HF spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

HF spindel

Bericht door benkr »

Gisteren werd ik aangenaam verrast door een pakje van SBos met daarin een HF spindel, ik had hem daarom gevraagd nadat hij deze spindel had afgeschreven omdat de schroefdraad van de spindelneus flink beschadigd was.

Toen ik het doosje openmaakte bleek het te gaan om een heuse Teknomotor luchtgekoelde spindel van 1,6 kW.

16109 16107

De reden dat Sjaak Bos de spindel heeft afgedankt is de spindelneus, daar is het meest belangrijke deel van de schroefdraad verdwenen, jammer maar beslist een feit.

16108

Nu zit ik toch te denken om een reparatiepoging te gaan wagen, alle andere dingen die ik er mee wilde kunnen altijd nog.
Ik denk er over om de schroefdraad volledig af te draaien en dan een busje te maken wat ik er terug op lijm waar dan weer nieuwe schroefdraad op gesneden kan worden.
Nu vraag ik de experts op dit gebied of dit idee kans van slagen heeft, en hoe dit dan precies aan te gaan vliegen.

Natuurlijk moet de spindel gedemonteerd worden, maar dat stuk moet voor elk ander idee wat ik heb ook dus dat gaat zonder meer gebeuren, en wel als allereerste.

En nu nog het allerbelangrijkste, heel erg bedankt Sjaak, ik houd je via dit topic op de hoogte van de ontwikkelingen.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door K.J. »

Kun je niet een nieuwe draad van een andere maat (kleinere) er op snijden of is er te weinig vlees?

In het andere geval zou ik een nieuwe as draaien.
Dat is met een paar uurtjes ook wel bekeken als je daar de machine voor hebt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door spinningwheels »

Kan je het ding in zijn geheel opspannen? Dan laten draaien en de restanten schroefdraad weg frezen.
Dan ben je 100 % zuiver .
Een busje word wel wat dun denk ik, kan je een grotere maat schroefdraad gebruiken ? dan word het busje iets dikker.
In theorie kan ik praktisch alles
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door veteq »

Langere moer zoeken/maken?

Busje dat los komt met 24Krpm lijkt mij niet heel fijn.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: HF spindel

Bericht door Bjornski1976 »

Kan je zoiets niet oplassen en vervolgens weer afdraaien? Op grote assen wordt laser cladding vaak toegepast vandaar mijn opmerking.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ik heb deze motor nog niet open gemaakt, maar uitgaande van mijn ervaringen met een Chinese HF spindel is de as samen met de rotor onlosmakelijk met elkaar verbonden, zo ook met de spindelneus, die tevens spantanghouder is.

Een nieuwe overmaat moer zou wel kunnen, maar het moet nog wel steeds de spantangen opsluiten, niet meteen heel makkelijk dus. En standaard ER moeren gebruiken is wel zo handig.

De as vervangen gaat dus niet omdat dit meteen de rotor is.

Maar waarom zou je er niet een busje op/over kunnen lijmen of solderen/lassen?
Tegenwoordige lijmen zijn toch best wel zo goed en sterk dat dit kans van slagen heeft.
Ik wil eigenlijk de conus voor de spantangopname in tact laten. Ook wil ik er zo weinig mogelijk aan veranderen in verband met de balancering.

Als ik ga voor mijn andere idee, er een snelwisselaar op maken dan kan dat allemaal wel, dan moet er zelfs een stuk van de spindelneus af, alles wat buiten de lagers uitsteekt is in principe overbodig dan.
Maar ik denk dat het balanceren van de nieuwe gereedschapsopname, in welke uitvoering dan ook, een behoorlijke uitdaging en kostenpost wordt.

Ik zit, mede gedreven door dit probleem, wel te denken aan een zelfbouw balanceer toestel, is tegenwoordig ook niet meer zo'n groot probleem qua elektronica. Een trillingsopnemer samen met een encoder en een processor is eigenlijk alles.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door audiomanics »

Heb je al onderzocht wat een vervangende rotor voor die Techno kost? Misschien wel de beste oplossing...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Nee, maar dat had de vorige eigenaar al gedaan, als dat haalbaar was dan had hij dat vast en zeker gedaan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door spinningwheels »

een busje met wat plaksel vastzetten kan den k ik prima, Maar stel dat je een busje maakt en dan toch onder de schroefdraad 1.5 mm wil laten staan , dan blijft er niet zo veel over van het spindeltje ,vandaar mijn opmerking .
Schroefdraad net weg , iets dikkere bus er op en dan schroefdraad een maatje groter,
Maar zijn die moeren die de spantang vasthoud er niet in veel maten?
Of misschien wel een inch maat die net iets groter is ?
Wat is de maat die er nu opzit ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Het is een ER20 moer met precies dezelfde schroefdraad als de Chinese HF spindels, ik heb ze nog nergens gezien in een maatje groter van schroefdraad zonder dat het dan ER25 wordt.

Ik heb daarstraks toch ook maar een vraag uitgezet bij teknomotor over een nieuwe spindel maar daar verwacht ik eigenlijk alleen maar een absurd hoog bedrag van, maar wie weet.

Ik heb wel zitten denken dat wanneer de lagers een beetje strak op de rotoras geperst zitten en niet zoals bij die Chinezen er op geschoven, het hergebruiken van de lagers b.v. al een probleem gaat worden, hoe krijg je ze er dan onbeschadigd van af? En als je ook de lagers moet gaan vervangen dan wordt het vanzelf een heel dure grap.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Waarom moet er trouwens 1,5 mm onder de schroefdraad blijven zitten, is b.v. 0,5 mm al niet voldoende als de bus er echt stevig op gemaakt kan worden?

Ik denk er eigenlijk aan de spindel af te draaien tot b.v. 0,5 mm onder de schroefdraad diepte en er dan een bus die een beetje overmaat heeft op te maken, lijmen of zoiets, en daarna op de draaibank de bus op de juiste maat af te draaien, en er dan schroefdraad op te snijden. Die manier lijkt me ook het beste om de balancering geen geweld aan te doen.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: HF spindel

Bericht door pieter dr200 »

is het niet een optie om de spindel in te korten?
de draad opzuiveren en wat langer maken en eventueel de moer iets inkorten.
wel zal je dan de inwendige conus dan ook dieper moeten maken.

ook zou je de eerste 3 gangen weg kunnen draaien en dan de draad opzuiveren.
even kijken hoeveel gangen de moer er dan opgaat.
dan kom je denk ik al een heel eind.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

De draad is echt zo ver heen dat de moer echt niet meer vast komt. Inkorten is geen optie omdat dan de klemconus opnieuw gemaakt moet worden, en hoe bepaal je daar de maatvoering van zonder meetmachine ?
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: HF spindel

Bericht door VDFman »

Ik zie hier 3 mogelijkheden: de orginele draad behouden, draad schoonsnijden ( dus niet kleiner) en met een langere moer werken die dus het bovenste nog goede deel ook benut. Geeft de minste verzwakking.
Of de draad kleiner snijden en een draadbus maken met de binnendraad een halve gang verzet t.o.v. de buitendraad.Een halve mm tussen de flanken (dus niet in diameter) is al voldoende, gebeurt niks mee en heb ik al vaker zo gedaan.Wel veel en nauwkeurig werk.
Of de draad kleiner snijden tot ie schoon is en dan een bijpassende moer maken.

Ik zou beginnen met de eerste optie, je doet dan het minste kwaad aan de spil. Wat je eraf draait ben je kwijt, je kunt nooit meer terug.

Niet glad afdraaien , spil wordt te dun , een glad busje met buitendraad erop lijmen ga je waarschijnlijk niet houden want niet gezekerd en voor echte klemkrachten is het allemaal te dun.
Ook niet lassen ( het is een spil notabene) wellicht is dit staal niet geschikt daarvoor.
Plaats reactie