Budget freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

een kantelbare kop is leuk, maar hoe krijg je em precies op een hoek?.. en hoe krijg je em weer precies haaks?...

die hoekmeters?.. digitaal of analoog.. 't blijft gokken.. je bent beter af met en Sinuslineaal.. zuiverder dan dat kun je niet werken, en.. ze zijn redelijk eenvoudig zelf te maken..

Ik heb bij mijn vorige werkgever ook eens zo'n dingetje gemaakt, en die was zuiver op 0.003° ( gewoon op een conventionele machine gemaakt.. stelt niet zo veel voor..)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

We gaan er stilaan komen denk ik zo. De kantelbare kop wordt al niet meer als voordeel aanzien ;-). Die HBM32 maakt gebruik van riem aandrijving. Wel moeilijker om het toerental in te stellen maar dat is natuurlijk ook weer "eenvoudig" op te lossen door een tandriem en een frequentieregelaar op de 2pk! sterke motor. Daarmee is zijn toerental ook wat naar boven te schroeven veronderstel ik?

Ik heb op een frans forum ook al een omgebouwde HBM32 gevonden, dus mogelijk is het blijkbaar wel. De motor voor de Z-as wordt dan gewoon op de fijnregeling gezet. http://www.usinages.com/numerisation-d- ... ight=hbm32 en een fotoalbum http://pashupatina.com/gen2/album/
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Hier kom ik dan met de zoveelste vraag ... Die HBM32 bestaat in 2 versies 230V en 400V. Die 230V is dat dan met een 1 fase motor, of 3 fase zodat ze te regelen is met een frequentieregelaar? En die 400V werkt niet op 230V met een frequentieregelaar veronderstel ik? Ik had graag het toerental wat kunnen opschroeven en regelbaar maken. Ik dacht eerst dat dit met een frequentieregelaar wel mogelijk moest zijn.

Alvast bedankt :oops:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Bertje

Re: Budget freesmachine

Bericht door Bertje »

volgens mij bestaan er freq omvormers die 230V monofasig gevoed kunnen worden en omzetten naar 3fasen, een freq omvormer heeft meestal een gelijkstroom tussenstap.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ja alle frequentie regelaars maken van 1 fase 230 3 fase. Maar het ging hem om de motor. Omdat deze origineel niet aangestuurd wordt door een frequentieregelaar vroeg ik me af of dat een 1 fase of 3 fase motor is. ;-) Maar ik heb Buitelaar alvast een mailtje gestuurd.

Groeten,
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Budget freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Dit hebben ze op de site staan! lees het eens rustig door. Er zijn hier genoeg mensen met kennis van zaken die je verder kunnen helpen.

Gr. KvG
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ow :oops: dat had ik niet zien staan! Mijn excuses. Ga dat vanavond eens rustig nakijken, ik zou haast vergeten te studeren :x . Sorry dat ik zoveel vragen stel maar als je voor iets 2 jaar spaart hoop je wel de goede keuze te maken ;-). En ach zo leeft het forum hé 8)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Heb het even doorgenomen, maar dat wist ik eigelijk al ;-). Ik vroeg me alleen af of iemand wist of die HBM32 3fase of 1 fase is. Aangezien er geen regelaar op zit zal het wel een 1 fase motor zijn :). Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen de HBM32 of de BF25L. Maar ik ga eerst al een onderstel lassen na de exames, zo zijn we bezig en ik wacht gewoon tot 1 van de 2 in promotie komt ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ik denk dat de kogel stilaan door de kerk is. Ik denk dat ik toch maar voor de lichtste machine ga. Wat mij doen beslissen heeft: hij is lichter en voor mij is dat een voordeel, de tafel is groter. Aangezien de kop lichter is en zo gaat hij met een paar dikke stappenmotoren een aardige snelheid halen. De motor haalt ook een hogere snelheid, beter voor alu. De andere machine is misschien sterker, maar met ombouw naar CNC in het hoofd denk ik dat ik meer uit die BF25 ga kunnen halen.

Ik ga wel zo snel mogelijk wanneer ik de machine heb enkele "verbeteringen" aanbrengen. Ik denk om de kolom te verstevigen, alles op een 3-4mm dikke staalplaat te schroeven waarop ik 3 zware U of T profielen las (vertikaal) en hieraan de kolom vast maak. En dan in verdere fase de luidruchtige-kwetsbare-plastieke tandwielen op de motor vervangen door een tandriem overbrenging. En in laatste fase voor de CNC ombouw een dikkere (snellere) motor inbouwen. Kwestie van te wachten tot er eens een leuk aanbod op ebay of zo is voor een zware DC motor. Het voordeel van die DC motoren is ook dat ze eenvoudig aan te sturen zijn met een PWM schakelingetje. Geen frequentieregelaars en dergelijke nodig ;-).

Deze week moet stalen kokerprofiel toekomen voor een onderstel te lassen en dan plan ik de aankoop de eerst volgende schoolvakantie eens naar buitelaar rijden zo dat ik ook tijd heb om de machine meteen in 2-3 stukken te doen en de kelder in dragen. Een grote houten krat in de hal van een appartementsgebouw gaat niet door iedereen geapreccierd worden. Zeker niet door mijn oma die eigenaar is :mrgreen: .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

off topic
nu je er over begint... mijn krat ligt nog steeds te vergaan op de parkeerplaats van IKEA :roll: :oops:


Test eerst maar eens zonder verstevigingen. volgens mij is hij stevig zat...


gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Haha natuurlijk test ik eerst zo, maar met wat ik hier lees zou dat een van de eerste veranderingen zijn die ik zou doen ;-). Natuurlijk ga ik eerst zo aan de slag. Zal al genoeg geld kwijt zijn met machine + spantangen en zo. Djies wat kost dat veel geld :D Al snel 200 euro voor een setje met houder. Heb je nog geen freesjes :x ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

freesjes 75 euro ofzo bij buitelaar (setje) maar wat dacht je van de machineklem?? kost ook een paar duiten :P
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ja freesjes "valt nog mee" een spantangset is ook al gauw 200euro. Voor die machineklem wacht ik nog even, tenzij er een leuke promotie bij buitelaar zou lopen als ik ga. Ik heb hier nog een goedkope machineklem staan, dat zal wel volstaan om te beginnen. Het eerste wat ik doe is me toch een klemsysteem maken. Het systeem dat ik Arie heb zien maken in zijn Beagle topic. Zodat je je werkstukjes boven de tafel kan opspannen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

djjens schreef:freesjes 75 euro ofzo bij buitelaar (setje) maar wat dacht je van de machineklem?? kost ook een paar duiten :P
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=380

Ik vind ze nogal meevallen.. en deze klemmen zijn gehard ( 62HRc ), daar moet je echt een VHM frees inzetten om er een kras op te maken.. :)
Plaats reactie