Stralen/spuiten AI kolomboor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door Zeehond »

Hallo,

Begonnen met een renovatie projectje van een (3-tal) AI Hembrug kolomboormachines. Helemaal strippen en voorzien van o.a. nieuwe lagers.

Eén van de zaken die ik ook wil oppakken is de buitenzijde. deze moet weer helemaal perfect worden. (RAL 7005)

Nu had ik de gedachtegang om ze eerst te laten stralen en dan te poedercoaten. Bij navraag bij een straler was deze minder enthousiast. Hij gaf aan dat bij gietijzer vaak een redelijke maanlandschap naar voren komt na het stralen en dat dit weer veel werk kost om deze weer glad te krijgen met plamuur etc.

Vraag: Heeft iemand ervaring met stralen van "onze" leuke oude speeltjes? Wordt dit er niet mooier op na het stralen?

Ik kan natuurlijk ook licht schuren en dan voorzien van b.v. een 2K epoxy primer van SprayMax, en dan laten spuiten in 2K autolak. Maar dat is wel arbeidsintensiever.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring.
gr Marco
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door John Sellis »

geen ervaring maar in de afbeit zetten dan? dan is ook alle lak er af. Dan laten poedercoaten...?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door assink »

Oud gietijzer zit vaak veel plamuur op inderdaad.
Heb hier al eens wat gelezen over DD-lak (2 componenten epoxy)
Zelf zou ik gewoon een kunstharslak gebruiken, die ook op landbouwmachines gebruikt wordt. Is goed en goedkoop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Netjes schoon schuren is volgens mij veel minder werk dan kaal maken tot op het bot, opnieuw kilo's plamuur er op, strak maken en dan pas lakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door Zeehond »

Hmm...ik neig inderdaad steeds meer naar netjes schuren, en dan eventueel de oneffenheden weghalen met epoxy plamuur, en dan (laten) spuiten.

Poedercoaten laat ik sowieso maar varen daar ik hoor dat een groot stuk gietijzer lastig op 200 graden te krijgen is :-)

gr Marco
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door mjeuring »

Om nog maar te zwijgen over alle rommel die er uit dampt op die temperatuur en belletjes vormt in je mooie poedercoating.
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door BenB »

Ik heb een tijdje terug een oude gietijzeren houtdraaibank ontdaan van alle verf. Hiervoor had ik de afbijt van de toolstatoin gekocht, en dan de sterke versie. Deze liet de plamuur (waar het zat) zitten en dit werkte perfect.
Daarna alles in de reactie primer en tussen elke laag door schuren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door audiomanics »

Even voor mijn beeldvorming.. gaat dat ding pronken in een museum? Anders is verf toch alleen maar om verder roesten te voorkomen?
Dan snap ik al dat plamuren, schuren en polijsten niet zo... Als de verf maar bestendig is tegen olie, koelvloeistof, hete spanen en liefst nog een beetje slagvast..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Stralen/spuiten AI kolomboor

Bericht door pieter dr200 »

netjes schuren en dan strak maken.
de giet stukken van hembrug zijn heel erg grof.
om een ideetje te geven op de voet van mijn draaibank zit nu al 10kg plamuur.
en een week schuren en plamuren om hem strak te krijgen.
viewtopic.php?t=14658
helaas was er voor mij geen andere optie dan stralen omdat er diverse oude lak lagen op zaten die niet gehecht zijn.
met afbijt zou ik het nooit doen, giet ijzer is poreus en dan kan de afbijt er in trekken waardoor het bijna onmogelijk word om hem netjes te spuiten.
Plaats reactie