Laser cutter zelfbouwen.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

Hallo, ik weet niet of ik het topic op de juiste plek zet, maar ik heb een portaalfreesje (Eurotools24) http://www.eurotools24.de/ met een freesmotor (KRESS 800 FME) en die wil ik modificeren zodat ie ook als laser cutter te gebruiken is om hout te bewerken. Dat wil zeggen: uitwisselbaar maken: motor er in en frezen afwisselen met laserkop er in en dan branden. Aangezien ik een beperkt budget heb moet het eenvoudig te monteren zijn en mag niet te veel kosten. Wie kan mij adviseren over: welk type laser cutterhead /nozzle is aan te raden en waar kan ik die goedkoop aanschaffen? Ik begrijp dat het bed ook moet worden aangepast i.v.m. vonken, maar ik zoek dus naar een simpel systeempje waarmee ik tot 4 mm. MDF kan bewerken, zowel doorsnijden als graveren.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door Leeuwinga »

simpel systeempje
Je moet je beter oriënteren voor een laser snijder
Je bent veel vermogen nodig om werkelijk iets te kunnen (door)snijden
Simpel is dat niet en ZEKER niet goedkoop.
Beter is het om wellicht uit te besteden.
JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

Hoeveel vermogen heb ik nodig?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door audiomanics »

Heel goedkoop wordt 't niet en je zult ook een truukje moeten bedenken om je laser snel aan en uit te kunnen zetten, maar ik denk dat het 't beste is om spiegels te monteren en een lenskop in de plaats van je spindel te plaatsen. een beetje laserbuis van ~ 60W (daar kun je net een beetje hout <8mm dik mee snijden) is toch een breekbaar glazen gevaarte van 120cm lang en 60mm dik, gevuld met koelvloeistof en nog een paar kabels waar 24-duizend Volt op staat.... en met een stroompje van ~30mA is dat zwaar dodelijk.
Ik zou zeggen... think twice..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

Bedankt dat jullie de moeite nemen om te antwoorden. Een waarschuwing is op zijn plaats dat begrijp ik. Maar er zijn toch verschillende type lasers? Ik begrijp dat er ook laser diodes zijn die op een lager voltage werken (wel met hoger amperage) en dat er lasers zijn die met een glasfiber werken zodat je geen spiegels nodig hebt? Ik begrijp nu dat 60 Watt ongeveer het benodigde vermogen is?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door audiomanics »

Er zijn inderdaad verschillende soorten lasers.. de meesten zitten ver boven het budget van de gemiddelde sterveling hier. Een handlasertje waarmee op youtube een balonnetje opgeblazen wordt kun je niet gebruiken om hout te snijden.. hooguit iets van een gravure, als je alle tijd van de wereld hebt..
De zgn Pumped-Diode-lasers en de meeste RF-lasers werken met lagere spanningen, maar voor de kleinste unit kun je toch al een leuke tweedehands Ferrari kopen..
Blijft dus over: de CO2 laserbuis.. en die zijn groot, breekbaar, betrekkelijk korte levensduur en gebruiken hoogspanning..
Meer vermogen (80-150W) is voor snijwerk beter, maar je moet wel even de ruimte hebben om zo'n glaspijp te plaatsen.. een 150W buisje is al bijna twee meter.. Dus zul je die niet bewegend moeten monteren en dan met spiegeltjes gaan werken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door rkr »

zelf ook een 60W co2 buis aangeschaft maar nog niet gemonteerd

het idee heb ik als volgd
hij komt op de kast waar mijn frees instaat, 1.90M hoog, hij zit dan nog in een ruime omkasting van trespa, zo is hij meteen dubbel aanraakveilig gemonteerd ( te hoog en onaanraakbaar )
de waterkoeling is de oude 40x40 cm passieve radiateur die ik overhad van mijn watergekoelde pc
dan met een spiegel haaks omlaag
met een 2e spiegel haaksom over de X geleider
met een 3e spiegel haaksom over de Y as
dan met de 4e spiegel omlaag de lens in, en dat op de plek waar normaal gesproken de kress

als ik ooit nog eens tijd heb ga ik ermee verder
JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

Zucht...ik raak ontmoedigd. :shock: Ik had gehoopt dat er een haalbare oplossing was. Bedankt voor jullie bijdrage zover.
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door icekiller »

DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door Zee&Zee »

CNC you later
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door Swake »

En vergeet niet dat die laserstraal gevaarlijk is voor de ogen (en niet alleen de ogen). Die voor het oog onzichtbare straal moet ten aller tijde en volledig afgeschermd zijn. Dus rond heel de machine moet een kast.

En die kast is dan weer iets positief, want dankzij die kast kan je ook een afzuiging bouwen. Naar buiten het huis. De dampen en gassen die ontstaan bij het snijden zijn namelijk giftig. Je gaat er niet onmiddellijk van dood hoor, neen, het duurt minstens een paar jaar :-D Als het wat mee zit krijg je zelfs eerst kanker, en dan ga je nog 10 jaar mee :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

icekiller schreef:Heb je deze al eens gelezen:
https://www.buildyourcnc.com/blacktooth ... raver.aspx
Nee deze kende ik nog niet...informatieve site!
JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

Zee&Zee schreef:Haalbaar: http://www.lasersaur.com/
Deze link lijkt niet te werken.
JDEKKER
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:59

Re: Laser cutter zelfbouwen.

Bericht door JDEKKER »

Ik merk dat er heel veel opties zijn in de VS en China, ook op youtube zie je veel zelfbouwers.
Ik ga er nog steeds van uit dat het moet kunnen, maar inderdaad: terecht wordt gewaarschuwd voor de gevaren van laserstralen en gasvorming bij lasersnijden.
Ik ga door met zoeken en hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door JDEKKER op 05 mei 2014 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie