Huvema HU650 - Opname type???

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hidde
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 16:34

Huvema HU650 - Opname type???

Bericht door hidde »

Hallo forumleden,

Ik heb een Huvema HU650 staan. Dit is een bekende cloon van de Emco compact 10, als ik me niet vergis. Nu ben ik erg benieuwd of iemand van jullie weet wat voor type spindelopname de huvema gebruik van maakt?
Ik weet dat de Emco gebruik maakt van een DIN nummer en de daarbij behorende vaste afmetingen, alleen is dit voor de huvema niet van toepassing. Geen enkele DIN norm lijkt van toepassing op deze opname.

Op de foto heb ik schematisch een plaatje gezet met de afmetingen van de opname (niet helemaal zuiver want meten van de conus is lastig). Even kort samengevat:
- Grootste diameter conus = 56,3... (exacte waarde is lastig te meten)
- Drie keer een gat van rond 14
- Afstand tussen de gaten hart op hart = 70
* De opname bestaat alleen uit een conus gedeelte en drie gaten. Door deze drie gaten steken dan weer drie draadeinden en met een moer trek je de klauw aan op de conus. (Er zit een drieklauw bij die gewoon past).
images.pdf
Waarom wil ik dit weten? Bij de bank heb ik een vierklauw alleen daar zit een niet passende flens op. Daar moet dus iets voor verzonnen worden en het hebben van bepaalde afmetingen lijkt me zeer nuttig.

Wie helpt me uit de brand?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Huvema HU650 - Opname type???

Bericht door javanree »

Zo'n ding kun je toch heel simpel zelf maken?
Mooie grote plak (giet)staal nemen, van 10-15mm dik en zo'n 100mm rond (of groter als dat nodig is voor bevestiging 4-klauw)
Eerst een kant gewoon netjes vlakken en deels langsdraaien, zodat je alles zuiver kunt opspannen voor 2e bewerking.

Dan je beitelslede onder dezelfde hoek zetten als de passingconus (controleren met puppitaster)
Tweede kant schijf in 3-klauw, buitenkant klokken en achterzijde klokken (zodat schijf binnen 0.01-0.02mm parallel wordt qua dikte)
Vlakken en buitenomtrek netjes maken, gat boren en dan conus uitdraaien naar 56.3

Je kunt klauwplaat inclusief werkstuk loshalen om je conus te controleren. De maat is goed als achterwand van je schijf net 0.01-0.02 vrij blijft van vlakke voorkant spilneus

Zie dit filmpje voor meer info , waarbij je de schroefdraad en de groef mag weglaten
https://www.youtube.com/watch?v=uAQLrM1P-YQ
Plaats reactie