ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Ik ga eerst voor een deftig onderstel zorgen en dan gaan we geleidelijk aan beginnen stap-voor-stap met het assembleren/ontwerpen van de stukken voor de machine . Mijn zoon is terug aan het tekenen geslagen en heeft al heel wat opgestoken van de tekeningen die hij heeft gezien. Hij vindt de machine van het open sourse een mooi voorbeeld , maar wil aan zijn machine ook zijn persoonlijke toets geven. Hij vind het ook meer een uitdaging als ie zijn stukken zelf kan tekenen/ontwerpen en bij vorderingen laat ik dit hier wel weten.
Granieten delen zullen er hier nooit komen , wie weet worden wij dan wel de eersten met een ( toch wel iets meer dan een basic-) machine die grotendeels uit volkern bestaat.
Zeker het feit dat je dit materiaal kan opdikken + verstevigen met ijzer schept mogelijkheden .
We zijn al aan het denken om ijzeren kokerprofielen te gebruiken als verbindingsstukken tussen de 2 x-liggers , deze in te frezen in die stukken zodat ze perfect recht zitten en dan tenslotte die x-liggers zo aan elkaar te verbinden dmv draadstangen en rondellen + moeren.Die laatste zou ik dan mooi infrezen in de zijkanten zodat ze niet uitsteken. Uiteindelijk komen we op profielen uit van om en bij de 90 mm breedte/dikte , de hoogte moeten we nog bepalen aan de hand van de ijzeren kokerprofielen. 40 x 40 lijkt ons een gulden middenweg en voor +- 1200 mm 4 à 5 stuks. Mogelijks worden de x-liggers dan +- 1200 x 170 x90 mm ( binnenin verstevigd met een ijzeren profiel) , best zwaar toch al maar zeker niet overdreven .
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

16775
Dit zou ons eerste onderdeel kunnen worden : de brug in de y-richting.
Gemaakt uit 4 x volkern 13 mm dik , binnenin verstevigd met een ijzeren kokerprofiel van 25 x 25 x 3 mm , 725 mm lang( in het midden ingewerkt)
Het stuk meet momenteel 770 x 51.25 x 200 mm , er zitten 2 groeven in voor de geleiding . Best behoorlijk zwaar , indien dit effectief kan dienen zou ik het stuk nog deels kunnen uithollen ( groeven) om het lichter te maken.
Ik schat dat het stuk nu +- 12 ? kg weegt . ( 18 kg/m2/13 mm dikte) Behoorlijk veel dus , mogelijk iets te zwaar.
Minder hoog maken en de groeven nog aanpassen naar 20 kan nog , nu zijn de groeven 15 mm breed.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

We zijn er toch nog niet uit welke rails we zouden kopen : de 15 mm of de 20 mm versie.....de bijhorende karretjes voor 15 mm-rails kostten toch ook weer net iets minder , de rails zelf ook ...MAAR : bij de ene site kan je enkel lengtes van 2000 mm bestellen ( 15 mm) , 20 mm heb je in iets meer lengtes , een andere site is per meter ( betaal je dan enkel de meters/mm 's ? , of kan je dan enkel per meter bestellen ??? ) Ik stuur misschien beter eerst eens een mail naar die webshops , zulke vragen krijgen die wel meer zeker....
Voor de z-as kan je dan weer kleine stukken selecteren.............dit alles met 8 wagentjes van ofwel 15 of 20 mm....
Zijn de rails met wagentjes van 20 zoveel sterker/beter dan die van 15 mm ?
Ons eerste gedacht was om 2 rails van 2000 x 20 te nemen en bijhorende karretjes , en voor de z-as 15 mm. <dit omdat we 2x +- 1200 en 2x +- 800 nodig gaan hebben.( x + y )
Iemand die ons een beetje op weg kan helpen met de voorkeur voor 15 dan wel 20 mm ? Voor 50€ meerkost de 20 mm is oke , maar als het verschil weer naar de 75-100€ oploopt .....
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Een weekje verder........
Is aankopen bij onderstaande site de moeite of is de kwaliteit eerder bedroevend ? De prijzen zijn iig een stuk lager , daarom mijn vraag. vb :
https://www.cnc-discount.com/linearfueh ... er=PB20120
Ook met de zijstukken zijn we deze week wat verder .....+-1200 x +- 170 zullen deze worden.
Wederom gemaakt uit restanten volkern van 13 mm met vanbinnen een kokerprofiel van 70x50x4 mm....stevig genoeg om recht te blijven.
De tussenstukken om de x-stukken te verbinden onderaan/tussen worden 5 ijzeren kokers van 50 x 50 x 4 mm met een lengte van 742 mm.
Deze zou ik 5 mm infrezen op reguliere afstanden en monteren dmv een draadstang .
Dat deze stukken zwaar zullen zijn is zeker niet slecht , tenslotte gaan we voor een machine op een vaste plaats in onze garage. De y-brug zoeken we nog wat lichter te maken...eerst wat tekenen en dan de aanpassingen/infrezingen die nodig zijn.
Momenteel nog geen foto's van de nieuwe stukken.....
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door FSSF »

dannycnc schreef: 16 apr 2018 22:41 We zijn er toch nog niet uit welke rails we zouden kopen : de 15 mm of de 20 mm versie.....de bijhorende karretjes voor 15 mm-rails kostten toch ook weer net iets minder , de rails zelf ook ...MAAR : bij de ene site kan je enkel lengtes van 2000 mm bestellen ( 15 mm) , 20 mm heb je in iets meer lengtes , een andere site is per meter ( betaal je dan enkel de meters/mm 's ? , of kan je dan enkel per meter bestellen ??? ) Ik stuur misschien beter eerst eens een mail naar die webshops , zulke vragen krijgen die wel meer zeker....
Voor de z-as kan je dan weer kleine stukken selecteren.............dit alles met 8 wagentjes van ofwel 15 of 20 mm....
Zijn de rails met wagentjes van 20 zoveel sterker/beter dan die van 15 mm ?
Ons eerste gedacht was om 2 rails van 2000 x 20 te nemen en bijhorende karretjes , en voor de z-as 15 mm. <dit omdat we 2x +- 1200 en 2x +- 800 nodig gaan hebben.( x + y )
Iemand die ons een beetje op weg kan helpen met de voorkeur voor 15 dan wel 20 mm ? Voor 50€ meerkost de 20 mm is oke , maar als het verschil weer naar de 75-100€ oploopt .....
De datasheets vertellen je het antwoord, volgens mij kom je qua belastbaarheid een heel eind met de 15mm rails. Toch zou ik de voorkeur hebben voor de 20/25mm versie als het qua prijs niet heel veel scheelt en je efficiënter uitkomt met de beschikbare lengtes. 15mm voor de Z as is misschien wel leuk omdat je zo de diepte beperkt kan houden, moet je wel weer de ruimte hebben voor de kogelomloop.
Ben benieuwd verder, mits goed gebouwd kan je denk ik best een leuk machientje maken van dat spul.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Die DS zeggen mij eigenlijk niets ( of niet veel , ik ken er de ballen van ....) dat zal ik aan m'n zoon moeten vragen , die is bezig in 't school met een machine om hardheid te meten van +- bouwjaar 1930 ( zijn eindwerk) . Op het eerste zicht zijn die profielen wel oke wat de hardheid betreft.
Er zullen ongetwijfeld nog andere stukken gemaakt worden uit volkern , echter eens de machine zou werken is m'n zoon van plan om nieuwe onderdelen te maken in aluminium met de nieuwe machine ....een serieuze test dus . Van frezen in aluminium heb ik geen kaas gegeten , alles bij mij op het werk is hout/mdf/volkern/kunststof.
Ik frees naargelang de bewerking met snelheden van 0.5 meter/minuut tot 30 meter/minuut.
Op zich vielen de kosten wel mee voor de rails + karretjes op die site.............tot m'n zoon erachter kwam dat er nog speciale blokjes nodig zijn ( middenste deel van die omloopspindels ) ...deze kostten +- 80 € / stuk en daar zijn er ook al 4 van nodig. Zijn er voor die blokjes geen alternatieven ??
Zijn deze blokjes dacht ik ( of is dit niet juist ? )
http://www.maschinen-werkzeuge.com/CNC- ... x5::9.html
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door FSSF »

Kijk eens op Ebay, daar heb je voor dat bedrag een complete KO met lagers en moer, de kans dat je wat naheffing krijgt is wel behoorlijk aanwezig. Geen professionele kwaliteit maar waarschijnlijk voldoende voor wat jullie willen bereiken. In Nederland ook te krijgen voor iets meer geld

Voorbeeldje

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 5&_sacat=0
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Bjornski1976 »

Heb de ervaring met cnc-discount dat ze redelijk spul leveren qua prijs kwaliteit, het komt uiteindelijk uit China.
Er wordt niet of nauwelijks gecommuniceerd en de levering kan soms wat duren.

Je zou ook eens kunnen kijken bij Motedis voor je spullen https://www.motedis.nl/ het is soms even
wat moeilijk navigeren op de site maar hebben wel het e.e.a. voor redelijke prijs. Een alternatief kan deze
winkel zijn https://www.lineairgeleidingshop.com/ Heb er zelf de ervaring niet mee maar het komt
hier op het forum wel eens voorbij.

Gebruikte goed spul kan natuurlijk ook https://link.marktplaats.nl/m1277176673
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Kjelt »

Gebruikte spullen van top merken bij jve:
http://www.jve-shop.nl
Moet je lengte er wel tussen zitten natuurlijk maar zou ik eerder pakken dan nieuw uit china
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Oke , bedankt voor de respons.
We gaan alles eens bekijken en afwegen waar we dan uiteindelijk voor gaan.
Ik hou jullie op de hoogte.....kan nog wel ff duren.:)
Werken, verbouwen,communie , begeleider voor het autorijbewijs oudste dochter + zoon, enz....
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

't Zal een weekje stil zijn hier , de zoon zit in Londen.....maar heeft gisteravond toch nog wat getekend :
Achter z'n pc ziet het er allemaal wel meer in proportie uit hoor , de foto bedriegt.....
16798
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Detail :
De inkepingen zouden moeten dienen om de boutjes van de wagentjes in te kunnen draaien.
Momenteel nog volledig recht , mogelijks worden deze wat fijner gemaakt zoals bij de andere bouwers.
16799
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Vraagje : kan zulk blokje dienen om te monteren op een kogelomploopspindel..........we zoeken momenteel nog altijd uit of je die toch wel erg dure blokjes kan skippen....door dit blokje .
16800
Past dit blokje over dit :
16801
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door FSSF »

Ja, zijn zelfs voor minder dan vijf dollar op Ebay te vinden.
Plaats reactie