Vacuumtafel zelf bouwen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door Smeigel_12000 »

Hi allemaal,

Beginnend cnc-er hier maar inmiddels heb ik mijn eerste projectjes gedraaid. Uiteindelijk wil ik gitaarhalzen gaan frezen en aangezien opklemmen eigenlijk niet efficiënt is wil ik mijn machine gaan voorzien van een vacuumtafel. Nu heb ik al een conceptueel plan in mijn hoofd maar vroeg mij af of er tips zijn voor materiaal gebruik, adressen voor onderdelen, welke pomp is aan te raden, etc.

Ik hoor graag jullie advies/tips.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door benkr »

De meeste vacuumtafels die ik gezien heb zijn van Corian of zoiets gemaakt, dat is een echt fijn te verwerken materiaal voor zoiets denk ik.
Ik heb geen idee aan welke afmetingen je denkt, maar het is wel redelijk duur.
Daar staat tegenover dat ook een grotere vacuumtafel echt duur wordt als die van dat soort materiaal is gemaakt, maar b.v. sommige kwaliteiten spaanplaat of MDF werken ook goed en zijn relatief goedkoop.
Ik denk dat dat soort materiaal keuzes sterk bepalen wat voor vermogen pomp je nodig hebt.

Janplasiek, jacala en serum zijn denk ik mensen die je kunnen helpen om dese keuzes te maken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door Sven »

Fundamentele vraag:

Wil je door je materiaal heen gaan frezen, en welk materiaal is dat?

Voor niet er door heen frezen (eventueel ook klein formaat) kan je met een klein pompje met klein debiet en diep vacuum uit de voeten.
Voor grotere formaten, evet met doorfrezen, kan je hoog debiet en minder diep volume ook uit de voeten.

Ik ben op dit moment meerdere diepvacuum pods aan het maken, van compactplaat (trespa achtig), eu 30,-- voor 4,40 meter van 40 cm breed, 16 mm dik.
12 mm is beter verkrijgbaar, als tafelblad, maar dat is eigenlijk te dun om je aansluiting makkelijk in kwijt te kunnen.

In het kader van niet opnieuw het wiel uitvinden:
viewtopic.php?t=7895&hilit=vacuum
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door Bjornski1976 »

40 meter? Das best wel lang :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door sbos »

als ik je mag aanraden maak vacuum vormen van de gitaar onderdelen zoiets als bij deze video

https://www.youtube.com/watch?v=1dUuGne0bS8

Je creëer hiermee een veel betere vacuum dan met een vacuumbed.
Je krijgt vacuum lekken naarmate je de vorm gaat uitfrezen en hierdoor het voorwerp niet meer goed vast komt te zitten.
Dit wordt erger als je kleine smalle onderdelen freest.
tevens heb je ook minder oppervlakte aan materiaal nodig (Bespaart ook materiaal), om een goede neerwaardse druk te behouden en het materiaal niet gaat verschuiven.
Op de manier zoals in de video is de kans ook kleiner dat het te frezen materiaal door interne spanningen los komt.

als je meer suggesties wilt zoek op het internet met de volgende term"vacuum for cnc small pieces"
Succes.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door Sven »

Bjornski1976 schreef: 01 okt 2023 15:13 40 meter? Das best wel lang :mrgreen:
Je leest te lang ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door Smeigel_12000 »

@sven, bedankt voor de link naar dat topic. Erg leerzaam!

Heeft iemand al eens geëxperimenteerd met Bamboe platen? Kwam opeens bij me bovendrijven dus misschien een stom plan :-).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vacuumtafel zelf bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik Vacuumplaten van Aluminium, aan de bovenkant is een Raster ingefreesd, waar je Mosrubber snoer in legt.
Omdat ik bij mijn kleine plaatje 3 gaten heb waardoor de lucht wordt weggezogen, en ook 3 aansluitingen, kan ik meerdere "Zones" maken, of.. ik plug de 2 extra aansluitingen af, en doe alles vanuit 1 gat..Ik heb daardoor dus 3 gebieden die ik Vacuum kan trekken, maar door het raster hoeven die niet persé rechthoekig te zijn
Ik heb ze ook wel voor houten onderdelen gebruikt, armsteunen voor Horlogemakers werkbanken, en die frees ik tot "net boven de plaat" want het afronden van de contour gaat toch op een Freestafel met een Kwartrondfreesje.
Zou ik echter een "Tussenplaat" maken, gewoon een Plaatje Alu met een Contour iets kleiner dan het werkstuk, en een groef rondom voor het Mosrubber, en wat kanaaltjes.. dan kan ik de delen hout wat hoger leggen, en niet alleen de vorm, maar ook de afronding frezen.. maar ik doe die dingen niet in serie, dus dit is al mooi zat..

zou je Seriewerk gaan doen, maak een "Passende VacuumPod", waar het werkstuk overal net buiten steekt, Mosrubber snoertje langs de omtrek, paar Potgaten met een Rubberring onderin om ze zo op de tafel te schroeven, vast nulpunt maken, en gaan.. niet dat benauwde.. :lol:
Plaats reactie