CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 24 mar 2018 18:13
Jaywalk schreef: 24 mar 2018 17:33 Ik ben ook benieuwd naar de kunde van deze machines.
Wat bedoel je? Wat hij allemaal kan? of meer hoe het technisch in elkaar steekt...
Kees
Is kwaliteit hier meetbaar? Is er sprake van een grotere nauwkeurigheid / snelheid etc. dan bij de 'inferieure' kant-en-klaar modellen? En/of hogere levensduur / minder storingsgevoelig etc?
K.J. schreef: 24 mar 2018 19:34 De stofafzuiging staat momenteel nog in de zelfde ruimte als de machine. Ik verwacht dat hij daar ook blijft want het is er nu toch al een lawaai.
70mm issolatie wol, het voordeel van wol ten opzichte van PUR plaat is dat het ook trillingen(lawaai)isoleert.
Ja wel ook de onderzijde is geïsoleerd alle zes zijden van de doos.

Over de kunde van de machines lees dit topic en de topic over de boekverslagen van deze machines maar is door den ben je denk ik aardig overtuigd.
Klinkt goed zeg. Dan heb je een flinke kast eromheen gebouwd, als de stofafzuiging er ook in staat. Lijkt me goed om het zo te doen, ik zie alleen een beetje op tegen het formaat. Bedoel je wol als in steenwol of schapenwol?

Ik ga de andere topics ook eens doorspitten, bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Jaywalk schreef: 03 apr 2018 13:39 Is kwaliteit hier meetbaar? Is er sprake van een grotere nauwkeurigheid / snelheid etc. dan bij de 'inferieure' kant-en-klaar modellen? En/of hogere levensduur / minder storingsgevoelig etc?
De nauwkeurigheid is zeer waarschijnlijk wel meetbaar, maar valt en staat met hoe je de machine plaatst, uitlijnt, programmeert en welke onderdelen je gaat gebruiken.
Het ontwerp is gemaakt op basis van ISEL spindels, HiWin rails en ITEM profielen. Chinese spindels zijn wel veel goedkoper maar ook een stuk zachter en mogelijk iets minder nauwkeurig en hebben mogelijk ook geen 0,0 backlash.
storinggevoeligheid hangt ook van een aantal factoren af: Je kan prima met een netsnoer van een stofzuiger de boel bedraden, maar de kans op een draadbreuk is vele malen hoger dan wanneer je de IGUS CF kabels gebruikt. Die dingen zijn speciaal ontwikkeld om in kabelrupsen miljoenen keren heen en weer te bewegen. Zelfs kabels van LAPP of Olflex zijn goede kabels, maar niet gemaakt voor kabelrupsen..
Natuurlijk kan het altijd zijn dat je goedkope electronica 50 jaar probleemloos werkt en je peperdure state-of-the-art bulletje na een week al de geest geeft.
De storingen die er optreden zijn in 99% van de gevallen aan de computer te danken..

Mits goed gebouwd heb je minstens 10 jaar plezier van de OpenSource, bij dagelijks gebruik.
Ook onderhoud rekt het leven.. Zelfs een opensource voelt zich in een natte kelder waar het de ene keer vriest en de andere keer 40 graden is, niet heel prettig. Dan moet je toch wat vaker met de smeermiddeltjes aan de gang.
De nauwkeurigheden die de "goedkope" commerciële machines halen, halen ze alleen maar op papier. Als ik bij een High-Z de frees met het handje al 2mm heen en weer kan bewegen... Daar vind je dus niets van in de omschrijving.. 0,005 zeggen ze.. Ook een snelheid van meer dan 1m/min haal je niet terwijl ze het over tot 12m/min hebben.
De opensource kan, mits goed uitgelijnd en getuned zeker 9meter per minuut halen, diagonaal zelfs ruim 13m/min. Maar voor het mooie (ook ivm de lengte van de schroefspindels) is 7m/min een hele veilige waarde. Harder dan ca 2-3m/min frees je toch zelden.

Bovendien maakt de opensource in de laatste versies gebruik van 2nM Leadshine closedloop motoren waardoor stapfouten tot het verleden behoren (of hij stopt abrupt als je ergens tegenaan loopt)

Delen die kapot kunnen gaan (de lagertjes die standaard in de lagerblokken zitten zijn meestal merkloos) zijn redelijk eenvoudig te vervangen. Zelfs de drivers van de motoren zijn in ca 10 minuten te vervangen (van alle drivers die door mijn handen gegaan zijn, redelijk veel dus, zijn er ooit 2 overleden, 1 maal door een enorme ESD-ontlading en da andere "spontaan"(?) bij inschakelen..)
Ik heb dus standaard 1 nieuwe driver en een VFD, geprogrammeerd, in de kast liggen.. hoef ik bij een eventuele storing niet 2 weken mijn zaakje stil te leggen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Dratsabylgu »

Ik heb de in dit topic gelinkte bestanden gedownload maar volgens mij heb ik nu niet de laatste en complete versies.
Waar kan ik de laatste versie van alle documenten vinden?

Wim
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door abs02 »

Ik weet niet wat je precies zoekt maar hier misschien : http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Inderdaad in het clean version topic ECHTER je moet wel de nieuwste configurator nemen, die is vervangen.
Even een pb aan Audiomanics sturen voor de laatste versie.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door abs02 »

Dan heb je zeker de goede.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Ah hij zat nog in mijn inbox dus bij deze:
audiomanics schreef:09 feb 2018 10:05 Ik zie dat je de oude configurator gebruikt hebt.
Bij de nieuwe is er rekening gehouden met de loslagers aan de buitenzijde. Hierdoor moet de Y-schoefspindel 5mm langer worden.
In de bijlage de nieuwe configurator.
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Dratsabylgu »

Thanks

Ik ga alles downloaden en eens kijken of ik het aandurf om hem na te bouwen.
Ooit (heel lang geleden) een tijdje MTS fijn mechanische techniek gedaan maar niet afgemaakt.
Daarna gewerkt in de olie industrie als storingsmonteur / in bedrijf steller meet en regeltechniek en elektrotechniek en daarna in de ICT.
Zijn er nog speciale gereedschappen vereist voor het bouwen?

Wim
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Zijn er nog speciale gereedschappen vereist voor het bouwen?
Definieer speciaal ?
Een kolomboor is wel nuttig voor het goed haaks boren van de gaten in de profielen maar dat kun je ook ergens anders doen evt.

Verder heb ik zelf alleen een momentsleutel gekocht maar dat is niet nodig, handvast is goed genoeg.
Gisteren een metaalfrees gebruikt om de koppen van wat boutjes kleiner te maken, zou ook op een bandschuurmachine kunnen, duurt alleen wat langer.
Ik ben zelf elektrotechneut qua opleiding en sw qua beroep en het gaat best goed :lol:
Je wilt alleen iemand aan wie je vragen kunt stellen als je vast zit, niet alles is even duidelijk maar ik ben bezig om het laatste stuk van de bouwbeschrijving wat uitgebreider te beschrijven en zal ik of Audiomanics binnenkort in het clean topic posten.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Dratsabylgu »

Een momentsleutel heb ik wel en de kolomboormachine stond al op mijn wishlist dus die zal ik wel even bovenaan zetten.
En waar kan je de aluminium platen bestellen / laten maken.

Groeten,

Wim
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

In principe waar je wilt maar ik heb ze via Audiomanics aangeschaft.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Grote kans dat ik binnenkort ook wil gaan bouwen. Ben nog even dit topic goed aan het doornemen en wat vragen aan het opstellen. Is er ook al een beschrijving voor het elektrische gedeelte? Of heb ik die gemist in het cleane topic?

En een kolomboor, hoe nauwkeurig haaks moet deze in dit geval boren? Ik heb een goedkoop apparaatje waar ik
niet bijster veel nauwkeurigheid van verwacht, maar altijd beter dan met de hand natuurlijk haha.

Overigens dank @audiomanics voor je eerdere uitgebreide antwoord waar ik nog niet op had gereageerd.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hrscharft »

Als het materiaal dat je moet boren niet al te dik is, zeg tot zo'n 15 a 20mm en je centert netjes vervolgens dun voorboren en steeds takje groter dan is een el cheapo Ferm oid prima afdoende. Wel even goed checken of het plateau netjes haaks op de boor staat.

Aan de andere kant kun je ook geregeld hele leuke kolommetjes scoren op marktplaats voor niet te veel geld.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ik ben de tekening van de OS-frees aan het bekijken en ik heb een vraag:
Hoe worden de onderste liggende profielen (waar het bed op komt) precies verbonden met de zijprofielen?

In Rhino ziet het er zo uit:
Afbeelding
Plaats reactie