Hoe dit te herstellen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door Peter Bijlholt »

Als je een deel koel wilt houden gebruik dan een aardappel.
Een paar stukken om een as geklemd, de brander erop en de warmte trekt in de aardappel.
Daarna de boontjes opzetten en je hebt ook een maaltijd.
Succes verzekerd, Peter
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door andrefc101 »

MeMoRy schreef: 19 dec 2022 10:27
rien1959 schreef: 19 dec 2022 10:07 As afdraaien totdat hij glad is. Dan met een spanbus (=spiebaanloos) de poelie er op klemmen. Kijk maar bij Eriks en zoek op cilindrische spanelementen
: https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... elementen/
Zou in veel toepassingen een oplossing zijn, maar de timing dan precies goed krijgen is een zeer grote uitdaging. Bedenk dat in een supercharger de twee cilinders met zeer hoge snelheid (9000 tpm, soms meer) op een vaste ~0.8 mm van elkaar tegen elkaar indraaien en dan 1 bar (of meer) tegendruk krijgen. Als die uit balans is krijg je vibraties en ongelijke belasting waardoor dingen eenzijdig sneller slijten en de boel versneld stuk kan draaien.

Ik zou de bestaande splines sowieso laten zitten te referentie.
Volgens mij heeft een supercharger niet een tuning nodig…. wel veel toeren 😊
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door MeMoRy »

assink schreef: 19 dec 2022 14:00 Je kunt het inderdaad met loctite proberen.
"Proberen" klinkt mij riskant. As de verbinding breekt op topbelasting/toeren, dan draait er mogelijk heel veel kapot. En dat wordt evt zo het motorblok ingezogen, waardoor dat ook kapot is. Kan (tien) duizenden euro's schade zijn. Factoren meer zelfs als er letsel mee gemoeid is (door brand of auto-ongeluk).
Ik zou alleen iets doen waarvan je zeker weet dat het werkt.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door Leeuwinga »

lassen ??
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door Oscar f1 »

Ik heb ooit dit zelfde probleem gehad met de ruitenwisser aansluiting op de ruitenwissermotor van mij 42 jaar oude camper.
Onderdelen niet te vinden dus dan maar improviseren.
Ik heb in beide delen een sleufjes geveild en gedremeld,
net zo lang tot er een tand van een RVS gebakvorkje in paste.
Die werkt als een soort spie.

Het zit nu,(13 jaar later) nog steeds perfect,

Overigens is het slopen van bestek erg handig om tools mee te maken.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door rien1959 »

MeMoRy schreef: 19 dec 2022 10:27
rien1959 schreef: 19 dec 2022 10:07 As afdraaien totdat hij glad is. Dan met een spanbus (=spiebaanloos) de poelie er op klemmen. Kijk maar bij Eriks en zoek op cilindrische spanelementen
: https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... elementen/
Zou in veel toepassingen een oplossing zijn, maar de timing dan precies goed krijgen is een zeer grote uitdaging. Bedenk dat in een supercharger de twee cilinders met zeer hoge snelheid (9000 tpm, soms meer) op een vaste ~0.8 mm van elkaar tegen elkaar indraaien en dan 1 bar (of meer) tegendruk krijgen. Als die uit balans is krijg je vibraties en ongelijke belasting waardoor dingen eenzijdig sneller slijten en de boel versneld stuk kan draaien.

Ik zou de bestaande splines sowieso laten zitten te referentie.
Met timing heeft het niets te maken. Het is een compressor die inwendig tandwielen heeft om de schroeven in elkaar te laten draaien zonder elkaar te raken. Daar kun je dus niets aan verknallen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door andrefc101 »

rien1959 schreef: 19 dec 2022 20:02 Met timing heeft het niets te maken. Het is een compressor die inwendig tandwielen heeft om de schroeven in elkaar te laten draaien zonder elkaar te raken. Daar kun je dus niets aan verknallen.
Zoiets had ik ook al gezegd, maar daar wordt redelijk overheen gelezen 😉
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door spinningwheels »

andrefc101 schreef: 19 dec 2022 21:00
rien1959 schreef: 19 dec 2022 20:02 Met timing heeft het niets te maken. Het is een compressor die inwendig tandwielen heeft om de schroeven in elkaar te laten draaien zonder elkaar te raken. Daar kun je dus niets aan verknallen.
Zoiets had ik ook al gezegd, maar daar wordt redelijk overheen gelezen 😉
Het zijn tandwielen met schuine vertanding . deze worden wel degelijk afgesteld voor d juiste afstand tussen de rotors.
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 19 dec 2022 12:38 . . . Als ik de riemschijven op de servo's van mijn freesmachine moet vervangen, dan moet ik de motor losschroeven en in de bankschroef klemmen, waarna ik de truuk met de twee bandenlepels tussen riemschijf en bankschroef gebruik.
Dan denk ik aan een poelietrekker, maar dat past niet of die heb je niet in die maat ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door cncjohn »

Ik zie op de foto de lobben van de rotor
De beschadigde spline is dus juist het deel waar de timing tandwielen op zitten en dus wel degelijk belangrijk
De aandrijving van de gehele supercharger is inderdaad van minder belang qua timing
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef: 19 dec 2022 21:02 Het zijn tandwielen met schuine vertanding . deze worden wel degelijk afgesteld voor d juiste afstand tussen de rotors.
Dat begrijp ik, maar wat heeft dat precies met die splines te maken? Dat is toch de uitgaande as voor de aandrijving?
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 19 dec 2022 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door spinningwheels »

cncjohn schreef: 19 dec 2022 21:17
De aandrijving van de gehele supercharger is inderdaad van minder belang qua timing
Een van de twee tandwielen wordt weer aangedreven door een getande kevlar riem. van 3 inch breed.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door spinningwheels »

andrefc101 schreef: 19 dec 2022 21:28
spinningwheels schreef: 19 dec 2022 21:02 Het zijn tandwielen met schuine vertanding . deze worden wel degelijk afgesteld voor d juiste afstand tussen de rotors.
Dat begrijp ik, maar wat heeft dat precies met die splines te maken? Dat is toch de uitgaande as voor de aandrijving?
Op die splines komende twee tandwielen die de twee rotors met elkaar verbinden. Een van die twee tandwielen wordt dan door middel vaneen 3 inch breede getande riem weer door de krukas aangedreven
tand.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door andrefc101 »

Aha, dat is een stuk duidelijker! Aparte constructie zo….
Plaats reactie