Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Tonybryden »

Jobbomodels schreef: ↑ Eerlijk gezegd valt mij dit forum een beetje tegen en er hangt een behoorlijk negatieve sfeer.

Dat is maar net hoe je het op vat , ook ik had er moeite mee in het begin.
Uiteindelijk zul je zien dat het alleen maar goed bedoeld is.
Soms moet je de reactie wat vaker lezen en niet impulsief reageren, eerst tot 10 tellen dan reageren😜.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Swets »

och wat is negatief... vaak als je het goed leest hebben ze misschien wel gelijk....

en dan nog .... niemand kan je verplichten het anders te doen dan dat je zelf wil....

wel ben ik er door de jaren achter gekomen dat hier heel veel ervaring zit....

en misschien zeg je over 2 jaar ook wel tegen iemand die ook begin met cnc dat je iets zo niet zou doen, en misschien vind die jouw dan ook wel negatief....
ik heb onder tussen me 3de machine... en iedere keer leer ik weer... ik ben ook zo begonnen met een houten machine.....

en je doet het ook deels zelf , door het hier te plaatsen....

rare dingen plaats ik pas als het blijkt dat het werkt... zoals bijvoorbeeld me stofzuiger... :-)
https://www.youtube.com/watch?v=hOi-CUx4v6U

als het niet gewerkt had, was die de kliko ingegaan... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Korte video van een proef stukje wat ik aan het frezen ben gegaan. Dit is alleen het voorfrezen, echter heb ik nog geen tijd gehad om dit product na te frezen.

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Swets »

en ook alles is relatief.... er zijn hier 2 soorten mensen....

er is een groep mensen welke thuis met handgereedschap een machine maken, om straks een naambordtje te frezen... wat echt niet binnen de 100ste nauwkeurig hoeft....

en er is een groep die een machine bouwen die beter is als wat je ergens kan kopen...

en ik ben ook begonnen met een houten machine (en zeker toen ik begon, toen waren al die chinezen met goedkopen gelijding en spindels er nog niet)..
je weet niet waar je aan begint, mag ook allemaal niet te duur worden....

wel weet ik uit ervaring dat je toch altijd tegen de beperkingen van je machine aanloopt.... maar dan kan je altijd weer gaan bouwen... het bouwen op zich is al een hobby....

ik weet zelf nog dat ik de eerste bewegingen van me machine geweldig vond.... en het ging niet zo hard, maar ik had de tijd.... nu kan het eigenlijk niet hard genoeg gaan... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Dat zie je natuurlijk terug in de video. De afname is zo minimaal dat er bijna alleen stof afkomt. Zo.n bakje maken duurt dan ook heel erg lang. Dat is voor de eerste keer niet zo erg want je bent heel blij als de machine doet wat hij moet doen. (Ik had dat ook de eerste keer) Als je wat verder door ontwikkeld raakt wil je wat meer, wil je wat sneller en wil je wat dieper. Dat is het moment dat je gaat nadenken over verbeteringen. Je kan dat een negatieve sfeer noemen maar ik denk dat we dit proces allemaal hebben meegemaakt en dat je daar gewoon doorheen moet. Luisteren naar goede adviezen is heeeel moeilijk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Swets »

Ballegooijen schreef: 20 feb 2018 18:29 Dat zie je natuurlijk terug in de video. De afname is zo minimaal dat er bijna alleen stof afkomt. Zo.n bakje maken duurt dan ook heel erg lang. Dat is voor de eerste keer niet zo erg want je bent heel blij als de machine doet wat hij moet doen. (Ik had dat ook de eerste keer) Als je wat verder door ontwikkeld raakt wil je wat meer, wil je wat sneller en wil je wat dieper. Dat is het moment dat je gaat nadenken over verbeteringen. Je kan dat een negatieve sfeer noemen maar ik denk dat we dit proces allemaal hebben meegemaakt en dat je daar gewoon doorheen moet. Luisteren naar goede adviezen is heeeel moeilijk.
ik wilde niet zo negatief reageren.... maar wat hij hier voor frezen noemt..noem ik cleaning..... en ik doe me cleanig toolpad nog eens 4 x sneller.... ik zou daar het geduld niet meer voor hebben....
Laatst gewijzigd door Swets op 21 feb 2018 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door FSSF »

Jobbomodels schreef: 18 feb 2018 16:11 Het heeft eventjes een tijdje stil gelegen ivm carnaval. Eerlijk gezegd valt mij dit forum een beetje tegen en er hangt een behoorlijk negatieve sfeer. Eigenwijs dat ik ben ben ik gewoon door gegaan waar ik mee bezig was en ik ben zeer tevreden met het resultaat wat ik tot nu toe bereikt heb.
Niks van aantrekken, sommige personen zijn werkzaam in het CNC wereldje, vanuit dat perspectief is een simpel machientje als dit natuurlijk altijd drama, andere personen willen gewoon graag klagen en zullen je wellicht ook nog eens aanvallen omdat je hun advies niet hebt opgevolgd :lol:
Wanneer je onbekend bent met het CNC gebeuren en gewoon graag een dergelijk machientje wilt bouwen dan is het helemaal geweldig als je iets in elkaar hebt gezet wat beweegt en waarmee je wat kan maken, mijn ervaring in ieder geval.

Ik heb ondertussen een tweede machine gebouwd maar toch heb ik een stuk meer plezier gehad van het bouwen en verkennen van de eerste machine. Ook toen heb ik wat kritiek moeten ondergaan wat betreft de constructie, geleiding, aandrijving, etc. Mocht allemaal niks kosten dus ik heb ook gewoon eigenwijs mijn eigen plan gevolgd ;-) Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je nooit naar andere moet luisteren, dit forum is perfect om informatie op te doen. Soms vergeten mensen echter weleens dat ze niet in de portemonnee of het leven van een ander kunnen kijken. Tevens is het doel van de machine bij iedereen verschillend, de een bouwt een machine puur voor de hobby, de ander bouwt een machine om daadwerkelijk productie mee te kunnen draaien.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Paar leuke projectjes gefeest alles ging goed tot op een gegeven moment. Programma was bijna klaar tot dat de dremel ermee op stopten...

Afbeelding

Erg jammer ben bang dat ik hem niet meer aan de praat ga krijgen doorgebrand of iets? iemand tips?

Verder ben ik nu dus opzoek naar een andere spindel, iemand tips waar ik op moet letten?

Groetjes,
Job
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door audiomanics »

Jobbomodels schreef: 26 feb 2018 21:28 iemand tips waar ik op moet letten?
De aankoopdatum en de garantie termijn..
Overigens kosten onderdelen voor die dremel meestal geen drol, als je ze op eBay kan vinden..
Maar als je ze dan gerepareerd hebt... Het blijven Dremels en die kunnen gewoon niets hebben...
Proxon schijnt iets beter te zijn, maar ook daarvoor steek ik mijn hand niet in het vuur..
Voor de prijs van een betere (professionele) motor koop je ook een 800W chinese spindel met VFD...
Ja, ik weet dat dit een reuzensprong vooruit is en vermoedelijk al meer geld dan je hele geval bij elkaar gekost heeft, maar 3 van die Dremels verstook je in twee weken en zo'n chinees gaat meestal een jaar of veel mee..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door DaBit »

Ik zou luisteren naar Audiomaniacs ;-)
Zo duur zijn die 800W spindeltjes met bijbehorende frequentieregelaar ook niet meer, en die dremels van tegenwoordig zijn behoorlijk prut.

Verder helpt het als je een beetje kritisch bent op je CNC-programma; in je videootje word wel heel veel lucht gefreesd..
Het digitale gereedschap is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Iemand die daar goed mee overweg kan, kan op jouw machine gehard staal frezen, en aan de maat. Zo'n bolletje kun je best mooi doen met een spiral toolpath bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hrscharft »

ik weet zelf nog dat ik de eerste bewegingen van me machine geweldig vond.... en het ging niet zo hard, maar ik had de tijd.... nu kan het eigenlijk niet hard genoeg gaan...
Zo heerlijk waar dit ;)

Ook ik begon ooit aan een MDF machientje, het ding mocht niets kosten en uiteindelijk werkte het ook nog hoe mooi is dat... nou tegen de tijd dat je het mooi vind dat ie daadwerkelijk werkt heb je de smaak te pakken en wil je harder dieper ander materiaal en is je bereik ook nog eens te klein....
Kortom nieuwe machine. En zelfs die machine heeft onder hand drie verbouwingen ondergaan tot dat ik het apparaat had dat ik nu heb staan.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Als tussenstap kun je nog proberen een (gebruikte) Kress te pakken te krijgen. Die zijn toch net even sterker dan een Dremel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door diepchess »

benkr schreef: 18 feb 2018 17:54 Ik vind het best wel een prestatie dat je zo ver bent gekomen en een machine werkend hebt gekregen.
Dat er hier op het forum een negatieve sfeer hangt vind ik niet, maar ik denk wel dat dit op nieuwe mensen best wel eens zo over kan komen.
Jawel, dat is er wel en ook in heel heftige mate.

Het perspectief van het gros is ook heel verschillend hier (als je voor je beroep CNC freest bouw je liever niet goedkoop een machientje natuurlijk)
en het is voor velen van de bevolking simpelweg heel lastig om zich een voorstelling te maken van hoe iets wat ze zich nog niet kunnen voorstellen, hoe dat kan werken voor een ander.

Maar wat ook enorm speelt hier - en dat zie je in andere wereldjes ook - hoezo Robotica - kan ik het beste illustreren toen ik jaar of 6 geleden bij TU Delft langsging bij het toen nog erg kleine roboticaclubje. De docent leidde mij rond en ik zag aantal grote robots waarvan ik meteen snapte waarom de onderzoeker/afstudeerder er niet zoveel mee voor elkaar kreeg. Toen ik aangaf een klein maar met name goedkope robot te willen bouwen - toen werd ik bijkans met fiks wat Sumobewegingen de deur uitgewerkt onderwijl uitschreeuwend: "Maar elk onderdeeltje wat wij hier gebruiken in de robots is 5000 euro."

En buiten stond ik.

Dat sfeertje is hier heel heftig.

Petje af hoe snel hij het ding in elkaar geklust heeft!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door diepchess »

Heh Job!

Als je nema17's niet sterk genoeg zijn dan heb ik nog wel wat andere Nema17's voor je. Militaire spec (volgens de verkopend Chinees). Leveren iets meer paardekrachten dan standaard nema17's.
Hoef je niks nieuws te fabriceren.
Plaats reactie