Hoe dit te herstellen
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
- Locatie: Ezinge GR.
Re: Hoe dit te herstellen
Als je een deel koel wilt houden gebruik dan een aardappel.
Een paar stukken om een as geklemd, de brander erop en de warmte trekt in de aardappel.
Daarna de boontjes opzetten en je hebt ook een maaltijd.
Succes verzekerd, Peter
Een paar stukken om een as geklemd, de brander erop en de warmte trekt in de aardappel.
Daarna de boontjes opzetten en je hebt ook een maaltijd.
Succes verzekerd, Peter
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Volgens mij heeft een supercharger niet een tuning nodig…. wel veel toerenMeMoRy schreef: ↑19 dec 2022 10:27Zou in veel toepassingen een oplossing zijn, maar de timing dan precies goed krijgen is een zeer grote uitdaging. Bedenk dat in een supercharger de twee cilinders met zeer hoge snelheid (9000 tpm, soms meer) op een vaste ~0.8 mm van elkaar tegen elkaar indraaien en dan 1 bar (of meer) tegendruk krijgen. Als die uit balans is krijg je vibraties en ongelijke belasting waardoor dingen eenzijdig sneller slijten en de boel versneld stuk kan draaien.rien1959 schreef: ↑19 dec 2022 10:07 As afdraaien totdat hij glad is. Dan met een spanbus (=spiebaanloos) de poelie er op klemmen. Kijk maar bij Eriks en zoek op cilindrische spanelementen
: https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... elementen/
Ik zou de bestaande splines sowieso laten zitten te referentie.
Re: Hoe dit te herstellen
"Proberen" klinkt mij riskant. As de verbinding breekt op topbelasting/toeren, dan draait er mogelijk heel veel kapot. En dat wordt evt zo het motorblok ingezogen, waardoor dat ook kapot is. Kan (tien) duizenden euro's schade zijn. Factoren meer zelfs als er letsel mee gemoeid is (door brand of auto-ongeluk).
Ik zou alleen iets doen waarvan je zeker weet dat het werkt.
Re: Hoe dit te herstellen
lassen ??
Re: Hoe dit te herstellen
Ik heb ooit dit zelfde probleem gehad met de ruitenwisser aansluiting op de ruitenwissermotor van mij 42 jaar oude camper.
Onderdelen niet te vinden dus dan maar improviseren.
Ik heb in beide delen een sleufjes geveild en gedremeld,
net zo lang tot er een tand van een RVS gebakvorkje in paste.
Die werkt als een soort spie.
Het zit nu,(13 jaar later) nog steeds perfect,
Overigens is het slopen van bestek erg handig om tools mee te maken.
Onderdelen niet te vinden dus dan maar improviseren.
Ik heb in beide delen een sleufjes geveild en gedremeld,
net zo lang tot er een tand van een RVS gebakvorkje in paste.
Die werkt als een soort spie.
Het zit nu,(13 jaar later) nog steeds perfect,
Overigens is het slopen van bestek erg handig om tools mee te maken.
Re: Hoe dit te herstellen
Met timing heeft het niets te maken. Het is een compressor die inwendig tandwielen heeft om de schroeven in elkaar te laten draaien zonder elkaar te raken. Daar kun je dus niets aan verknallen.MeMoRy schreef: ↑19 dec 2022 10:27Zou in veel toepassingen een oplossing zijn, maar de timing dan precies goed krijgen is een zeer grote uitdaging. Bedenk dat in een supercharger de twee cilinders met zeer hoge snelheid (9000 tpm, soms meer) op een vaste ~0.8 mm van elkaar tegen elkaar indraaien en dan 1 bar (of meer) tegendruk krijgen. Als die uit balans is krijg je vibraties en ongelijke belasting waardoor dingen eenzijdig sneller slijten en de boel versneld stuk kan draaien.rien1959 schreef: ↑19 dec 2022 10:07 As afdraaien totdat hij glad is. Dan met een spanbus (=spiebaanloos) de poelie er op klemmen. Kijk maar bij Eriks en zoek op cilindrische spanelementen
: https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... elementen/
Ik zou de bestaande splines sowieso laten zitten te referentie.
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Zoiets had ik ook al gezegd, maar daar wordt redelijk overheen gelezen
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Het zijn tandwielen met schuine vertanding . deze worden wel degelijk afgesteld voor d juiste afstand tussen de rotors.andrefc101 schreef: ↑19 dec 2022 21:00Zoiets had ik ook al gezegd, maar daar wordt redelijk overheen gelezen
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Hoe dit te herstellen
Dan denk ik aan een poelietrekker, maar dat past niet of die heb je niet in die maat ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Re: Hoe dit te herstellen
Ik zie op de foto de lobben van de rotor
De beschadigde spline is dus juist het deel waar de timing tandwielen op zitten en dus wel degelijk belangrijk
De aandrijving van de gehele supercharger is inderdaad van minder belang qua timing
De beschadigde spline is dus juist het deel waar de timing tandwielen op zitten en dus wel degelijk belangrijk
De aandrijving van de gehele supercharger is inderdaad van minder belang qua timing
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Dat begrijp ik, maar wat heeft dat precies met die splines te maken? Dat is toch de uitgaande as voor de aandrijving?spinningwheels schreef: ↑19 dec 2022 21:02 Het zijn tandwielen met schuine vertanding . deze worden wel degelijk afgesteld voor d juiste afstand tussen de rotors.
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 19 dec 2022 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Een van de twee tandwielen wordt weer aangedreven door een getande kevlar riem. van 3 inch breed.
In theorie kan ik praktisch alles
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Op die splines komende twee tandwielen die de twee rotors met elkaar verbinden. Een van die twee tandwielen wordt dan door middel vaneen 3 inch breede getande riem weer door de krukas aangedrevenandrefc101 schreef: ↑19 dec 2022 21:28Dat begrijp ik, maar wat heeft dat precies met die splines te maken? Dat is toch de uitgaande as voor de aandrijving?spinningwheels schreef: ↑19 dec 2022 21:02 Het zijn tandwielen met schuine vertanding . deze worden wel degelijk afgesteld voor d juiste afstand tussen de rotors.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Hoe dit te herstellen
Aha, dat is een stuk duidelijker! Aparte constructie zo….