RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

Wilde het toch ff delen, Van de week is mijn nieuwe spindeltje zo'n vierkante RATTM spindel van 3Kw op de mat.
Wat een wereld van verschil met dat ronde 1.5Kw dingetje dat ik heb.

Zowel in hoe het er uit ziet en aanvoelt kwa bouwkwaliteit. Maar ook de keerzijde ;) Het ding maakt ook ongeveer een keer zo veel herrie op 18000 rpm.

Gauw de binnenkant van de Conus gemeten (helaas geen beelden van) ik meet een slingering van 0.005 -0.01 moet zeggen dat ik dat voor een chinees lang niet gek vind.

Hoe hij zich op termijn gaat houden is natuurlijk nog de vraag. Spindel ligt nu nog op de testbank en zit nog niet aan de machine. Basis is wat breder en zal dus een nieuwe Z-plaat moeten maken.
Laatst gewijzigd door hrscharft op 13 mar 2018 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw

Bericht door hrscharft »

Helaas :( het plezier was van korte duur...
Gister de vfd geprogrammeerd, test gedraaid. Alles prima in orde.

Stekker er.uit lekker slapen dag gewerkt enz en toen ik thuis kwam wil de ik de spindel nog even starten.....

Niets...
Een knipperend scherm met E.l.u.f in beeld en alle mogelijke instellingen op maximaal. Van 550v tot aan 650hz tot aan 650sec spindown.

Tevens onthoud hij zojn settings ook niet meer.

Wie o wie heeft een idee hoe dit kan??
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw

Bericht door hrscharft »

Iemand??

En zijn de sruurprinten van de 3kw en de 1,5 gelijk verder? Kan ik die straffeloos uitwisselen om te lijken of het daar aan ligt?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw

Bericht door hrscharft »

OK stupid ME!

Ja die stuurprinten zijn uitwisselbaar, en het werkt. (weet nu dus dat het aan de 'computer van het geheel ligt')
Nee het werkt niet lang als je vervolgens in probeert te schakelen terwijl de boel nog op 400Hz staat Twee igbt's gesneuveld.
Ben al op zoek naar waar ik nieuwe kan krijgen maar welke moet ik hebben.

In deze VFD zaten: JNG25N120HS, Google geeft geen uitsluitsel voor deze lettercombinatie. Iemand hier die misschien nog wat heeft liggen of weet welke vervangers ik kan nemen?
Alvast dank.

Voort pjoetertje ga ik wel zeuren bij de chinees waar de VFD vandaan gekomen is.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door benkr »

Kijk hier eens:

https://eu.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword=25N120

Alleen de juiste behuizing er bij zoeken, maar kan verder niet moeilijk zijn.
Kijk nog wel even of de aansturing van de IGBT's het wel overleefd heeft, grote kans dat die ook kapot zijn.
En let er bij het uit-solderen van de IGBT's goed op dat je de print niet kapot maakt, ik weet uit ervaring dat dat zo gebeurd is en dat het dan gewoon einde verhaal is.
Mocht je het opgeven dan heb ik wel interesse in het stoffelijk overschot, ik heb er ook zo eentje liggen die een donor zoekt.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door HD13 »

eh, 25N120.....
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

Benkr,

hoe kan ik zien of de aansturing het overleefd heeft en waar vind ik die?
Als die op die losse print te vinden zijn (verbonden met de flatcable) dan werkt dat nog want eenmaal terug gestoken in mijn 1.5 kw VFD draaide die gewoon weer.

HD13

eh, 25N120.....
ongeacht wat voor letters en toevoegingen er achter staan? De eerste drie was ik al uit die zijn van het merk.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: RATTM Motor 3Kw

Bericht door Kjelt »

hrscharft schreef: 13 mar 2018 21:04 Nee het werkt niet lang als je vervolgens in probeert te schakelen terwijl de boel nog op 400Hz staat Twee igbt's gesneuveld.
Even voor mij als leek wat is er nou precies fout gegaan en wat had je wel moeten doen om dit te voorkomen? Bedankt.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

Even moeten checken waar de frequentie op stond alvorens op GO te drukken.
Met mijn kleine spindeltje (1,5Kw) is het niet zon probleem. maar deze grotere broer mag je dus geen 400Hz voeren maar max 300.

VFD stond nog op 400, druk op groene knopje, flits .... licht in huis uit.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door Kjelt »

Je zou eigenlijk verwachten dat de firmware in de vfd dit zou moeten blokkeren.
Balen voor je, hopelijk lukt de reparatie.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

misschien dat dat bij wat luxere als Siemens enz ook wel zo is (geen ervaring mee) maar die Chinezen zijn niet de meest usererror proof.
ik ben gelukkig niet de eerste die de rook er uit heeft gelaten.

Gelukkig bestaat de kracht kant van het ding maar uit een hand vol onderdelen dat moet nog wel gaan lukken. Die andere print daarintegen zou ik echt niet van weten wat er nu aan mankeert......
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door benkr »

Nou, die hand vol onderdelen kan best wel wat problemen veroorzaken, de print van de VFD die ik nog heb liggen is voor een deel verbrand, gewoon omdat de sporen er zijn afgefikt, terwijl ook de kwaliteit van de print zodanig is dat (mede omdat de draadjes tussen de print en de rest van de VFD zo kort zijn dat je nergens echt goed bij kunt) de eilandjes en busjes redelijk makkelijk los komen van de print en dan heb je dus eigenlijk gewoon niets meer dan een stukje epoxy met wat gaatjes wat ook zo hier en daar wat brandwonden heeft en waar je helemaal niet meer mee kunt.
Ik moet nog ergens een schema hebben van dat vermogensdeel van de VFD maar ik heb echt geen idee waar ik dat zou moeten gaan zoeken, ik heb dat jaren geleden (toen ik die kapotte VFD heb overgenomen van een medeforumlid) van de Chinese fabrikant gekregen. Ik denk dat er nog tenminste optocouplers op die print zitten, en misschien nog een paar gate-drivers.
Ik zal de komende dagen proberen dat schema terug te vinden.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

aan de Gate van de IGBT's hangen idd een stel Gate drivers,
Heb ze ondertussen gevonden en na wat voorzichtig lak krabben kam PC9231 tevoorschijn. Dat zijn Gatedrivers met inwendige opto's

tussen die opto en de uitgang zit er behalve de IGBT en een paar diodes en een elco eigenlijk niets.
Diodes en elco's zien er optisch eigenlijk allemaal goed uit. IC's ook. Met een beetje mazzel is het niet voorbij de Gate gekomen.
Ook geen verbrande sporen verder, van de motorklemmen naar de IGBT's zitten een paar flinke hardwire ipv sporen op de print.

Optisch is er naast twee geknapte IGBT's dus niets te zien eigenlijk.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door HD13 »

[quote=hrscharft post_id=173530 time=1520973097 user_id=7054

HD13

eh, 25N120.....
ongeacht wat voor letters en toevoegingen er achter staan? De eerste drie was ik al uit die zijn van het merk.
[/quote]

Dat maakt wel degelijk uit !
Maar ik kan je niet vertellen wat je nodig hebt, geen kennis genoeg voor.

Datasheet gevonden:
http://www.jiaensemi.com/uploadfile/fil ... _49584.pdf
Plaats reactie