Visloodmal maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Visloodmal maken

Bericht door benkr »

Een collega van mij wil van enkele favoriete visloodjes een mal hebben, daarom ben ik voor hem gaan proberen om een van zijn favoriete loodjes via een aantal foto's tot een 3D model te maken, dat wil nog voor geen meter lukken.

Heeft hier iemand ervaring met het maken van een 3D model via een serie foto's?

Ik heb al wat dingen geprobeerd met Agisoft Photoscan Professional maar dat wil nog niet lukken, wel een puntenwolk maar niets herkenbaars.
Ik had het loodje in de kop van een handboormachine geklemd en toen rond laten draaien, toen met de telefoon daar een filmpje van geschoten, dit filmpje van MP4 naar losse foto's omgezet en die foto's in het programma ingevoerd. Na zo'n 4 uur converteren was er een puntenwolk, maar niets herkenbaars, en zeker niets bruikbaars.
Ik denk dat ik als eerste moet gaan zorgen dat de boorkop niet te zien is, nu is meer dan de helft van de informatie de boorkop terwijl ik die helemaal niet wil hebben eigenlijk, dus ik dat een nieuw filmpje maken waarbij ik de boorkop afscherm met een wit papier. Ook ga ik het filmpje beperken tot iets meer dan 1 omwenteling denk ik, meer geeft alleen maar meer data die niet veel meer toevoegt denk ik.

Mocht iemand hints hebben dan hoor ik die graag.

Volgend probleem: de meeste programma's die dit doen hebben als output een STL file, hoe maak ik daar het makkelijkst een in een CAD programma (Inventor) verwerkbaar model van zoals b.v. een STEP file?

Als ik dat heb dan is het redelijk eenvoudig om met Inventor hier een mal van te maken.
Daarna wil ik dan met Inventor HSM de G-code gaan genereren, dat is absoluut nieuw voor mij.

Ook zal dan hopelijk de BF25 zo ver zijn dat die zijn eerste klusje kan gaan doen, ik ben momenteel bezig om de leafboy77 kaart te vervangen door een Pokeys57CNC kaartje maar dat gaat toch wat moeizamer dan ik had verwacht.
In de Pokeys schermen werkt het inmiddels, maar in Mach3 wil het nog niet zo lukken maar dat komt hopelijk wel goed. Ik ben momenteel bezig om nieuwe sensoren te monteren voor de limit en home schakelaars want de oude sensoren werkten niet goed met de Pokeys57CNC kaart. De sensoren werken inmiddels, ik moet ze alleen nog goed op de machine monteren, de Y-as sensor zit er inmiddels op, nu de X en de Z as nog.

Maar goed, beginnen bij het begin dus en eerst een 3D model maken van dat loodje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Kun je dat loodje niet gewoon opmeten en dan tekenen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Visloodmal maken

Bericht door benkr »

Ja, kan ook maar via een 3D scan is het (hoop ik) makkelijker en meer identiek.
Ik heb zelfs al iets getekend, maar wil het toch ook een keer op de andere manier doen.

Binnen niet al te lange tijd hebben we op het werk ook weer een echt professionele 3D laserscan & meetarm (Faro), maar die is voor zoiets eigenlijk belachelijk nauwkeurig, vandaar dat ik heel benieuwd ben wat je met een serie foto's kunt bereiken. En hier is nauwkeurigheid eigenlijk totaal onbelangrijk.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Swets »

met veel van die programma's mag het object ook niet rond draaien, maar moet het fototoestel er rond om heen draaien....

althans dat was bij 123catch en autodesk recap wel zo....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Benny_DS »

In Inventor een STL bewerken op zich (nog) niet mogelijk (2017). Ik denk wel dat het in de release notes stond voor 2018.
Er bestaan wel plugins die je kan gebruiken m STl om te zetten naar surface of solid, maar de meeste zijn betalend.
Als ik het goed heb kan je wel via 3Dmax een STL omzetten en dan weer importeren in inventor. Maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

Succes.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Guvner »

Swets schreef:met veel van die programma's mag het object ook niet rond draaien, maar moet het fototoestel er rond om heen draaien....

althans dat was bij 123catch en autodesk recap wel zo....
Dat klopt volgens mij ook ja. Dit omdat de software ook de achtergrond gebruikt om de verschillende afbeeldingen te stichen tot 1 omgekeerde panorama foto
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door audiomanics »

Zelf accuraat inscannen vergt doorgaans wel iets meer dan een camera. ik heb zelf heel wat geexperimenteerd met de diverse programma's, van forensische software tot davidscan.. Zonder echt goed resultaat.
Maar gelukkig zijn er verschillende "bedrijven" die het voor je in kunnen scannen. Het blijft zoeken naar een hobbieist die het goedkoop voor je kan doen, ik heb 'm nog niet gevonden... Er zijn een paar fablabs waar het kan. Mijn 3D-scan's laat ik maken bij een (hele vriendelijke) juwelier uit Beetsterzwaag, maar dan nog is dat niet voor een paar tientjes ....
Als het geen al te vreemde vorm is zijn er vast wel mensen hier die het "even" voor je in Fusion-360 ofzo kunnen tekenen??
Zelf dit is mogelijk:
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb bij verschillende zaken een prijs opgevraagd en gemiddeld komt een scan op ongeveer € 100,= Daar kun je al heel wat loodjes voor kopen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door skillalot »

audiomanics schreef: Zelf dit is mogelijk:
Afbeelding
Kees
Is dat een 1:1 3D gescande kopie Kees? :lol:
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door tuurbo »

Maar waarom zou je scannen?
Het resultaat van dit alles wordt op zijn best een kopie van wat je zo in de winkel kunt krijgen.
en je jat ook nog eens het ontwerp van een ander.
En je bent misschien nog wel meer tijd/geld kwijt met dat scannen,dan zelf ontwerpen.

Ontwerp dan liever zelf iets,of verbeter het ontwerp van loodjes die bevallen.
je leert jezelf dan ook modelleren,is toch veel mooier dan imiteren?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door assink »

Kan dat niet gewoon afgegoten worden ipv scannen?
Niks met CNC te maken dan, maar is dat een vereiste?
Neem aan dat hij deze opnieuw wil kunnen gieten?
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Alex.hobby »

Ik kan (nauwkeurig) scannen en doe kleine objecten voor €25. Dat stop ik dan weer in mijn hobbypotje.
De output is STL. De meeste CAD pakketten kunnen daar helaas niet mee overweg. Rhino wel.
Ik heb speciale reverse engineering software en daarin kan ik het omzetten naar naar features en exporteren als STP. (Dat zit niet in de €25)
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Visloodmal maken

Bericht door Ballegooijen »

Alex, Ik wil een borstbeeldje van m'n kleinzoon maken. Kun je hem ook scannen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Visloodmal maken

Bericht door Zee&Zee »

De output is STL. De meeste CAD pakketten kunnen daar helaas niet mee overweg. Rhino wel.
Ik heb speciale reverse engineering software en daarin kan ik het omzetten naar naar features en exporteren als STP.
:?: Je kan in rhino je file gewoon saven in bijna ieder ander formaat als je dat je wilt. Scroll maar eens door de dropdown heen bij save as.
CNC you later
Plaats reactie