DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacek
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2020 17:20
Contacteer:

DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Bericht door Jacek »

Een pronkstuk met een prototype Minimum Hoeveelheid Smering (MQL)-systeem voor kleine/desktop CNC graveer-/freesmachines waarvoor geen luchtcompressor nodig is. Een doe-het-zelf-project voor mijn doe-het-zelf-desktop-CNC. Ook mijn allereerste video op Youtube. Stel gerust vragen als het systeem je bevalt, of laat een reactie achter als je ideeën voor verbetering hebt.
Jacek Tylenda - Ik hou van CNC-machines!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Bericht door hfjbuis »

Jacek,
Mooi bedacht en ook geschikt voor b.v. de bandzaagmachine. Zo'n naald laat zich goed buigen en dan kun je de smering nog beter richten. Top
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Bericht door benkr »

Lees het topic over ons MQL systeem een helemaal door, je hebt nog maar een deel van het probleem opgelost, best veel onderdelen van jou systeem bvlijven maar een beperkte tijd heel, de soort vloeistof die je gebruikt beschadigd delen van je systeem, dat kost best veel tijd om ook dat allemaal op te lossen.
Ik weet dat Ruud de Rooij hier van het forum ons MQL systeem ook heeft gebruikt om via een naald pure vloeistof ergens heen te spuiten, vraag hem er eens na.

Je kunt het hele verhaal over ons MQL systeem hier vinden:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... QL#p274954

en de bouwbeschrijving en benodigde informatie:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... ic#p232550
Jacek
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2020 17:20
Contacteer:

Re: DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Bericht door Jacek »

Wauw! Dat is een flink draadje. Ik heb het gereserveerd voor later. Nederlands lezen vind ik nog steeds wat lastig. Bedankt!
Jacek Tylenda - Ik hou van CNC-machines!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leuk projectje, dat z'n koffie water pompje eigenlijk nog best mooie kleine dosering geeft.

µ-liter pompjes komen op de een of andere manier mij altijd tegen. :lol:
Heb al diverse keren leuke verzinsels mogen maken.
Lang voor Senseo enzo en er dat soort pompjes bestonden heb ik ooit voor een miniatuur oliebrander zo'n ideetje uitgewerkt ,met een normaal 3/2 luchtventiel.
Het anker doorboort, kogelventieltje er in, en een kogelventiel in de ontluchtingszijde. Wanneer het anker aangetrokken werd stroomde de olie door het geboorde ankertje heen, bij de retourslag werd het verder verplaatst. (er zitten nog wel wat uitdagingen in zo'n principe heb ik toen gemerkt)
Maar m'n leukste (vind ik zelf) is die uit dit filmpje.
https://photos.app.goo.gl/2Cc5PNSXoNDEDBk79
Dit werkt volgens het principe van het leegdrukken van een stukje slang, en wisselend dichtknijpen van de invoer kant en de uitvoer kant.
Ik heb de middelste plunje groter gemaakt, om de volume een beetje aan te passen.
Zoals je koeien melkt dus eigenlijk.
Eigenlijk ben ik op het idee gekomen doordat ik ooit problemen had met op gewicht afvullen, zat ik steeds iets te hoog, toen kwamen we er achter dat er altijd nog een druppel kwam als de slang dicht geknepen werd. Dan is het simpel, je stopt gewoon 1 druppel-gewicht eerder dan het gewenste gewicht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: DIY compressor-less MQL (Minimum Quantity Lubrication) for desktop CNC machines

Bericht door Kars-cnc »

Jacek schreef: 09 okt 2023 23:20 Nederlands lezen vind ik nog steeds wat lastig. Bedankt!
OK, in English then...

A very nice video which immediately had my attention when reading "Compressor less MQL".

As you may have seen I developed a simple liquid pump for MQL systems in order to overcome the problems many people experience when driving the liquid with compressed air. Ever since, I have been thinking about how to also eliminate that big and noisy air compressor. So I was very interested in your solution.

I like the idea of using a vibration pump to automate the hand-used atomizer bottle. I expect the intervals between spraying as shown in the video are a bit too long. Since you spray much more concentrated on the cutting-tool compared to the hand bottle, the tool may run dry part of the time. But... that is all programmable 8)

It is not the compressor replacement I am looking for myself, but especially for bench top milling an interesting approach!
Plaats reactie