Spanen wegspoelen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Spanen wegspoelen

Bericht door Firehunter »

Afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met de Kunzmann freesmachine. Ik had al een opdracht binnen die nog uitgevoerd moest worden, maar kwam allerlei kleine probleempjes tegen bij de machine die eerst nog opgelost moesten worden.

Eén van die probleempjes is de koeling. Dit is de eerste machine waarbij ik flood coolant gebruik. Dat bevalt op zich prima, ik heb nog geen volle frezen gehad in aluminium. Maar het is wel erg lastig om de spanen goed weg te krijgen. Ik had eerst maar één segmentslang en dus maar één straal. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 2 slangen, zodat ik wat beter kan bepalen hoe de spanen weggespoeld moeten worden. Het lastige is dat ik een 16mm frees gebruik met een freesdiepte van 16mm. De spanen die er af komen zijn ongeveer 18mm lang en blijven daardoor heel graag aan elkaar hangen. En aan het werkstuk plakken. Zie onderstaande foto. Hebben jullie misschien suggesties hoe ik dit kan voorkomen? Ik moet nu telkens met perslucht de spanen wegblazen. Bij kortere spanen heb ik dit probleem bijna niet, maar het is niet verstandig om maar een fractie van de freeslengte te gebruiken. Misschien een krachtigere koelpomp en nog meer slangen/stralen? Of een combinatie met perslucht?

Op de foto staan de beide stralen op de frees gericht. Later heb ik nog andere richtingen getest. Met de stralen net naast de frees lijkt het al beter te gaan, maar optimaal is het nog niet.

24109
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door chimaerion »

Van wat ik afleiden uit je foto, is dat de koelstralen uit je slangen te zwak zijn om de spanen weg te spoelen. Zoiets is wel genoeg om je frees koel te houden en het gebied rond je frees van spanen vrij te houden, maar als je alle spanen weg wil, moet je gewoon een krachtigere pomp gebruiken. Zo simpel is het.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door serum »

Ook met een harde stroom blijft het een gevecht om uit sommige hoeken/gaten de spanen goed weg te krijgen. Wat je misschien kan helpen is om een ruwfrees te gebruiken, zodat je compactere spanen hebt. Dan heb je spaantjes van 2/3mm lang en die spoelen wat makkelijker weg. Maar je koeling is wel in de categorie pisstraaltje, je hebt een druk nodig dat je spijt hebt na het aanzetten van het omzeilen van je deurbeveiliging.

Als je zo wilt blijven werken, moet je je spanen kleiner maken. (kleinere Z per afname) Kleinere spanen spoelen makkelijker weg. Je arbeidstijd is wel langer, maar het mooiste is als je een proces hebt waar je bij weg kan lopen. Dan maar wat langzamer is 1 van mijn motto's..
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Firehunter »

Hogere druk is dus de belangrijkste suggestie. Kleinere spanen helpt inderdaad ook heb ik gemerkt.

Ik heb wel wat ruwfrezen liggen, maar nog niet getest. Ik weet niet of ze geschikt zijn voor aluminium. Maar dat is het proberen waard natuurlijk.

Als het goed is ontvang ik deze week wisselplaat frezen, ben erg benieuwd hoe die het doen. Daarbij geen koelvloeistof gebruiken begreep ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Kjelt »

Als je op iets afstand er nog eens twee buisjes bij plaatst met 4 bar of meer perslucht achter een klep die je iedere tien seconden ofzo 1 seconde aktiveert ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mij lijken ook de spanen een beetje aan de dunne kant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar wat is nou het probleem?..

Spanen wegspoelen?.. waarom?.. als de machine klaar is, borstel erover.. onderdeel eruit.. schoonmaken.. klaar..
bij het verspanen van Alu zorg ik er juist voor dat er zoveel mogelijk spanen op het werk blijven liggen.. dan wordt het een "suspensie" van koelvloeistof en spanen.. ergo.. de koelvloestof spoelt niet weg..
Dat werkt bij graveerwerk ook prima..
'k verspaan ook heel veel droog.. en dan is er NIETS dat de spanen wegspoelt.. nah.. en?. die veeg ik wel weg als de machine klaar is
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Firehunter »

Heb nog niet veel tijd gehad om te experimenteren met bijvoorbeeld een hogere voeding. Met de stralen naast de frees ipv op de frees merk ik wel dat de spanen beter wegvliegen, omdat ze droger zijn en dus minder plakken. Maar het had de afgelopen dagen even de prioriteit om de onderdelen snel en goed af te leveren. Experimenteren met hogere voeding/dikkere spanen kan ik de komende tijd wel mee bezig, de onderdelen zijn nu klaar.
Arie Kabaalstra schreef: 03 jan 2022 18:35 Spanen wegspoelen?.. waarom?.. als de machine klaar is, borstel erover.. onderdeel eruit.. schoonmaken.. klaar..
bij het verspanen van Alu zorg ik er juist voor dat er zoveel mogelijk spanen op het werk blijven liggen.. dan wordt het een "suspensie" van koelvloeistof en spanen.. ergo.. de koelvloestof spoelt niet weg..
Omdat het slecht is voor de frees om de spanen nogmaals te snijden, oftewel onnodige slijtage? En het kan sporen achterlaten op het gefreesde onderdeel omdat de spanen nog even over het oppervlak worden getrokken? Ik kan het direct horen als de frees spanen mee trekt.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door keesfrees »

Ik heb geen (heel weinig) ervaring met aluminium frezen, wel met kunststof, daar bij heb ik best last van freesresten die niet uit een groef willen en last geven bij een volgende gang. Dan doe ik heel simpel diezelfde bewerking 2 keer, in de 2e gang alleen om de spanen er uit te halen cq los te maken.

Ter info / voor wat het waard is bij deze vraag.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Danny »

u Zou kunnen proberen om nozzles met een kleinere diameter of platte nozzles te gebruiken om een hogere druk te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Firehunter schreef: 03 jan 2022 19:38 Omdat het slecht is voor de frees om de spanen nogmaals te snijden, oftewel onnodige slijtage? En het kan sporen achterlaten op het gefreesde onderdeel omdat de spanen nog even over het oppervlak worden getrokken? Ik kan het direct horen als de frees spanen mee trekt.
Dan is een M0, en een kwastje erover vlak voor dat je gaat nafrezen het middel om dat te voorkomen..als je niet nafreest, moet je ook niet beginnen over de oppervlaktekwaliteit.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door Firehunter »

Het leuke van een cnc machine is toch dat hij zelfstandig z'n werk kan doen, zonder dat ik er met een kwastje bij hoef te staan?
Ik ben inderdaad eerst aan het ruwfrezen en dan 0,2mm nafrezen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door andrefc101 »

Firehunter schreef: 04 jan 2022 11:14 Het leuke van een cnc machine is toch dat hij zelfstandig z'n werk kan doen, zonder dat ik er met een kwastje bij hoef te staan?
Ik ben inderdaad eerst aan het ruwfrezen en dan 0,2mm nafrezen.
Als je dan voor het voorfrezen een goede ruwfrees gebruikt zal het veel gemakkelijker gaan.... zoals Serum al zei ;-)
b.t.w. Deze heb je inderdaad ook voor aluminium.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spanen wegspoelen

Bericht door serum »

Ik vind ook dat die spanen weg moeten. Maakt het proces alleen maar kwetsbaarder en minder voorspelbaar. En als je er angstig bij moet blijven staan omdat je de feed hold in moet drukken om weer met een kwastje erbij te moeten, ik vind het geen oplossing.

Afvoeren die spanen, ik weet niet hoeveel RPM je machine doet, en of je een ATC hebt; er bestaan ook propellors die je in je machine kan zetten die je werkstuk schoon blazen. Ik gebruik lucht om de spanen weg te blazen, dat gaat in de meeste situaties goed, helemaal zeker is dat niet. Vaak is het ook een kwestie van nadenken over je CAM, op een gegeven moment herken je de valkuilen wel. Maar er gaat niets boven flood koeling. Tenzij je weer met <1mm freesjes gaat werken, dan geeft lucht in de meeste gevallen de mooiste oppervlakteafwerking.

Dit is zo'n propellor;

https://www.youtube.com/watch?v=c4kRx_8L5cQ
keesfrees schreef: 03 jan 2022 21:09 Ik heb geen (heel weinig) ervaring met aluminium frezen, wel met kunststof, daar bij heb ik best last van freesresten die niet uit een groef willen en last geven bij een volgende gang. Dan doe ik heel simpel diezelfde bewerking 2 keer, in de 2e gang alleen om de spanen er uit te halen cq los te maken.

Ter info / voor wat het waard is bij deze vraag.
Dat doe ik ook bij bijv. lamello passingen die je met een 4mm freesje in hout drukt. Vooral in MDF/multiplex gaan ze er dusdanig vast inzitten dat handmatig verwijderen teveel tijd kost. Als je dan de machine er voor een 2e keer door laat gaan regelt de afzuiging de rest.
Plaats reactie