Compressor kapot.... wat nu

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Swake »

Mijn compressor heeft het begeven. Of beter, het vat van 200 liter is doorgeroest. Heb een druktest uitgevoerd en er zit een piekklein gaatje in.
De pomp zelf werkt nog naar behoren. Is oud maar ziet er oerdegelijk uit (jaren ’80? Misschien zelfs ouder). 2 cilinders met een soort geribd koeldinges er achter. 4pk Siemens motor, traag draaiend, weinig herrie dus.

Wat doe ik nu:
Koop ik een heel nieuwe compressor? Mooi proper ding, zonder enig spikkeltje roest…. Maar heb wat schrik dat het nieuw ding uit pisbakkenijzer gaat zijn. En welke dan? Is die Michelin van 270L bij den Herman aan 800 Eur beetje deftig spul?

Of zoek ik een tweedehands vat voor op de oude? Misschien zelfs 2 industriële cilinders van 118L, want het vat van de oude had ook 2 kamers.

Haal me hieruit :mrgreen: !
When it fits stop using the hammer.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Alex.hobby »

Gewoon nieuw drukvat bestellen.
https://www.machinehandelspierings.nl/i ... uct_id=132
Is het veiligst en het snelste klaar.
Alex, professioneel hobbyist
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Swake »

Kweet het, maar 400Eur voor een drukvat is niet van de poes. En kon nog geen nieuw horizontaal vat vinden met een montagebeugel er op. Vandaar dat ik ging denken aan die industriële ciliders en dan aan een heel nieuwe compressor.
When it fits stop using the hammer.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Benny_DS »

En automatische waterafvoer voorzien! :lol:
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Stephan »

Op de auto sloop een gastank halen.

Kost weinig en werkt perfect.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door assink »

lpg tanks van 110 liter inderdaad, mogen de druk zat hebben.
Heb zelf een complete compressor gekocht met defecte pomp voor 100 euro, tank van 310 liter en een 3kw motor met ster drie hoek was het wel waard dacht ik zo :lol:
Compressor pomp toch nog weten te repareren, en nu een werkende compressor voor 250 euro. 320 liter netto opbrengst, en laagtoerige 2 cilinder.

En die verticale tank is zo gek nog niet. Ik zou dan de pomp met bevestiging van het oude vat afslijpen. En deze aan de muur maken met beugels boven de tank. Wel voorzien van rubbers uiteraard. En dan met een flexibele leiding naar de tank. Neemt veel minder vloerruimte in beslag, voorwaarde is wel dat je ruimte hebt in de hoogte
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Sven »

Ik heb een grote lpg tank over, zonder aansluitingen. Wel een stukkie weg, Arnhem

Ik heb.m werkend overgenomen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door rkr »

hier heb ik een PE buis als compressortank... .is alleen geen goedkope oplossing, maar wel een die jaaaaaaren meegaat.



ik had ooit een 1.5 KW zuigercompressor, geen slecht ding, maar te klein voor wat ik er allemaal mee doe, dus er kwam een 5.5 KW schoefcompressor en toen was mijn oude 100L tank te klein, zeker toen hij bij het nameten slechts 60 liter bleek te zijn

dus een extra tank erbij, in de schuur had ik geen ruimte, buiten wilde ik hem niet, dan maar onder de grond, maar dan roest een stalen tank zomaar heel snel weg


toevallig bleef er op werk een PE buis van 400 mm over, 4 M lang dus voldoende inhoud en max 10 bar dus ook goed voor mijn toepassing




de stalen tank zit er nog tussen, en als hij ooit een keer doorgeroest is, dan zet ik er zo weer een klein tankje voor in de plaats
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door audiomanics »

Een batterijtje van die rode tankjes van de CV kunnen de druk ook wel aan, als het een normale compressor van zo'n 6 Bar betreft.. Die dingen zijn er legio bij de installateur omdat de bladder oud is ofzo.. maar als druktank zijn ze nog prima te gebruiken (volgens mij)

Overigens moet je een druktank altijd kunnen aftappen en liefst ook drukloos laten staan.. (heeft iets met partitiele zuurstofdruk te maken..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door janplastiek »

nog sneller dan een nieuwe tank

mijn oude compressor had het zelfde probleem, een oude Creemers 3 cilinder met een klein gaatje in de tank.
ik heb dit opgeboord naar 5mm, er met een tap M6 door gegaan, een rvs boutje met wat Loctite pijpschroefdraad dichting er tussen, en de oude knar draait nog steeds in mijn eerste werkhuis bij de plooi en zaagtafel.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door serum »

Is het geen idee om de tank te demonteren, ontvochtigen, liter epoxy erin te gieten, tank goed ronddraaien en klaar?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door skillalot »

Iemand enig idee wat er gebeurd als zo'n tank een keer "gaat"...
Als er gaatje in zit, dan is dat een waarschuwing die ik niet maar zou negeren :!: :!: :!:
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door mark3 »

Het gaatje wordt iets groter en de tank loopt leeg, waardoor de compressor weer aanslaat.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Linki »

skillalot schreef:Iemand enig idee wat er gebeurd als zo'n tank een keer "gaat"...
Als er gaatje in zit, dan is dat een waarschuwing die ik niet maar zou negeren :!: :!: :!:


https://www.documentingreality.com/foru ... ead-10218/
Afbeelding
Plaats reactie