Nieuw: sensor hub van Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door Kjelt »

Alvast een voor aankondiging van een nieuw product van Eding: de sensor hub.
Te voorzien van een dinrail kun je drie sensoren op de sensorhub aansluiten die één uitgang op de Eding kaart aanstuurt. De sensoren kunnen gemengd zowel npn of pnp zijn , NO of NC.
Evt ook bruikbaar voor niet Eding besturingen.

https://edingcnc.com/product/sensorhub/

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door Kars-cnc »

Lekker -recht toe recht aan- ding met die schakelaartjes waarmee je alle situaties in kunt stellen. Tegenwoordig moet je voor zoiets al snel een app op je telefoon downloaden en worden de instellingen in de cloud opgeslagen :shock:

Het zou mooi zijn als die 24V voeding nog een flinke range kent. Eding kennende is dat ook zo maar wordt dat nergens vermeldt ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door serum »

Is dit voordeliger dan compatible sensoren/probes etc aan te schaffen? Lijkt mij voor trouble-shooting alleen maar compliceren (maar dat zegt meer over mij dan over de oplossing)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 16 sep 2023 10:47 Is dit voordeliger dan compatible sensoren/probes etc aan te schaffen?
Nee maar die keus heb je niet altijd bv bij ombouw bestaande machine.

Maar ook sommige betaalbare wireless 3D sensoren, toolsensoren etc. komen van verschillende fabrikanten met slechts een mogelijke uitvoering waarbij fabrikanten onderling afwijken.

Het vergroot de mogelijkheden in vrijheid van keuze in tool en werkstuk sensoren.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 16 sep 2023 10:47 Is dit voordeliger dan compatible sensoren/probes etc aan te schaffen? Lijkt mij voor trouble-shooting alleen maar compliceren (maar dat zegt meer over mij dan over de oplossing)
Nou, zo te zien kan je de signalen van meerdere probes verwerken via 1 ingang van je cnc sturing.
Dus, het bespaart je aparte ingangen voor sensoren die je toch eigenlijk niet tegelijk gebruikt.

En elke sensor mag op zijn eigen manier aangesloten worden. NO/NC/NPN/PNP
Want dit onderdeel zorgt dat de sturing steeds het juiste signaal ziet.

Dus ik denk dat het iets is wat handig kan zijn als je te weinig ingangen hebt, maar er niet zoveel nodig hebt, dat een extra IO-kaart zinvol wordt.

Daarnaast is je keuzevrijheid qua sensoren groot.

Dus @serum, ik denk dat dat ding voor sommige situaties handig / goedkoper kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door sbos »

Het is een mooi kastje éénvoudig te gebruiken en duidelijk met instellingen.
Helaas worden de 3inputs naar 1 output gecombineerd (mooi voor toolhoogte en/of toollengte meting).
Had dit liever 1 op 1 gehad (1 input en 1 output per kanaal) dan kan je dit kastje ook voor de xyz-homing kan gebruiken.
Nu zou ik er 3 moeten kopen om dit voor xyz-homing te realiseren.

Sjaak
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door andrefc101 »

sbos schreef: 17 sep 2023 01:08 Het is een mooi kastje éénvoudig te gebruiken en duidelijk met instellingen.
Helaas worden de 3inputs naar 1 output gecombineerd (mooi voor toolhoogte en/of toollengte meting).
Had dit liever 1 op 1 gehad (1 input en 1 output per kanaal) dan kan je dit kastje ook voor de xyz-homing kan gebruiken.
Nu zou ik er 3 moeten kopen om dit voor xyz-homing te realiseren.

Sjaak
Wat een onzin, je kunt toch gewoon homen op de daarvoor gemaakte inputs? Je gaat toch ook geen tractor kopen, en dan zeggen jammer het het geen auto is :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 17 sep 2023 18:32 Wat een onzin, je kunt toch gewoon homen op de daarvoor gemaakte inputs? Je gaat toch ook geen tractor kopen, en dan zeggen jammer het het geen auto is :lol:
Niet als je zowel pnp als npn home sensoren hebt, althans niet bij Eding ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan bestel je gewoon 3 Dezelfde.. Dat het KAN wil nog niet zeggen dat het ook MOET.. da's net zoiets als in je auto aan de Linkerkant een Xenon Lamp erin, en Rechts gewoon een Gloeilampje..

Bovendien..
sbos schreef: 17 sep 2023 01:08 Nu zou ik er 3 moeten kopen om dit voor xyz-homing te realiseren.
Net wat ik zei.. je MOET helemaal niets.. hoeveel inputs heb je nodig om je Assen te homen?.. Iemand?.. (Hint.. het staat op Pagina 1 van de Setup schermen van EdingCNC V4.xx.xx)

eerst de Manual lezen.. en dan pas roepen..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 17 sep 2023 18:47
andrefc101 schreef: 17 sep 2023 18:32 Wat een onzin, je kunt toch gewoon homen op de daarvoor gemaakte inputs? Je gaat toch ook geen tractor kopen, en dan zeggen jammer het het geen auto is :lol:
Niet als je zowel pnp als npn home sensoren hebt, althans niet bij Eding ;-)
Ja, zo kan je voor elke oplossing en probleem verzinnen….
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door sbos »

andrefc101 schreef: 17 sep 2023 18:32
sbos schreef: 17 sep 2023 01:08 Het is een mooi kastje éénvoudig te gebruiken en duidelijk met instellingen.
Helaas worden de 3inputs naar 1 output gecombineerd (mooi voor toolhoogte en/of toollengte meting).
Had dit liever 1 op 1 gehad (1 input en 1 output per kanaal) dan kan je dit kastje ook voor de xyz-homing kan gebruiken.
Nu zou ik er 3 moeten kopen om dit voor xyz-homing te realiseren.

Sjaak
Wat een onzin, je kunt toch gewoon homen op de daarvoor gemaakte inputs? Je gaat toch ook geen tractor kopen, en dan zeggen jammer het het geen auto is :lol:
Dat kan ook met de toolsensor. meeste kaarten hebben twee ingangen. en ze zijn vaak ook nog schakelaars. waarom dan een hub er tussen.
De home sensor op de controler kaarten hebben meestal alleen een input. de overige aansluitingen (voeding en massa) zal kan zelf extern moeten realiseren met proximity sensoren. dit is ook het geval met de meeste controlers van edingcnc. Met deze hub kan je dus makkelijk de plus, min, schakeluitgang een voudig aansluiten en instellen en met de uitgang van de hub op de ingang van de home aansluiten. als er een sensor kapot gaat is het dan makkelijk om een nieuwe aan te sluiten. mocht je bijvoorbeeld geen pnp maar wel een npn hebben hoef je niet alles her bedraden of anderzijds. alleen de schakelaar op de hub omzetten en je bent klaar. Dit is ook zo als je van npn naar pnp wilt omzetten. daarnaast heb je gelijk een galvanische scheiding.
En Ja je kan ook schakelaars in serie zetten voor homen. Maar is dit de ideale oplossing nee. Voorkeur voor iedere as een home sensor.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Ik vind het jammer dat een relatief prijzige hub niet 1 input op 1 output is gemaakt. En als je dan de huidige functionaliteit wil hebben dit niet met een extra schakelaar maakt om de poorten te kombineren. Je bent dan flexibeler.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw: sensor hub van Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

sbos schreef: 18 sep 2023 11:01 En Ja je kan ook schakelaars in serie zetten voor homen. Maar is dit de ideale oplossing nee.
Als het werkt, dan werkt het.. Nou geef ik zelf ook de voorkeur voor aparte inputs, maar is het nodig?.. Ik heb het altijd zo gedaan, maar nogmaals MOET het?.. Ik denk van niet.. je ziet het vanzelf bij het homen als er wat mis is.. zeker als je NC schakelaars gebruikt (wat je bij dergelijke systemen ALTIJD moet doen , bovendien.. anders werkt het niet als je ze in Serie zet)

de EMCO Compact 5 CNC staat op het punt van een Grote Upgrade (omkasting, sterkere motor, Referentieschakelaars, nieuwe bedieningsconsole (is al klaar))
Ik zie geen reden om de Referentieschakelaars niet in Serie te zetten.. je Homed tenslotte niet alle assen tegelijk.. en als het eenmaal werkt, dan werkt het.. de kans dat het misgaat is klein, dus waarom niet?..
Plaats reactie