Instellen iCNC600

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

De hardware van mijn CNC-Plasmasnijder is eindelijk af. Ik probeer nu de software in te stellen (en uberhaupt te begrijpen) zodat ik kan gaan snijden.

Ik kom er alleen niet uit. Als ik 'Home' dan gaat hij de richting in die ik wil, met de snelheid die ik wil. De Y-as stopt gewoon keurig nadat hij gehomed is. Maar de X-as die knalt er met een noodvaart vandoor (de tegengestelde richting van de 'home-richting'). Ik zou niet weten waar naartoe en ik zou ook niet weten waar hij die snelheid op baseert.

Verder heb ik nog 100 vragen, maar laat ik hier maar eens mee beginnen. Ik heb geen ervaring met CNC-besturing. Dit is de eerste machine die ik bouw. Hiervoor heb ik wel een CNC plasmasnijder gehad, maar die werd aangestuurd met een chinese 'starfire' besturing. Dat is zonder PC (nooit aan beginnen)

Hieronder heb ik 2 afbeeldingen van mijn setup-venster geplaatst. Als iemand iets geks ziet staan dan hoor ik het graag!


17549

17550
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

De homing snelheid staat op 1000mm/s (home vel/dir), dat is erg hoog als experimenteer waarde, breng die om te beginnen eens terug naar 25mm/s. Dan eerst zorgen dat alles goed gaat in richting (+/-) en pas daarna gaan werken aan de snelheid. Hetzelfde voor de ijlgang, die staat ook ook op 1000, breng die eens terug naar 50mm/s totdat alle limieten goed ingesteld zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet welke versnelling je er op hebt zitten, hoeveel microsteps je op de drivers ingesteld hebt, en je zult de steps/unit wel berekend hebben, maar ca 20 stappen per mm is niet heel veel.
(dan kun je ook inderdaad wel waarden van 1000mm/sec invoeren bij de snelheid... hoewel... de iCNC600 waarschijnlijk zal wel een lekker hoge clock hebben al is die niet ingesteld..)
Ja... en dan homen met 1 meter per seconde.... je moet maar durven . Ik zie ook bij het negatieve bereik 0 staan... Ik hoop wel dat je de homesensoren zo geplaatst hebt dat de zaak er ook nog voorbij kan lopen.. zeker met 1m/sec en de acceleratie die je ingesteld hebt.. Dan heb je toch nog wel een paar centimetertjes nodig...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

audiomanics schreef: 08 okt 2018 09:42 ... de iCNC600 waarschijnlijk zal wel een lekker hoge clock hebben
Deze is nog van de oude generatie en heeft en 125kHz max. Allen de nieuwe CNC7.. kaarten gaan tot 400kHz.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef: 08 okt 2018 09:42 Ik weet niet welke versnelling je er op hebt zitten ...
X=1000 mm/s^2
Y=1000 mm/s^2
Z=800 mm/s^2
Zie ik op het scherm staan.

Hoe-velocities:
X = 1000 mm/s
Y = -1000 mm/s
Z = 156,3 mm/s

Kweenie wie die waardes zo heeft ingesteld, maar spannend zijn ze zeker wel! :shock:
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ok, ik heb hem dus te snel ingesteld. Hoewel de home-snelheid best acceptabel is.

Hoe ik bij die 20.37 kom, dat weet ik niet meer. Dat is al meer dan een half jaar geleden dat ik dat heb ingevoerd. Als ik het nu beredeneer zou ik op 64 uitkomen. Ik heb namelijk tandwielen moduul 1 met 25 tanden, dus dan is de steekcirkel ook 25. Er is nu geen vertraging gemonteerd.
Dus 1600/ 25 = 64 stappen per mm Doe ik dit zo goed?

En als ik het goed begrijp is de homeknop zo bedoeld dat als deze wordt ingeschakeld de machine een nulpunt heeft, dus positieve limiet is een maat in mm gerekend vanaf de 'home positie'.
En het negatieve limiet is een maat achter de 'home positie' Dan zet ik dus mijn mijn Home-schakelaar 50 mm voor het einde van de rail en dan kan ik daar 50 mm invoeren?
Maar waar wil mijn machine nou naartoe zodra hij de home knop van de x-as heeft ingedrukt? En zou de snelheid daarvan niet hetzelfde moeten zijn als de home-snelheid? Want ik heb zowel bij Vel. als bij Home Vel 1000 ingevoerd.

Waarschijnlijk stel ik hele voor de hand liggende vragen, maar het is allemaal nieuw voor mij en ik wil het graag vanaf het begin begrijpen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

Looy schreef: 08 okt 2018 12:00 Dus 1600/ 25 = 64 stappen per mm Doe ik dit zo goed?
De omtrek nemen, dus diameter * PI → 25 * 𝛑 = 78,5 → 1600 / 78,5 = 20,37

Dan nog de snelheid. 1 meter per seconde is echt wel te snel om mee te beginnen en in te grijpen bij het instellen. Vel is de ijlgang, dus maximale snelheid van de as in bedrijf, die ligt zelf bij plasma's vaak niet hoger dan 10meter/minuut. Home Vel/Dir is de snelheid tijdens het homen en de andere richting kan aangegeven worden met een min (-) voor de waarde.
Looy schreef: 08 okt 2018 12:00 En het negatieve limiet is een maat achter de 'home positie' Dan zet ik dus mijn mijn Home-schakelaar 50 mm voor het einde van de rail en dan kan ik daar 50 mm invoeren?
Ja, dat klopt, dan ligt het nulpunt 50 mm achter de homesensor, moet je nog wel instellen dat de negatieve limiet op 0 gesteld wordt om het volledige bereik te hebben.

Wat ook belangrijk is, is dat de homesensor het hele bereik rechts van de homesensor een andere waarde heeft (zeg 1) dan links van de homesensor (zeg 0), anders weet de machine niet altijd in welke richting gehomed moet worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door DirkSchipper »

Waar de home-knop c.q. home-positie zich bevindt is eigenlijk niet belangrijk.
Homen doe je eigenlijk alleen maar om de vertellen tegen de besturing waar de frees-/laser-/plasma-kop zich bevindt.
Vervolgens vertel je in het config-scherm (positive-limit, negative-limit) hoeveel er vanaf dat punt in negatieve en hoeveel in positieve richting bewogen kan worden.
Als je ge-homed hebt, heb je de machine-coördinaten vastgelegd (tabblad "Machine" rechts bovenin bij de coördinaten XYZ).

Frezen/plasma-snijde/laseren/... doe je in het werk-coördinaten systeem (tabblad "Work" naast "Machine").
Dat coördinatensysteem hoeft niet samen te vallen met de machine-coördinaten (doet dat eigenlijk vrijwel nooit).
Je kunt het werk nulpunt (oorsprong) overal leggen.
Wat je dan in wezen doet is is voor de X, de Y, en de Z een offset bepalen, waarmee de machine de werkcoördinaten van je werkstuk vertaald naar coördinaten van de machine (verschuiving).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Om je stappen per mm te berekenen moet je eerst weten hoeveel mm het aandrijf tandwiel per hele omwenteling aflegt langs de tandheugel. Modul 1 zegt me daarbij niet zo heel veel (mijn tekortkoming ;-) )
Maar dat staat ongetwijfeld in de datasheet van het tandwiel en de tandheugel.
Stel dat 1 omwenteling overeen komt met 43 mm (in dit voorbeeld dus)
Dan heb je er een vertraging in zitten van 1:5, als ik het goed begrepen had..
Je stappenmotor moet dus 5 hele omwentelingen maken om die 43 mm af te leggen..
Je driver staat ingesteld op een aantal pulsen per omwenteling. Bij de 3-fasen Nema23 motortjes is dat getal 4000... Mogelijk dat jouw drivers ingesteld staan op 1600, maar dat kun je met Protuner uitlezen uit je drivers (tenminste als het Leadshine Closed-loop motoren zijn..)
Stel dat je 1600 pulsen per omwenteling hebt staan, dan komt die 43mm overeen met 5(vertraging) x 1600(pulsen per omw).. voor 1mm moet je dan dus (5x1600)/43 = 186,04 pulsen geven..
Zo werkt dat dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door skillalot »

berekenen_tandheugel.xls
Misschien handig voor anderen, ik heb een excelletje gemaakt om bij tandheugels je steps/mm en snelheden te berekenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

Nu is het wel zo dat mijn tandheugel op de berekende instelling (rond getal) een afwijking had.
Dus het kan niet anders zijn dan een afwijking bij de fabricage van de tandheugel.
Meten is weten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef: 08 okt 2018 10:05
audiomanics schreef: 08 okt 2018 09:42 Ik weet niet welke versnelling je er op hebt zitten ...
X=...
Zie ik op het scherm staan.
Ik bedoel eigenlijk, gekscherend, de fysieke vertraging... met ca 20 pulsen/mm moet dat haast wel een versnelling zijn.....
Ik bedoel dus niet de acceleratie... die had ik al gezien... ook best wel spannend.. Mijn laser haalt deze snelheden en acceleraties.. ruim... Maar dat kopje weegt misschien 200 gram totaal..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

Looy schreef: 07 okt 2018 23:34Hieronder heb ik 2 afbeeldingen van mijn setup-venster geplaatst. Als iemand iets geks ziet staan dan hoor ik het graag!
Naast de F12 toets zit een bijzondere knop, probeer die eens :-)
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ik heb geen fysieke vertraging op mijn machine. Dus dat getal 20,37 zou moeten kloppen. Dat getal komt ook uit het excel sheet van skillalot.
Er zitten 8 Nm Nema 34 motoren op. De drivers staan op 1600 stappen ingesteld.

Alle getallen heb ik nu omlaag gedaan, maar er zijn toch dingen die ik niet begrijp.

1. De home snelheid staat om 100 mm/s op dit moment, maar dat doet ie helemaal niet. hooguit 25 mm/s. Het lijkt wel of er ergens een beperking op de homesnelheid zit. Alsof hij het nog door 4 deelt. Dat zou ook aangeven waarom ik de vorige ingestelde snelheid niet als zo hoog heb ervaren.

2. Na het Homen van de x-as dan gaat hij de andere richting dan de home richting in bewegen. Hij stopt nergens. Ik moet hem handmatig stoppen aan het einde van de rail door op 'reset' te drukken.
Deze snelheid na het homen is wel ongeveer 100 mm/min
Waarom stopt de X-as niet op het home-punt


17552
Plaats reactie