Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Gaaf!
:P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij weet echt wel wat hobbyen is hè? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door frank »

Dit begint al echt ergens op te lijken. Goed bezig.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2021 17:57 Jij weet echt wel wat hobbyen is hè? :lol:
tja.... ik heb te veel hobby's..... vond het wel een leuk project voor de 3D printer.....

en eigenlijk vind ik het uitzoeken, en er over nadenken het leukste..... me broertje vroeg al, "wat moet je daar nu mee als het klaar is "....
tja... daar heb ik eigenlijk geen antwoord op...... :-)

er naar kijken.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 08 nov 2021 22:41
hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2021 17:57 Jij weet echt wel wat hobbyen is hè? :lol:
tja.... ik heb te veel hobby's..... vond het wel een leuk project voor de 3D printer.....

en eigenlijk vind ik het uitzoeken, en er over nadenken het leukste..... me broertje vroeg al, "wat moet je daar nu mee als het klaar is "....
tja... daar heb ik eigenlijk geen antwoord op...... :-)

er naar kijken.... :-)
De weg ernaar toe is ook het leukste. Als ik mijn vrouw ophaal in Hoenderloo omdat ze daar in een uur of 10 naar toe gelopen is, vraag ik ook niet wat ze daar te zoeken heeft (natuurlijk https://ijsvanco.nl/ :mrgreen: , maar dat is het niet de reden van de gekozen route :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hier zitten natuurlijk een hoop van die gekke bij elkaar.....

want tja... wat moet je met een CNC machine...

tis altijd heel lastig uit leggen aan mensen die het niet hebben, wat je er nu eigenlijk mee moet....

maar er zijn maar weinig dingen die echt zin hebben.... achter een bal aan rennen, en hem dan weg schoppen?... 42 kilometer rennen, terwijl je een auto heb??? uren zitten wachten totdat er een vis bijt... en als je hem dan heb, teruggooien?

tja...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 09 nov 2021 15:13 maar er zijn maar weinig dingen die echt zin hebben....
niet te filosofisch worden :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2021 16:48
Swets schreef: 09 nov 2021 15:13 maar er zijn maar weinig dingen die echt zin hebben....
niet te filosofisch worden :lol:
Als je werk, hobbyen is, dan is het toch het leukste???
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »



hij doet al iets meer..... maar tis best pittig.... ben ook blij dat ik de draadjes met magneetjes vast gemaakt heb, anders was het al lang kapot geweest... :-)

maar ik zit toch wel met een paar dingen.... Dabit zei natuurlijk... iedere keer rekenen.... (want nu heb ik het probleem bij grote verplaatsingen, over het 0,0,0 punt heen dat het niet goed gaat, sommige draden moeten dan eerst korter worden, en over de midden weer langer...)

maar ik zit even met... eeeh hoe ga ik dat zeggen....
ik werk vanuit het hart van het object.... die heeft een actual x,y,z ik geef een wanted x,y,z dan ga ik rekenen hoe lang de draden moeten worden om het object van de actual, naar de wanted positie te verplaatsen.... zijn alle kabels in die positie gekomen, zeg ik actual=wanted...

maar zodra de motoren beginnen te bewegen, weet ik eigelijk niet meer waar het object is, totdat alle motoren klaar zijn....

ik weet eigelijk ook niet, hoe ik ff aan de hand van de lengte van die 8 draden even terug reken waar het object is.... pfff

ook zie ik, dat hij nu niet helemaal "vlak" beweeg, dus ergens kloppen de getallen nog niet helemaal...
ik probeer ook te begrijpen welke getal te klein of te groot is... maar dat vind ik al moeilijk....

Dus tips zijn welkom.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

niemand dus.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

Je maakt het jezelf dan ook niet gemakkelijk.
Als eerste zou ik eens beginnen de acht touwtjes aan elkaar te knopen, een punt.
En dan de wiskundige berekeningen gaan uitzoeken hoe je dan ieder punt in de 3D ruimte kunt bereiken.
Dat lijkt me al moeilijk genoeg om mee te beginnen.
Ik zou het niet weten trouwens maar zou gaan googlen op vector 3D etc.

Waarschijnlijk is het complexer dan je denkt want je moet voor ieder touwtje vanuit het beginpunt van het touwtje naar de huidige coordinaat X,Y,Z naar het eindpunt X',Y',Z' uitrekenen hoe langer of korter de vector (touwtje) wordt, dat dus maal acht en dan moet je dus ook het hele traject berekenen in kleine stapjes er naar toe opdat je kunt uitsluiten dat er ergens iets in de knoop komt of scheurt.

Dan wordt de volgende stap een vierkant voorwerp even hoog als breed en diep waar je de touwtjes aan de hoekpunten bevestigd en in je berekening dat mee moet nemen. Als laatste neem je je huidige voorwerp om het nog lastiger te maken.
Ik vind het knap als je dat voor elkaar krijgt maar als je ergens de formules te pakken krijgt voor 3D trajectory calculations ofzo dan gaat het vast lukken.

Succes! :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

De botte-bijl methode werkt wel om te beginnen. Als je het traject van A naar B opdeelt in stukjes van, zeg even heel overdreven, 1 micrometer en dan telkens de lengtes van de touwtjes uitrekent.. Dan moet er zo af en toe een stapje bij of af bij de motoren. Dat is te behappen en niet heel moeilijk als je al zo ver bent als jij nu.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motion Simulator!

Bericht door benkr »

Ik heb meegewerkt, het hardware deel, om een vliegtuig te projecteren op een groot bolvormig oppervlak. Dat vliegtuig bewoog ook nog en werd door software gestuurd. Je spreekt dan over 6 DOF (Degrees Of Freedom) berekeningen, 3 coördinaten voor de positie in de ruimte en 3 coördinaten voor de richting of positie waarin het vliegtuig zich beweegt. Het was de bedoeling om dit vliegtuigje met 2 stingerwapens uit de lucht te schieten, uiteraard volledig gesimuleerd.
De software werd gemaakt door een collega, samen met een Amerikaan die bekend was met de software van het simulatie systeem.
Naast 2 weken op locatie ging daar nog maanden aan voorbereiding aan vooraf. Mijn rol was om naast de hardware uitbreidingen op dat bestaande systeem die beide bollebozen samen te laten werken en ook nog gaandeweg beoordelen waar we waren in het tijdspad. Na een paar dagen kwam ik er achter dat net na de lunch het beste moment was om die vraag te stellen, dan kreeg ik het beste antwoord kwam ik achter. Dat was het trainingssysteem, er was ook nog een wapensysteem op die basis.
Het was een prachtig project, 2 Stingerwapens op een onderstel achter op een klein vrachtwagentje wat d.m.v. radar hulp informatie de schutter naar een potentieel doel leidde wat zich vaak nog achter de horizon bevond. Helaas heeft toenmalig minister Hillen niet lang nadat het systeem succesvol in gebruik werd genomen het wapensysteem waar het om ging aan de kant gezet wegens bezuinigingen. Jammer maar waar. Na enkele jaren werd er gevraagd of het mogelijk was, en wat het zou kosten, om het systeem weer opnieuw in gebruik te nemen. Maar er bleek al te veel van de hardware richting Domeinen te zijn gegaan.

Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat dit soort bollebozen te maken hadden met gelijksoortige berekeningen en dat ze daar, ondanks hun TU achtergrond, best moeite mee hadden. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 15 nov 2021 23:40 Ik heb meegewerkt,................
Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat dit soort bollebozen te maken hadden met gelijksoortige berekeningen en dat ze daar, ondanks hun TU achtergrond, best moeite mee hadden. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Die opdracht is natuurlijk nog lastiger want:
1) target beweegt en uiteraard niet met constante lineaire snelheid en richting want het is een gevechtsvliegtuig die alle kanten op kan gaan uitwijken en versnellen/vertragen. Ik weet nog uit mijn diensttijd dat ik boordschutter YPR was hoe lastig het was om voor een snel bewegend voertuig te moeten mikken en die ging hooguit 80km/uur en bleef op de grond 2DOF ipv een gevechtsvliegtuig met 1000km/uur en 3DOF :mrgreen: .
2) het feedback kanaal, de radar heeft ook iets vertraging, data moet worden geprocessed, dus je loopt altijd achter de feiten aan.
Ik kan me nog herinneren van een presentatie van Holland Signaal over die scheeps anti raket afweer systemen die ze in de jaren 70 hadden ontwikkeld en grotendeels analoog waren, dat ze die niet gedigitaliseerd kregen vanwege de processingtijd. Zal misschien ondertussen wel gebeurd zijn maar dat heeft erg lang geduurd voor ze dat konden.
Plaats reactie