Loopkat / takel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

Nee, die platen wegen maximaal iets van 250kg. Dan nog een vacuümheffer van 200kg. Maar een enkele keer zal er mogelijk wel iets zwaarders in hangen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Loopkat / takel

Bericht door keesfrees »

Ik heb de vacuümheffer naar het achtergrondmagazijn verhuisd, de klem bevalt mij veeeel beter, om diverse redenen
Maar ik ken je toepassing niet, wat voor heffer heb je ?
Ik heb zo'n ding met een hele dikke slang, die krimpt in lengte door onderdruk.
Maar ik zou het nog wel zo willen maken dat de zuignappen direct aan de takel hangt, wisselbaar uiteraard.
Maar dit alles geheel ter zijde, heeft niet met je vraag van doen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

De heffer is een frame met 6 zuignappen en een vacuüm pomp. Die laat ik zo op de plaat zakken. Begeleid het ding naar de freesbank en leg de plaat gelijk goed neer.

Ik hoef dan niets te draaien of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Loopkat / takel

Bericht door pgroot »

bartL schreef: 02 apr 2023 12:47
diode schreef: 02 apr 2023 09:34 Je bedoeld op de kopse kanten een flensplaat? Het IPE profiel is 24m lang en wil ik aan elk spant monteren (+/- 420cm h.o.h.). Ik zou wel een plaat kunnen maken waar ik de contour van het IPE profiel uitsnijd zodat deze er omheen schuift. En die platen dan aan het spant monteren met kikkerplaten. Maar eens even wat gaan tekenen om te kijken of dat past.
Ooh dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je hem tussen 1 spant als een soort A-constructie wilde maken. Jij wilt hem haaks op de spanten begrijp ik nu. Dan zou je het alsnog met kikkers kunnen doen door er een beugel op de lassen/schroeven met de juiste hoek van het dak.
Als je het statisch wilt monteren kom je er bijna niet omheen om ofwel het een en ander uit te vullen met schuine blokken oid of met een pootje op het ip met een kikkertje aan het dakspant hangen.
Afbeelding
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door assink »

Bovenstaande is de beste oplossing inderdaad.
Kan veel korter als je het verticale balkje rechtstreeks op het spant last.
Wel voldoende hoogte overlaten om je bouten en sleutels kwijt te kunnen. Of je kikkers en schetsplaat zo breed maken dat het buiten de balk valt.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Loopkat / takel

Bericht door pgroot »

assink schreef: 03 apr 2023 08:26 Bovenstaande is de beste oplossing inderdaad.
Kan veel korter als je het verticale balkje rechtstreeks op het spant last.
Wel voldoende hoogte overlaten om je bouten en sleutels kwijt te kunnen. Of je kikkers en schetsplaat zo breed maken dat het buiten de balk valt.
ergens rond de 50mm kom je wel mee weg, heb zo voor het praatplaatje er even wat in getekend, al moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk niet zo'n fan ben van het aan een spant hangen van een takel. Al denk ik dat je in dit geval niet heel veel anders kan buiten een heel dan een heel portaal te maken.
heb ook niet gerekend aan de dikte van platen kikkers etc gewoon even wat geschetst.
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: Loopkat / takel

Bericht door aperfecttool »

Wat denk je van een stalen u beugel van rondstaal met draad en moeren? Of twee per contactpunt.
Om dan een starre aansluiting te maken onder die hoek, zou je prima een stalen wig kunnen slaan na montage van die u beugels. en daarna de moeren strak aandraaien. Als hij eenmaal zit is lassen van die wig aan beide IPE's nog een extra veilige optie.

Scheelt een hoop werk denk ik.

Groet!

Bram
Plaats reactie