VDC moet je net zo goed ontzag hebben. Het doet niet zo'n pijn als je het aanraakt, maar met een paar honderd Ampere door de bekabeling kan dat toch wel heel snel heel warm worden.

Ik weet eigenlijk niet precies wat het verschil in efficientie is. Ik zou op basis van onderbuik zeggen dat een 48VDC systeem een paar procent lager uit komt dan een 400VDC systeem, maar een wereld van verschil zal het toch niet zijn? En die paar honderd Ampere is ook nog wel te behappen als je kabels maar een paar meter lang zijn.
Dat worden inderdaad dikke kabels en die amperes maken het ook niet veiliger. Zoals gezegd, steeds meer mensen experimenteren met oude auto pakketten en HV. Ook op dat gebied komen steeds meer omvormers beschikbaar. Kabels zijn dan minder dan een pink dik, maar het HV vind ik toch te gevaarlijk.....wordt vervolgd.

Rendement komt op de tweede plaats, maar zal inderdaad wel los lopen. Spijkers op laag water heb ik al genoeg, die hoef ik niet meer te zoeken. Anders iemand daar een ander idee over heeft, hoor ik dat natuurlijk graag.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

Misschien ook wel nuttig voor degenen met grote accu wensen:
Voor batterijen met een opslagcapaciteit van meer dan 20 kWh gelden in Nederland strengere veiligheidsregels.
Deze regelgeving is gericht op grote energieopslagsystemen.
https://www.nu.nl/tech/6283649/thuisacc ... sicos.html
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

Wat ik heb begrepen is dat als je opslag wilt dat in grote hoeveelheden over lange tijd (maanden) voor een lage prijs dat je een zand batterij moet gebruiken



Zomers een grote hoeveelheid zand in een zeer goed geisoleerde vat , meerdere honderden graden opwarmen met je solar en dan in de winter lucht ermee op warmen en dat in je huis pompen.

Wij zijn momenteel begonnen aan wat proefjes met een zand accu. Voorlopig willen we alleen iets dat de voorkamer op temperatuur houd in de winter. iets van kilo of 35. De proefjes doen we met een excemplaar van 9 kilo zand. Dit na aanleiding van deze video waarbij een gezin een zand accu buiten met hout vuur opwarmde en daarna de accu naar binnen nam.



Wij gaan proberen met een elektrische verwarmingselement solar naar zand accu to pompen. Mogelijk ook met vuur, wellicht kun je een accu ontwerpen die 2 energie bronnen kan gebruiken voor het opladen (opwarmen)

Heb nu bijna alles bij elkaar voor de 9 kilo proefversie

Zodra ik wat heb (foto's meetdata) en ik wat tijd kan vinden zal ik proberen dat hier te posten

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Basalt schijnt daarvoor uitermate geschikt.
Container met basalt, RVS pijpen stelsel er doorheen. Opwarmen tot een graadje of 500...
Dat heeft iemand al voor je uitgewerkt.
https://cesar-energystorage.com/
Heb je enig idee wat de warmte capaciteit van zand is, en hoeveel je nodig denkt te hebben?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

@Hugo Heb je enig idee wat de warmte capaciteit van zand is, en hoeveel je nodig denkt te hebben?
Ik had al wat bierfiltjes calculaties gedaan en daar leek 30 kilo genoeg om onze voorkamer op temp te houden tijdens winter nachten

Tot nu toe deze post uit een forum gebruikt

Dry sand density between 1520-1680 kg/m3 (say 1500 in the calculation below)

Course sand, dry, specific heat capacity is about 800 Joules per kg per degree of temperature change.

Course sand, dry, thermal conductivity 0.25 W/m K

1kWh equals 3,600,000 joules
Heating up 1kg of dry course sand would be:

450 degrees temperature change times 800 specific heat capacity times 1kg in weight, divided by the amount of joules in one kWh:

450 x 800 x 1000 / 3,600,000 = 1 kWh.
Geen idee of dit ook echt klopt, maar volgens deze meneer kunnen we dus 9KWh in de 9kilo versie krijgen, we gebruiken 600 graad isolatie dus 450 graad warm is goed te doen, heb wat thermocouples gekocht om de zand temp te meten.

Zand accu van 9 kilo (en dus blijkbaar 9Kwh) kost nu ongeveer 200 euro zonder luchtpomje (heb ik nog ergens) das flink goedkoper dan elektrische accu's van hetzelfde vermogen.

Pylontech 9,6 Kwh = 4198,35 euro
lood accu 240 Ah = 2,9 KWh = 397, 95 Euro --> 9Kw = 1300 euro

Maar klinkt momenteel te goed om waar te zijn dus heb iemand gevraagd die beter is met natuurkunde en wiskunde (nou ja op paipier kan die het beter) om vandaag de calulaties nog eens te doen.

Ik ga proberen jullie op de hoogte te houden, als dingen goed gaan maak ik heel mischien een youtube filmpje

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En hoe ga je die 30kg dan weer opwarmen als het maar voor 1 nacht is?
Dat zand doet natuurlijk hetzelfde als een speksteen kachel. Die stook je 1x goed op en die is de volgende morgen ook nog lekker warm.

In mijn beleving wordt het pas leuk als je zoveel op kunt slaan dat je 5-6 maanden er uit kunt putten.
Dus gasverbruik terug rekenen naar energie behoefte, vervolgens de hoeveelheid benodigde massa van het gebruikte medium berekenen. Q = m . c . ∆T is op zich goed mee te rekenen. https://natuurkundeuitgelegd.nl/videole ... ijkeWarmte
Alweer een poosje geleden, maar ergens tussen de 10 en 30 kuub zou dat moeten kunnen doen. (dat is toch best een flinke ruimte, en dan nog een behoorlijke isolatie laag)
Heb de getallen niet meer zo goed op m'n netvlies.
En goed isoleren zodat je bijna geen verlies hebt is wel een uitdaging. 500 Graden is best een flinke temperatuur.
(een ovenluikje er in voor de appeltaart en stoofvlees kan in ene moeite mee :mrgreen: , dat scheelt dan weer elektrisch)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

@Hugo En hoe ga je die 30kg dan weer opwarmen als het maar voor 1 nacht is?
Het is idee is een combie van solar en biomassa (voornamelijk hout), dus zeer waarschijnlijk een vat met een interne spiraal dat zowel elektrisch als met biomassa warmte gevoed kan worden.

Wij hebben biomassa in overvloed, solar zijn we mee bezig

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij staat hier precies wat we willen weten, zonder ons er heel erg in te verdiepen. :mrgreen: https://tamtalm.nl/basalt/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

Dank Hugo !, hele mooie link

Heb zelfs nog een zak basalt in de schuur staan (werd gebruikt als granulaat voor mijn beton cnc frame)

vond deze nog, Hier in nederland wordt het al toegepast

https://www.facebook.com/vprotegenlicht ... cale=nl_NL

Greezt,

Markus
harm69
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door harm69 »

Houd er wel rekening mee dat een kWh elektriciteit niet gelijk is aan een kWh warmte: met een warmtepomp met een COP van 5 (rekenvoorbeeld) krijg je voor elke kWh elektriciteit 5 kWh warmte. Ter vergelijking, 9kWh warmte is ongeveer 1 m3 aan gas.
Plaats reactie