Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door Michel »

Hallo allemaal.,
ik ben aan het worstelen met een ombouw van een Deckel Fp2A waarvan de cotroller het niet doet
(zie Help, mijn Deckel is zijn geheugen kwijt)
Ik heb hier best wat energie en zweetdruppeltjes in gestoken,maar ik ga nu opgeven ,daar anders ook de kosten
best wel te hoog gaan worden voor zo'n oud besturingsysteem
Nu wil ik oa.uit kosten besparing de oude servo motoren en de bosch servoversterker laten zitten ,maar ook omdat de machine
weinig draaiuren heeft gekend, het ziet er allemaal nog netjes uit .

nu is het een servo systeem ( hoe je het ook mag noemen ) welke zijn terugkoppeling vind in de heidenhain glaslinealen ,dit is in mijn ogen ,ik kan er volkomen naast zitten dus laat dat maar weten als dat zo is, een groot voordeel daar er direct aan de assen gemeten kan worden dus die wil ik graag behouden.
Deze linalen hebben een sinus output maar ik heb Heidenhain exe602 omvormers bij die het signaal omzetten naar een TTL output.

Nu ben ik op mijn queeste naar de perfecte controller een step2linear controller tegen gekomen , deze wordt gevoed door een inkomend stepdir signaal en vormt dit om naar een +/-10V uitgangs signaal ,welke de servoversterker kan aansturen ,de lineare encoder wordt ook op de controller aangesloten waardoor er een closedloop systeem ontstaat Het is deze controller http://032c30a.netsolhost.com/catalog/i ... cf42f4205a
Heeft hier iemand ervaring mee ? of een advies / meening /inzicht over ?
Voor mij heeft deze controller het voordeel dat ik gewoon mijn eding cpu5B kaart,welke ik nog nieuw heb liggen, kan gebruiken

Of heeft iemand ervaring met CNC Motion Control Board (CSMIO series) , csmioipa, deze controller heeft +/-10V uitgangen ziet er betroubaar uit ,en is volgens mij in een aantal projecten succesvol uitgevoerd ,voor mij heeft dat als nadeel dat er een Mach3/4 licentie gekocht moet worden of een Simcnc besturings licentie

En de Kflop met Kanalog is ook een optie

wat ook hoog op mijn lijstje staat is Linuxcnc met de Mesa 7i97 kaart ,maar die is overal uitverkocht en een opvolger ,de 7i97T ,is nog in de test fase
maar, het lijkt erop of dit nog even op zich moet laten wachten
Of heeft iemand een tip voor een andere analoge controller kaart van Mesa electronics ?

kortom Het houdt mij nog wel even bezig
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door hfjbuis »

CSMIO is een goede controller waar een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Aansturing in Mach3 is door de leverancier redelijk goed gedocumenteerd. Over hun CIMCNC programma heb ik nergens iets positiefs of negatiefs gelezen. Is daarmee ook niet zo'n veel gebruikt programma.
De kosten van een Mach3 licentie vallen in het niet bij de rest van de kosten om e.e.a. aan de gang te krijgen.

Closed loop motoren met glaslinialen interfacen op een analoge uitgang is niet (meer) gebruikelijk en verre van eenvoudig.
Michel schreef: 21 aug 2023 23:15 Nu ben ik op mijn queeste naar de perfecte controller een step2linear controller tegen gekomen
Zo perfect is die niet, anders was het wel een veel gebruikte controller en had ik er al eerder over gehoord of gelezen. Dat betekent ook minder ervaringen om uit te wisselen en dat je veel zelf zult moeten doen/oplossen.

Uniformiteit met de rest van de spullen is zeker wenselijk als het uitzoeken van dit soort dingen niet je favoriete bezigheid behoort.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 22 aug 2023 23:23
Michel schreef: 21 aug 2023 23:15 Nu ben ik op mijn queeste naar de perfecte controller een step2linear controller tegen gekomen
Zo perfect is die niet, anders was het wel een veel gebruikte controller en had ik er al eerder over gehoord of gelezen.
Hoe zou dat komen?
Dit soort machines ombouwen doen toch al niet veel mensen, een servo met terugkoppeling (anders is het geen servo) is niet voor iedereen weggelegd en dan is het al snel, ik gooi alles er af en zet er stappen motoren op.
De mensen die professioneel met dat spul werken zullen niet heel veel van zich laten horen, dus lijkt het of het niet gebruikt wordt, maar als dat zo was, had die firma geen bestaansrecht gehad.

Ik zou voor deze eerder moeite doen om toch met een wat 'uitgebreider' systeem te gaan werken. En in mijn beleving is LinuxCNC met Mesa daar toch wel erg goed voor geschikt. (meende dat die lever problemen inmiddels over waren?) Maar Kflop schijnt het ook te kunnen.
Het is ook niet alleen die 3 assen, je moet ook een goede plc functie er bij hebben om de rest van de machine veilig te kunnen aansturen. Denk b.v. ook aan het schakelen van de versnellingen, en het aansturen van de hydraulische gereedschap ontklemming.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 aug 2023 09:02 een servo met terugkoppeling (anders is het geen servo)
Klopt, maar er is wel een groot verschil tussen servo's met de encoder op de servo-as en met de encoder op X- Y- Z- as zelf.

In het eerste geval heeft de fabrikant de meeste regelparameters op voorhand in de driver kunnen vastleggen. In het tweede geval komen er machine afhankelijke parameters bij die behoorlijk complex kunnen zijn. Een machine fabrikant lost dat voor zijn machine wel op maar als amateur ben je op jezelf aangewezen. (Closedloop)stappenmotoren of servo's met aangebouwde encoder liggen dan voor de hand.

Maar goed, als ik een machine ging ombouwen waar al glaslinialen op de assen zitten, zou ik die ook graag willen behouden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 23 aug 2023 10:10 Klopt, maar er is wel een groot verschil tussen servo's met de encoder op de servo-as en met de encoder op X- Y- Z- as zelf.
En of de as-encoder naar de motor-driver gaat of naar de besturing.
En of de encoder absoluut is.
Beiden zijn closed-loop maar op een ander niveau.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 23 aug 2023 10:10 Klopt, maar er is wel een groot verschil tussen servo's met de encoder op de servo-as en met de encoder op X- Y- Z- as zelf.

In het eerste geval heeft de fabrikant de meeste regelparameters op voorhand in de driver kunnen vastleggen. In het tweede geval komen er machine afhankelijke parameters bij die behoorlijk complex kunnen zijn. Een machine fabrikant lost dat voor zijn machine wel op maar als amateur ben je op jezelf aangewezen. (Closedloop)stappenmotoren of servo's met aangebouwde encoder liggen dan voor de hand.
Daar noem je dus ook gelijk de tekortkoming van die geïntegreerde servo motor. Die fabrikant weet niks van je machine, dus daar kan die ook geen rekening mee houden.
En bij een machine met rollen geleiding is dat misschien helemaal niet spannend, ik denk dat in dit geval die vaste geleidingen toch een heel ander plaatje laten zien.
Maar je hebt wel gelijk, geen klusje om aan te beginnen als je niet van plan bent je in die materie te verdiepen.
De plek waar de encoder zit, is trouwens niet eens de belangrijkste, er worden/werden ook CNC machines gebouwd met de encoder op de KO spil ipv glas linialen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door P1-Engineering »

Ik heb de CSMIO controller met SIMCNC gehad om te proberen. Ziet er allemaal erg mooi uit en heeft een goede basis. Ik miste alleen verdere functies als gereedschappen inmeten, 3d-probing en een ATC. Dit kan je wel allemaal zelf schrijven maar dit moet in Python, daar had ik geen zin in.

Je zou eens contact op kunnen nemen met cnc-steuerung, die bouwen dit soort machines om.
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door tantan »

ik ben voor mijn cnc vlakslijpbank (Jones&Shipman Format 15/150)ook aan het denken voor een ander besturing. de huidige besturing heeft teruggekoppelde Heidenhain linialen. en dat werkt fantastisch op een 30 jaar oude besturing. als ik de kop 1mu naar beneden beweeg en dan weer 1 mu omhoog dan staat de klok weer op nul.....

ik heb ook naar csmio IP/A van CSlabs zitten kijken. ik weet niet of zij ook echt een PID regeling hebben om de positie op basis van de glaslinalen te compenseren.

maar ik kwam iets anders tegen. Delta Servo drives hebben tegenwoordig een extra ingang op de controller om een lineaire encoder (glasliniaal) aan te sluiten en ook nog de gewone encoder van de motor. en volgens mij regelt dan de drive de positie met de interne PID loop obv de lineaire encoder. als dat zo is dan zou je met een eenvoudige cnc controller moeten kunnen werken omdat die niet die positieregeling hoeft uit te voeren want dat doet de drive.
wat ik me af vraag is hoe je dan de drive aan moeten sturen met step/dir of met ±10V... weet iemand dat hier toevallig.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door Michel »

Nu lijkt het erop dat de csmio-ipa kaart icm mach 4 een pid regeling heeft
Zie : https://youtu.be/aSNDclfJVh0?feature=shared

Maar ,ik zie vast iets over het hoofd ,dus zal ik met gebogen hoofd het schavot van onwetendheid betreden en de tomaten en eieren in de vorm van correctie niet proberen te ontwijken.....
Is het niet zo dat je in principe je encoder in de vorm van glaslinealen altijd ipv de roterende encoder op je servomotoren kan gebruiken , Mits je de regeling maar aanpast ?

Omdat in mijn geval alles ,in mijn machine,er netjes uitziet gaat mijn persoonlijke voorkeur er naar uit om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven
Mocht het zo zijn dat de versterker later alsnog de geest geeft dan kan ik altijd nog andere motoren en drives monteren
Al met al is dit geen ,voor mij althans, makkelijke materie maar ik stop er op het ogenblik best wel wat energie er in om het voor mij inzichtelijk te krijgen
Zoals het nu er voor staat gaat het een combinatie worden van csmio-ipa en mach 4 voor zover ik de trial versie van mach4 bekeken heb zit daar ook een plc programma in ,hierin kan ik ,hopelijk , de machine functies zoals oliesmering ,gereedschapwissel ,toerentalverstelling ,etc in verwerken
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je dan de jog-knoppen, % knop enz ook nog via een interface gewoon origineel kunt gebruiken blijft het een aardig geheel.
(niet noodzakelijk natuurlijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door spikee »

Mbt delta's, zolang het een valide input is voor een vooraf gedefineerde beweging zal dat voor deltas werken. Makkelijkste is gewoon step-dir.

Sim-cnc wordt veel gebruikt maar vooral voor de meer professionele gebruikers. Waardoor kennis etc vooral aanwezig is bij de klant en de leverancier. Niet direct online. Probing , atc etc kan allemaal. Net als bij b.v. eding moet je dat zelf schrijven/vinden/laten maken.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door Michel »

Iedereen bedankt voor het geven van adviezen en of commentaar mbt de controller kaarten.
Ik heb gewikt en gewogen ,toch een heel klein beetje getwijfeld over de step2linear kaart ,maar daar kan ik op het internet na 2021 eigenlijk niets meer over terug vinden .
Dus dan maar in de buidel getast en de controller kaarten van cslab ,de csmio-ipa met handwiel controller module besteld
De bedoeling is dat er nog een licentie van Mach4 bij gaat komen ,ik heb een trail versie op mijn laptop staan
Voor zover lijkt het wel.positief
Binnenkort zal ik aan de ombouw van mijn Deckel.fp2a gaan beginnen ,dan zal ik hierover een nieuw topic starten . En kan iedereen mee kijken met mijn mislukkingen en , hopelijk , successen
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door spikee »

Persoonlijk vindt ik simcnc toch wel wat beter dan mach4 e.d. Vaak kan je de licentie er gratis bij krijgen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Een vraag/ervaring over controllerkaarten

Bericht door P1-Engineering »

Kan mij toch niet echt voorstellen dat Simcnc door professionals gebruikt wordt. Basis functies zoals radiuscompensatie werken niet (goed) en had toch wel last van bugs, vastlopers tijdens de paar weken dat ik het getest heb.
Plaats reactie