Instellen iCNC600

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb bij mij de linker Y rail als referentie genomen. Als ik dan met de X helemaal naar rechts ga moet die hoek dus exact 90 graden zijn. Door de rechter Y as dus voor- of achteruit te stellen (in de software) kan ik die hoek op 90 graden zetten. Die waarde blijft in de software staan dus bij een volgende keer homen staat de brug weer exact haaks. (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 09 okt 2018 21:20 Het zou mooi zijn als je dat zou kunnen doen zonder de drivers parallel te schakelen maar door de software?
Dat gebeurt toch ook? het tandem-homen gaat, bij mij, in drie stappen. Eerst de brug met de twee assen tegelijk naar het homepunt. De eerste sensor-trigger wordt opgenomen. Dan stuurt de brug een stukje terug en gaat weer naar het homepunt met beide motoren en wordt naar het triggermoment van de tweede sensor gekeken. het verschil is dan bekend. Samen met de homeposition-waarde die je bij de settings hebt ingegeven weet Eding hoeveel de brug scheef staat.
De derde stap is die scheefstand corrigeren.
Je kan het goed zien gebeuren als je met de machine UIT even een draai geeft aan een van de X-spindels. Je brug staat dan zeker scheef. Nu zet je de machine aan en laat 'm tandem homen. Bij de derde beweging zie je maar 1 van de assen sturen ( degene die je opzettelijk verkeerd gezet had...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Waarschijnlijk praten we langs elkaar heen :)
Jij beschrijft de tandem homing zoals deze na exact haaks stellen vd brug en calibratie van de delta tussen homesensorX (HS-X)en homesensor A (HS-A) gebeurt.

Dat begrijp ik helemaal dan werkt het perfect.

Echter ik ga uit van de "maagdelijke situatie" dat de brug nog niet haaks staat, dus dat moet eerst gebeuren en dan wil je nog de delta tussen HS-X en HS-A precies bepalen en dat neem ik aan ga je niet doen door 100x te homen en iedere keer de delta waarde tussen HS-X en HS-A een stapje te verhogen tot de brug weer recht staat? Maar wil je doen met een haakse brug en homing per as los? Of kun je dat ook door de software laten doen door op te geven dat hij stap 3 NIET moet uitvoeren en alleen het verschil tussen HS-X en HS-A te meten en dit op te slaan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Je bedoelt dus het zoeken naar de juiste waarde voor de home-position van die ene as...
Als je daar in eerste instantie nul invult, dan zal de brug op 1 van de zijden een X waarde afwijken.. Stel dat dit ongeveer 1,2mm is en de afstand tussen de ene en de andere hoek is 500mm. Als de breedte van de brug, tussen de schroefspindels 1000mm is, dan staat de tweede as dus 1000/500 x 1,2 = 2,4mm verkeerd... Dat kan in positieve of negatieve richting zijn.
Je zet dan bijv 0,5mm in de home-position en als je na herstarten en opnieuw homen bij diezelfde meting een grotere afwijking meet, dan moet het dus de andere kant op zijn (-2,4mm in dit geval)
Je zal die meting een paar keer moeten herhalen om exact het juiste getal te moeten vinden.
Maar in eerste instantie staat de brug NOOIT exact haaks...
(als je niets meet, moet je een gevoeliger meter gebruiken..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Ha, nu snap ik wat je bedoel. Dat zou wel heel mooi zijn als dat kon maar volgens mij is die optie er niet. Ik heb het met de hand gedaan en dat is idd 100 heen en weer rijden en homen. Eigenlijk 101 keer want de eerst keer ga je ook nog de verkeerde kant op met de correctie. Ik heb een plaat op de freestafel gelegd en een file gemaakt waarbij de frees op de vier uiterste hoeken een gaatje boort van 2mm en 1 mm diep. Deze hoeken heb ik vervolgens overhoeks gemeten tot ze gelijk waren. Ik doe dan telkens een stukje tape op de plaat plakken anders weet je na 2 keer niet meer welk gaatje je moet hebben. Het is best wel even werk maar het is ook maar eenmalig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ik heb zojuist een homeschakelaar op de slave-motor van de X-as geplaatst.
De home-positie heb ik op 0 gezet ipv 50. Deze kan ik hier straks stellen dat heb ik begrepen inmiddels.

Hij ontkoppeld de slave van de master. Waarom gebeurd dit?

17556
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 09 okt 2018 23:00 Je bedoelt dus het zoeken naar de juiste waarde voor de home-position van die ene as...
Ja precies daarom kwam ik met de oplossing de drivers parallel aan te sluiten.
En makkelijkste dan te homen op alleen de x, alles op 0 zetten en bedenk nu net dat je dan alleen de proxy stekkers X en A hoeft te verwisselen en opnieuw homen op X (neemt dan de A sensor) en het verschil staat dan in de display :)
Maar jouw oplossing werkt natuurlijk ook.
Maar in eerste instantie staat de brug NOOIT exact haaks...
Daar ben ik ook bang voor, door hem naar de eindstoppen te rijden kom je in de buurt dan begint het echte tweaken maar het is alvast fijn als je de HS-X en A dan al wel hebt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 09 okt 2018 23:01 Ha, nu snap ik wat je bedoel. Dat zou wel heel mooi zijn als dat kon maar volgens mij is die optie er niet. Ik heb het met de hand gedaan en dat is idd 100 heen en weer rijden en homen.
Ouch dat hoop ik dus te voorkomen , zie boven maar misschien moet het dan alsnog door de brug perfect haaks uit te lijnen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Hij ontkoppeld de slave van de master. Waarom gebeurd dit?
Als de eindschakelaar getriggerd wordt blijft deze dan ook getriggerd als de brug voorbij de schakelaar loopt?

en vraag 2 is: Heb je de macro file aangepast zoals eerder aangegeven?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ja het is een home schakelaar met een wieltje eraan. Die loopt op een verhoging en die loopt zo'n 7 cm door.

17557
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

En ja de macro-file is aangepast
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Looy schreef: 09 okt 2018 23:18 Die loopt op een verhoging en die loopt zo'n 7 cm door.
Prima, Hij moet minimaal zo lang zijn dat de schakelaar er niet voorbij kan komen. Langer mag, korter niet..
Nu is een dergelijke schakelaar prima om te zien of een deur open staat maar als referentie (wat een homesensor in feite is) lijkt hij me wat minder geschikt. Datzelfde geldt ook voor andere (kleinere) microswitches..
Alleen zeer speciale schakelaars, die voor ons "normale stervelingen" onbetaalbaar zijn, kunnen een betere herhalingsnauwkeurigheid laten zien dan de gemiddelde proximity-sensor van 2,50 euro...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ja ik had aans naar die proximity switches gekeken. Ik zal er eens een paar bestellen en deze vervangen. Ik had me nooit gerealiseerd dat dit niet nauwkeurig is, maar eigenlijk wel logisch.
Is het de bedoeling dat je die zo aansluit als in dit filmpje;

https://www.youtube.com/watch?v=cDOt-a0_its

En verder iemand nog een idee over mijn probleem met het 'homen'?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door kawarider »

Filmpje wil even niet, maar de tekst zegt paralel op 1 input. Dat is dus bij jou niet. Wel npn gebruiken.
Linkje Audiomaniac?
Kom binnenkort kijken Looy! Hoe zou de hoogteregeling werken?
Plaats reactie