Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door benkr »

@ Deepchess --> ik zoek ook nog 1 of 2 Nema 17 (of 23) motortjes van zo rond de 1 Nm, dus als je nog wat hebt graag dan.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

diepchess schreef: 27 feb 2018 13:58 Heh Job!

Als je nema17's niet sterk genoeg zijn dan heb ik nog wel wat andere Nema17's voor je. Militaire spec (volgens de verkopend Chinees). Leveren iets meer paardekrachten dan standaard nema17's.
Hoef je niks nieuws te fabriceren.
Bedankt voor het aanbod, echter heb ben ik nog niet tegen het probleem aangelopen dat de motoren het niet trekken.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Swets »

waarom heb je je brug zo hoog gemaakt? heb je die hoogte nodig?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Swets schreef: 27 feb 2018 21:12 waarom heb je je brug zo hoog gemaakt? heb je die hoogte nodig?
Yes, dacht altijd handig als je grotere producten eronder wilt leggen en wilt frezen. Anders beperk jeje al snel tot een bepaalde afmeeting.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Kan iemand mij helpen bij het maken van een keuze kwa spindel. Budget is +/- €100... (Blijf een student :P) Op Aliexpress kwam ik het volgende tegen: Spindel 52mm 500W ER11

Welke controller heb ik hiervoor nodig om deze aan te kunnen sluiten op mijn arduino UNO met GRBL?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door ruudderooy »

hiervoor heb je een regelbare voeding nodig 0 tot 100 Volt of pwm aan sturing op 100 Volt

bv https://www.ebay.de/itm/500W-Frasmotor- ... Swg0BZwQS2
https://www.ebay.de/itm/0-4KW-Frasspind ... SwehZaONHD

uit duitsland heb je geen invoer kosten alleen vind je daar geen 500wat heb ook geen idee hoelang ze mee gaan want het zijn wel motoren met borstels en die gaan over het algemeen niet heellang mee bij gebruik lang achter elkaar.

gr Ruud
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Job, is er niet iemand die een gebruikte Kress heeft? Daarmee kun je even voorruit. Mocht het tot een nieuwbouw komen kun je er altijd nog een zwaardere spindel aanhangen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door ruudderooy »

ja ik denk idd dat een kress een betere optie is of anders toch een 800w spindel https://nl.aliexpress.com/item/0-8kw-wa ... autifyAB=0

of als je al snel aan een geupgrade versie van je machine gaat beginnen een 1.5 of 2.2kw maar dan wordt het al snel 330euro

gr Ruud
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hrscharft »

Dan zou ik toch direct kiezen voor de vierkante 1,5kw variant.

Makkelijker monteren en nog goedkoper ook.

https://nl.aliexpress.com/item/New-arri ... autifyAB=0
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door benkr »

Daar komt nog behoorlijk wat bij voor verzendkosten, douanekosten, invoer en BTW.
Ga op zoek naar iets uit Duitsland of UK, geen invoer etc.

En die kleine ER11 matortjes, daar hebben er veel een kopje van wat met 1 schroefje op de as is vastgezet, dat trilt en rammelt bij het leven, dat wil je echt niet.
Er zijn echter ook goeie maar ik weet niet hoe je dat vooraf kunt bepalen, die Chinezen leveren zowiezo niet wat er op de foto staat, maar wat ze op dat moment goedkoop kunnen krijgen.
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door BenB »

Je kunt bij AliExpress bij ‘filter’ selecteren uit welk land de producten moet komen.
Selecteer dan Duitsland en dan is de keuze reuze, zonder btw of invoer.

Sommige producten zijn zonder verzendkosten of met maar in het totaal scheeld het niet zoveel.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Bedankt voor de tips, helaas zitten veel opties (ver) buiten mijn budget en vallen dus helaas af. Deze spindel ziet er prijs - specs verhouding wel prima uit: https://www.ebay.de/itm/500W-Frasmotor- ... Swg0BZwQS2

Enigst nadeel vind ik dat er geen PWM controller bij zit. Is het mogelijk om deze aan te sturen met een Mach3 pwm controller? Zoja welke voeding heb ik hier dan nog extra voor nodig?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Job
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door diepchess »

Heh Jobbo,

Houd rekening met gewicht freesmotor. Elke kilo dat die zwaarder is (met name de watergekoelde van 6+ kilo) heb je ineens veel stijvere en sterkere constructie nodig wat enorm probleem is. Een kress is maar 1.5 kilo ofzo?

Neem een kress joh. Wel bijna 100 decibel. Maar ja koptelefoon moest je toch al op, kress of geen kress.

Er zijn wel veel lichtere oplossingen hoor. Maar als je al op 1.5 kilo zit met een kress hoe nuttig is 't dan nog om een helicoptermotortje te pakken? Da's maar paar honderd gram - maar neemt ook veel minder vermogen op. Runout niet zo slecht overigens ervan. Rond de 0.01mm hier. Kress is beter daar.

voordeel outrunner: kun je op veel lagere toerentallen frezen. Toerental makkelijk regelbaar van 0-3000 (afhankelijk van de outrunner). Meeste gasten hier vinden dat juist NADEEL.

Ik frees liever op lage toerentallen als amateurprutser qua frezen als het gaat om metalen. Verandert misschien nog keer :)

Edit: die helicoptermotortjes kun je heel makkelijk hoger voltage geven - dan nemen ze dus meer watts op en heb je dus motortje dat op sterkere manier freest. Verder zijn die outrunners heel efficiente motoren t.o.v. die link van 99 euro die je postte en de kogellagertjes simpel te vervangen als ze versleten zijn door freeskrachten. Runout van die link die je gaf is een 'bestcase' runout van 0.015mm. Reken op 0.03mm en dus stuk meer op de kop van je frees. Gezien je houten constructie en ronde geleiders is dit alles niet zo'n probleem, want je constructie zal al paar tiende millimeter aan afwijkingen kunnen geven met name doordat de afstand van de Z-as in je 'kaartenhuis' tot het freesbed enorme afstand is. Elke error wordt dus met factor zoveel vergroot. Niks van aantrekken. Pak een freesmotor en ga aan de slag joh!
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hrscharft »

Ik heb je een PB gestuurd met betrekking tot een 1,5Kw spindeltje.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie