Simpele machine (grotendeels) van hout.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door FreesKever »

Ik zag net een simpele portaal router van hout.
Leuk begin als ontwerp voor een simpele machine.

Zelf zou ik een paar dingen anders doen.
* Die ronde railzen zijn niet echt geweldig. de "vierkante" railzen zijn beter van kwaliteit, Ik zou minimaal MGN15 nemen, maar vermoedelijk een variant met 4 kogel-rijen
* Ik zou een stalen koker tegen de achterkant van de brug schroeven voor meer stijfheid, of minstens een gesloten houten doos.
* Aan de onderkant zou ik de railzen aan te tafel vast maken voor meer stijfheid. Het geheel moet dan iets omhoog op "pootjes", zodat de plaat waar de schroefspindel aan zit dan helemaal naar de onderkant moet.
* Ik vind Nema17 wel erg klein. Ik zou gaan voor Nema23 motoren.
* 1204 of 1605 kogelomloopspindels kosten niet veel en zijn een upgrade wel waard.
* Met een tandriem tussen de spindels en motoren hoeven de motoren niet uit te steken aan de zijkant of actherkant.
* De lagers op de railzen staan ong. tegen elkaar aan, en dat is niet optimaal.
* Door hem te schilderen ziet hij er beter uit, en dit kan ook vervormingen vanwege luchtvochtigheid beperken.

Uiteindelijk is het natuurlijk een compromis tussen prijs, kwaliteit, en gemak om te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=TTEhwzCbWMA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door Bjornski1976 »

Dat is een heel leuk project om de beginselen van 3D tekenen, CNC en cam mee aan te vangen.

Voor iedereen die wil gaan beginnen, begin klein wat meestal goedkoop betekend.

Ik zou wel aanraden om eerst met een bewegend bed te beginnen dan het voorbeeld. Hang daar een goedkoop Arduino grbl besturing aan en je bent op weg.

Bewegende brug betekend een extra motor, Ko of trapezium spindels, tandem homing en een extra switch en uitdaging om het weekend te krijgen. Uiteraard simpel met Arduino en grbl.

Het machientje in het voorbeeld is verreweg van ideaal. De kans dat de brug gaat scharen is aanzienlijk. Het is zonder grondplaat geen vaste rechthoek maar twee zijkanten die t.o.v. elkaar kunnen bewegen.

De ronde ondersteunende geleidingen zijn zo slecht nog niet, maar maak wel overwogen keuzes.

Deel je project op in aansturing, besturing & voeding, mechanica bewegende en niet bewegende delen.

Ga er in de basis vanuit dat bewerken van hout, piepschuim en maximaal aluminium haalbaar is.

Mijn eerste doelen waren ook maar beperkt tot leren 3d tekenen, iets bewegend krijgen met computer, CNC, elektra, motoren en drivers etc.. Ik heb leren lopen, kan een beetje rennen en maak nog heel veel fouten maar leren zal ik :) doe ik iedere dag
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door Bjornski1976 »

Dubbel gepost bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door Bjornski1976 op 10 dec 2021 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door Portje »

Ik zag van Life Latitudes dat hij een 2e machientje had gebouwd van hout.
En dat sluit meteen aan bij wat Bjornski1976 er over zei..
Misschien de moeite waard er naar te kijken..
En het kan ook handig zijn dat hij de fusion 360 bouw files er ook gratis bij geeft.

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door FreesKever »

Die van Life latitudes is idd een voorbeeld van een "bewegend bed".
Dat is niet de richting die ik op wil gaan.

Met een bewegend bed heb je wel meer weerstand tegen scharen van de brug, maar als nadeel dat de machine veel groter is. Dit is voor mij niet acceptabel, omdat ik een Y-berijk van ong 700mm (1000mm railzen) wil maken.
Weerstand tegen scharen kan verbeterd worden door de lagers van de Y-as verder uit elkaar te zetten, in combinatie met de plaat aan de onderkant. Vandaar dus het "slechts" 700mm berijk met 1000mm railzen. Aandrijving wil ik met tandriemen doen, zodat de motoren niet uitsteken. Het is dan ook vrij eenvoudig om er nog een tweede kogelomloopspinel voor de Y-as bij te zetten. Een SFU1605 kost ook niet veel.

Tussendoor heb ik (voor de zoveelste keer) ook weer eens bij Sorotec gekeken.

Ik vind de Sototec "Compact Line" een mooi compromis, en deze lijkt kwa opbouw veel op de houten machine in deze post.
Goedkopere machines van Sortec zijn te eenvoudig uitgevoerd wat betrekking tot geleidingen.
Wat ik van de "Compact Line mooi vind, is de stevige bevestiging tussen de werk tafel en het bed.
Ook de verstevigingsplaat achterop de "brug" hebben ze helemaal goed gedaan.

https://webseite.sorotec.de/download/ma ... ct_web.pdf
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Mills/compact-line/

Een Sorotec Compact-Line 0804 bouwpakket (werkberijk 820x410x140) kost EUR3400 en dat is zonder motoren en electronica.


Fusion360 is simpelweg onacceptabel voor mij.
Mijn planning is om een machine op deze basis in FreeCAD te tekenen, met de maten van de 1000x700x400 railzen set uit China.
Misschien teken ik hem met Alu koker profielen, misschien met stalen kokers.

Een grove prijs indicatie:
EUR 300 Railzen set 1000 + 700 + 400, 3 kogelomloopspindels (1605) en lagerblokken.
EUR 350 3x Closed loop steppers Nema23 (Ik denk dat het Lichuan 3-fase steppers worden)
EUR 80 Voeding 40V 10A.
EUR 300 Watergekoelde 24000rpm spindel met frequentie regelaar.
EUR 60 Tandriemen, Poelies.
EUR 200 Staal of Alu kokers, houten platen...
EUR 25 GRBL in WeAct STM32F411.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door bartL »

FreesKever schreef: 09 dec 2021 22:13 * Die ronde railzen zijn niet echt geweldig. de "vierkante" railzen zijn beter van kwaliteit, Ik zou minimaal MGN15 nemen, maar vermoedelijk een variant met 4 kogel-rijen
Ik vind de keuze voor ronde geleidingen in dit geval niet eens zo'n slechte keuze. Omdat de machine uit hout is opgebouwd zal hij niet zo stabiel zijn en daarnaast kan dat hout ook gaan werken (uitzetten, krimpen, kromtrekken etc.). De eerste onderdelen die daar last van gaan hebben zijn de geleidingen, omdat deze rond zijn gekozen ben je de spanning in 1 richting vast kwijt.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door Portje »

van een "simpele machine van hout" naar een sorotec is wel een heel verschil....
En dat in een paar topics
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door FreesKever »

Portje schreef: 10 dec 2021 12:18 van een "simpele machine van hout" naar een sorotec is wel een heel verschil....
En vandaar ook het prijsverschil :mrgreen:
Tegen de tijd dat je een Sorotec werkend heb, zit je dicht bij de EUR 5000.
Maar je kunt ze wel gebruiken als inspiratie voor iets wat bij je eigen prijs/kwaliteit verhouding ligt.

En als je meer tijd hebt dan geld ('t is een hobby toch?) dan kun je eerst experimenteren met hout, en dan je eigen machine gebruiken om nieuwe onderdelen uit aluminium te frezen voor een betere machine.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Simpele machine (grotendeels) van hout.

Bericht door Bjornski1976 »

Scharen van de brug tegen gaan kan inderdaad door de geleiders aan iedere zijde verder uit elkaar te zetten. Hierdoor word de machine wel iets langer. Ook aan beide zijde aandrijven voorkomt dit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie