Emco 8.6

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bigboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2016 17:25
Locatie: Dendermonde (BE)

Emco 8.6

Bericht door Bigboy »

Ik heb een emco sl bankje. Gezien ik graag wat grotere stukken wil draaien, overweeg ik een grotere bank te kopen.
Ik heb een emco 8.6 gezien met freeskolom. Geen speciale accesoires bij buiten beitels etc.

De verkoper kan niet veel info geven. Kan je hier draad met trekken? Binnen en buiten?

Wat is dit toestel waard? Min - max.
Gebruikte staat en lijkt zeker niet in nieuwstaat.

Dank

Grtn
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Emco 8.6

Bericht door lelieveld »

Ooit een Emco 8 gehad
schroefdraad snijden ja als de tandwielen maar hebt Maar je hebt geen controle over de snelheid
dus dat is vooral het laatste stukje een uitdaging om hem op tijd te stoppen
De Tandwielen dat is een aardig stapeltje ;-)
3-4- klauw Org Emco of Made in China
De staat is het direkt bruikbaar of of moet je eigenlijk de backlash van de dwarsvoeding fixen
klauwplaat onbeschadigd of is er wel eens een beitel in gerost
Bedenk dat de Freeskolom dus ook 3-4-6-8-10mm spantangen moet hebben
In de freeskolom zit een tandwiel welke geofferd wordt als je een crash met frezen
Dat is dacht ik ook een duur ding
Ik denk met Freeskolom een 500 - 900 euro afh toe behoren en toestand en accesoires
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Bigboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2016 17:25
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Emco 8.6

Bericht door Bigboy »

Is dit een oplossing voor draadsnijden?

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... e=lr&pos=1

Die prijs die je noemt is incl freeskolom?

Thx
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco 8.6

Bericht door mjeuring »

Dat is een heel mooie oplossing voor variabel toerental en niet alleen voor draadsnijden.
Potmeter bovenop de bank, beetje draaien en de bank draait sneller (of langzamer). Als je hem instelt tussen 25-75 Hz kan er weinig fout gaan, maar je hebt wel een bandbreedte van +/-50% in je toerental range.
Compact 8 zie je regelmatig te koop voor zo rond de €500

Als het de laatste foto is op deze pagina http://www.lathes.co.uk/emco/page4.html en hij ziet er net zo uit, dan mag je je handjes dichtknijpen als je hem onder de €1000 meekrijgt.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Emco 8.6

Bericht door Damocles »

Volgens mij stond enkel de frees kolom laatst voor 500 of 700 eur op marktplaats. ik denk dat die 500eur al optimistisch is voor een gewone emco 8
Persoonlijk zou ik wel geen gecombineerde machine willen. Die bankjes zijn op zich al niet echt groot.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco 8.6

Bericht door mjeuring »

MP zegt vaak niet alles. Heb een wisselaar zien staan voor €500, terwijl ik voor mijn hele bank €550 incl. wisselaar heb betaald.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco 8.6

Bericht door assink »

Is d'r voor dat geld niet heel wat mooiers te koop met tandwielkast, voedingen etc?
Ik zie soms genoeg voorbij komen voor 1000 euro, laatst nog een Izmash voor 1000 met multifix, de russische monarch 10EE. Als je de ruimte en krachstroom hebt, wist ik het wel :mrgreen:

http://www.practicalmachinist.com/vb/sc ... 1p-263988/
Bigboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2016 17:25
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Emco 8.6

Bericht door Bigboy »

mjeuring schreef:Dat is een heel mooie oplossing voor variabel toerental en niet alleen voor draadsnijden.
Potmeter bovenop de bank, beetje draaien en de bank draait sneller (of langzamer). Als je hem instelt tussen 25-75 Hz kan er weinig fout gaan, maar je hebt wel een bandbreedte van +/-50% in je toerental range.
Compact 8 zie je regelmatig te koop voor zo rond de €500

Als het de laatste foto is op deze pagina http://www.lathes.co.uk/emco/page4.html en hij ziet er net zo uit, dan mag je je handjes dichtknijpen als je hem onder de €1000 meekrijgt.
Het is hetzelfde toestel. Wel zonder originele bank. En het is in echt gebruikte staat. Zeker niet netjes. Gn speciale accesoires.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Emco 8.6

Bericht door Damocles »

assink schreef:Is d'r voor dat geld niet heel wat mooiers te koop met tandwielkast, voedingen etc?
Ik zie soms genoeg voorbij komen voor 1000 euro, laatst nog een Izmash voor 1000 met multifix, de russische monarch 10EE. Als je de ruimte en krachstroom hebt, wist ik het wel :mrgreen:

http://www.practicalmachinist.com/vb/sc ... 1p-263988/
Ik heb nooit gezegd dat zo een Emco 1000eur waard is, maar dat is toch wel de prijs aan welke van die banken (met freeskolom) verkocht worden.
Een van de redenen is juist die dat jij aanhaalt, veel mensen willen geen grote machine of krijgen ze niet binnen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie