Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Jawel, het volgende machien is alweer in aanbouw..
De Klaser80W lijkt in veel opzichten op de Käser60W maar wordt aan alle kanten net even groter: een groter werkbereik, meer lifthoogte, een grotere buis (ook een 100W past er in) en de mogelijkheid van doorschuiven en het inrijden van een vorklift (met name zeer zware objecten als grafstenen zijn dan ook mogelijk), een roterende as en mogelijk zelfs een programmeerbare ultrasone hoogtemeter voor de autofocus.
Die ultrasone autofocus heb ik nu al een paar jaar in de Käser in gebruik en dat werkt echt fantastisch: herhalingsnauwkeurigheid bij alle materialen, dik vilt uitgezonderd, ca 0,2mm, wat voor een autofocus perfect is. En dan het gemak.. ergens boven het materiaal joggen, druk op de knop en de laser staat op focus, zonder het materiaal te raken.
Al met al weer geen kleintje met een breedte van ruim 150, een diepte van bijna een meter en een hoogte van ook bijna een meter.
Mochten er nog meer mensen zijn die een laser willen bouwen... Ik zal proberen zoveel mogelijk van de tekeningen te posten in DXF, foto's en eventueel ArtCam-files.
Van de Käser zijn er ondertussen ook al een paar nagebouwd en die hebben hun kwaliteit ook al bewezen.
Ja, het is een gewone CO2 laser, eventueel met een RECI buis.... mooie buizen of units zoals de keramische Trotec units of Synrad zijn, als ze al te koop zijn, far beyond budget..
Zoals het zich laat raden wordt deze laser voor Klaas (en Bea)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door ewoud »

zal deze post zeker volgen.
maar het is niet zo dat mee ga bouwen, ik heb er geen ruimte voor. :mrgreen:
succes met de bouw kees.

grt. Ewoud
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

assink schreef: 15 mar 2018 07:34 .. dan kun je ook ronde tafelbladen van zo'n 150cm graveren?
Nee, het werkbereik zal in de breedte bijna 110cm worden. De totale breedte van de machine wordt 153, daar zit de bediening en elektronica bij.. Ik vind het nog compact omdat een 100w Reci er ook in past (rond 80 x 1400mm!!)
Even voor de beeldvorming: dit is de Käser in zijn jeugdjaren:
6012
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door alfredb »

dat ga ik eens volgen wil namelijk zelf ook een laser bouwen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Eerst de kleine dingen gemaakt, die voor ieder formaat hetzelfde zijn. In de Zipfiles een tekening, een DXF-file en een foto
De lagerblokjes voor de 608-2z lagertjes (8x22x7):
608Lageblokjes.zip
Van de ovale zijn er 6 benodigd en van de staande 4 stuks

De spanblokjes voor de GT2-10 tandriemen. Voor de aandrijving van de Y as zijn er twee nodig met een M5 schroefdraad vanaf de zijkant en voor de aandrijving van de laserkop moet de M5 vanaf de bovenzijde gemaakt worden.. Op de fot een blokje dat dus nog voor beide plaatsen geschikt gemaakt kan worden.
GT2-10-spanblokje.zip
Van de andere delen die al gemaakt zijn moet ik de tekeningen nog klaar maken voor publicatie..

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

De samenstellen van spiegelhouders. De eerste spiegelhouder, na de buis, komt helemaal links achter in het frame. Door de benodigde hoogte van 20mm heb ik gekozen om deze in twee delen te maken: een 10mm dikke basisplaat die in het frame gebout wordt en daarbovenop een 10mm dikke losse bracket voor de spiegel. In die bracket ook een kleine uitsparing voor het stelschroefje van die spiegel.
Spiegelhouder1.zip
De tweede spiegelhouder komt links op de brug en wordt op de brughouder en het linker Y-wagentje geschroefd. Verder zit er op deze spiegelhouder een rolhouder voor de GT2-10 tandriem van de X-as.
Die rol is een GT2-10 tandriemwiel waar een naaldlager ingeperst wordt (NA4900-2RS-XL INA) Voor het soepele lopen en omdat de werkomgeving toch vrij schoon is, zijn hiervan de rubber afdichtingen uitgenomen.
Spiegelhouder2.zip
De X-motor komt rechts op de brughouder:
X-motorplaat.zip
De Y-motor komt achterin het frame en drijft via een tandriem de Y-aandrijfstang aan, die door het reductieblok loopt. Het reductieblok zelf is nog in wording, vandaar alleen een nog rendering van het samenstel.
Y-motorplaat-reductieblok.zip
De Z-motor komt rechts onderin het frame en zal via een 4015mm lange T5-riem vier 12x4 ko-spindels aandrijven die de tafelhoogte gaat regelen.
Z-motorplaat.zip
Meer onderdelen volgen..
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

De beugels waar de laserbuis in komt te hangen en gesteld kan worden. Op de foto zitten er rondom nog 3 RVS bouten in, maar deze worden vervangen door nylon bouten.
Met de twee bovenste is de buis naar voor en achter te stellen en met de onderste naar boven en beneden. Deze beugels passen voor buizen met een diameter van 65mm (60W) en 80mm (80 en 100W RECI)
Laserbuissupport.zip
Het frame is opgebouwd als een "Exo-skelet" rond het lasermechaniek. Uit de oude doos een tekening van hoe het er uit ziet. Het rode is de laser zelf, het blauwe is het onderstel.
Kleine wijzigingen zoals meer ruimte voor de buis (achter stuk is groter) en een aantal verplaatste ribben (midden achter vertikaal en onder midden-rechts horizontaal) zijn in deze tekening niet doorgevoerd.
5255

In deze configurator zijn de diverse stukken metaal uit te rekenen. Alleen op de eerste pagina zijn de gewenste afmetingen voor het werkbereik in te vullen. De rest is "protected", niet omdat het geheim is, maar abusievelijk veranderen geeft verkeerde waarden (wachtwoord: techgraphix)
LaserConfiguratieRev1.zip
Let wel: dit is versie 1. Als er onvolkomenheden uit komen, dan zal een nieuwe configurator gepost worden. Ook uitbreidingen voor bijv. de beplating moeten nog toegevoegd worden.

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

De Idler-wielen voor de X en Y-assen gemaakt. In beide gevallen moeten de tandriemwieltjes aangepast worden om de lagers er in te persen.
Voor de beide Y-assen zijn steunen nodig. De 32 tands GT2-10 wieltjes moeten de HK810 naaldlagers gaan herbergen. De steun zelf is gemaakt van zilverstaal. Het 8mm ronde uiteinde moet nauwkeurig (H7) gedraaid en gepolijst worden. Dit uiteinde kan gehard worden (roodheet stoken en afkoelen. licht opwarmen, nameten en eventueel op 8mm rond H7 slijpen)
Y-as-Idler-Steun.zip
Voor de X-as Idler wordt een 40-tands GT2-10 wiel uitgedraaid tot 22,0mm zodat het om het naaldlager heen geperst kan worden. Daarbij zullen de wangen er af vallen en moeten er twee losse teflon (evt. nylon) ringen gemaakt worden, die gedeeltelijk over het lager heen passen.
X-as-Idler-ringen.zip
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Een paar onderdelen samengevoegd in Fusion:
16664
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door andrefc101 »

Hoeveel weegt zo'n grafsteen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

kilotje of veel... Moet met een knappe vorklift.. Het bedje van de laser gaat dat niet dragen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 25 mar 2018 19:34 Het bedje van de laser gaat dat niet dragen.
Das was ik eigelijk al een beetje bang voor....
Kees Moret

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kees Moret »

Mooi spul!
Wil ook aan de Laser, niet zo groot als jij maar ik vind het een prachtig object..
Kijk graag mee...
Met welke software stuur jij het zaakje aan?
Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Kees Moret schreef: 26 mar 2018 10:57 niet zo groot als jij...Met welke software stuur jij het zaakje aan?
Met de configurator kan je een wat kleinere machine samenstellen. Maar een buis van 60W is al 120cm lang, dus de totale breedte van de machine zal toch minimaal 135cm worden (zo'n uitsteeksel aan de rechterzijde vind ik niks) Je kan ook nog voor een 40W buis gaan.. Die zijn een heel stuk kleiner. Dan kan je een tafelmodel maken.
Er komt een lightobject T9 of X7 controller in. De X7 heb ik al een aantal maal toegepast en dat vind ik een heel fijn ding. Die draait tegenwoordig met RayCam (waarvan ik de naamgever ben :mrgreen: .. was een wedstrijdje en heb daarmee 50$ gewonnen, die ik gedoneerd heb aan een of andere stichting)
De T9 is wat nieuwer en schijnt iets meer te kunnen. Het prijsverschil is er nauwelijks. Ik heb er alleen nog geen ervaring mee. De software die er bij hoort lijkt overigens als twee druppels water op RayCam, de opvolger van LaserCad.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie