bestaande machine ombouwen?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

bestaande machine ombouwen?

Bericht door Swets »

Wilde eens weten wat de nadelen zijn om bijvoorbeeld bij herman Buitelaar
een machine te kopen van 500 euro ofzo, en hier 3 stappenmotors op te bouwen?

want dan kan je toch betaalbaar een sterke machine bouwen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Rimpelsteeltje »

de spindels die in zo kruistafel zitten zijn niet zo geschikt voor cnc lijkt mijn
verder heb je bij herman buitelaar wel veel massa voor je geld
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door create »

Kijk de machine eens van Erik, denk dat je dat ongeveer bedoelt.


Gr Create
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door boutje »

Rimpelsteeltje schreef:de spindels die in zo kruistafel zitten zijn niet zo geschikt voor cnc lijkt mijn
verder heb je bij herman buitelaar wel veel massa voor je geld
Wat wil je met zoeen machine?
Als je grote series onderdelen wilt gaan maken dan zijn de spindels inderdaad niet geschikt.

Maar voor hobby gebruik zijn ze perfect.
En kun je er een leuke machine van maken voor een normale prijs.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door aanrip »

Ik zou dan een Optimum of een kloon nemen. Die zijn gemakkelijk van andere spindels te voorzien. Er is genoeg ruimte voor YABS. :idea:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Erik »

Bedoel je zoiets?

17

De standaardspindels zitten er nog op, nauwkeurigheid is 1/100. Kogelomloopspindels lijken me daarom onzin. Ik weet niet of de speling op de spindels nastelbaar is moet ik eerlijk bekennen. De hele ombouw is niet-destructief uitgevoerd, m.a.w. de machine is weer terug te brengen naar origineel zonder boorgaten o.i.d. De 1 Nm stappenmotoren zijn werken goed maar zijn aan de zwakke kant voor dit geheel. Aan andere motoren word gewerkt.

Nadeel kan zijn het kleine werkbereik. Machines met een groot werkbereik zijn zwaar, groot en (ook tweedehands) onbetaalbaar.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Swets »

Erik schreef:Bedoel je zoiets?

De standaardspindels zitten er nog op, nauwkeurigheid is 1/100. Kogelomloopspindels lijken me daarom onzin. Ik weet niet of de speling op de spindels nastelbaar is moet ik eerlijk bekennen. De hele ombouw is niet-destructief uitgevoerd, m.a.w. de machine is weer terug te brengen naar origineel zonder boorgaten o.i.d. De 1 Nm stappenmotoren zijn werken goed maar zijn aan de zwakke kant voor dit geheel. Aan andere motoren word gewerkt.

Nadeel kan zijn het kleine werkbereik. Machines met een groot werkbereik zijn zwaar, groot en (ook tweedehands) onbetaalbaar.

Gr.

Erik
Ja, zoiets bedoel ik...
want alles zelf maken en goede betaalbare spullen zoals geleidingen te vinden valt ook niet mee....
En ik zag bij Herman Buitelaar veel (vrij) goedkopen frees machines staan....

dan heb je gelijk een stevige basis? vandaar dat ik me afvroeg waarom dat minder gedaan wordt?

maar de spindels zijn dus het probleem?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Erik »

Swets schreef: want alles zelf maken en goede betaalbare spullen zoals geleidingen te vinden valt ook niet mee....
Een goede portaalfrees kost ook bakken met geld. Het is maar waarin je wilt investeren. Groot werkbereik maar minder geschikt voor metalen of een kleiner werkbereik geschikt voor metaal.
Swets schreef:En ik zag bij Herman Buitelaar veel (vrij) goedkopen frees machines staan....
Over de Black & Red machines lees ik veel slechte verhalen. De HBM/Huvema machines zijn (in mijn ogen) goed genoeg voor hobbygebruik.
Swets schreef:dan heb je gelijk een stevige basis? vandaar dat ik me afvroeg waarom dat minder gedaan wordt?
Ik denk dat veel mensen bang zijn dat een dergelijke freesmachine duur is en zich storten op een zelfbouwproject wat uiteindelijk ook duur word. Het freesbereik is natuurlijk het tweede argument, het hangt er natuurlijk vanaf wat je werkstukjes zijn.
Swets schreef:maar de spindels zijn dus het probleem?
1/100ste niet goed genoeg?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door rsemotion »

bij maxxmach hebben ze ook leuke dingen goed voor ombouw
en voor een betaalbare prijs.

http://www.maxxmach.nl/
Danny van Dijk

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Danny van Dijk »

Ik heb zelf een HBM BF20 (grote tafel). Ombouw gaat redelijk gemakkelijk (ben wel een ervaren modelbouwer). De spindels van deze machines zijn identiek aan de Optimum BF20 heb ik me laten vertellen. Bouw dus gewoon om en als alles gelukt is, zet je er later kogelspindels op. Ik doe de ombouw stukje voor stukje zonder onomkeerbare schade. De nieuwe motoren worden 6,4 Nm en drivers (van een bekende firma, ik weet niet of ik de naam mag noemen).

De HBM heeft genoeg vermogen, kost alleen iets meer dan 500 euro. Reken er niet op dat de ombouw goedkoop is. Zeker met de standaard spindels heb je vrij zwaar materieel nodig.

Kijk gewoon naar je budget en leef je uit. Geheel zelfbouw van een portaal frees is nog te doen, een BF20-achtig ding lijkt mij lastig te doen in een hutje in de tuin of zolderkamer. Koop een apparaat, stel hem goed af en ga daarna bekijken wat je nodig hebt. En kijk dan of je alles nieuw, tweedehands of zelfbouw gaat bemachtigen. En bepaal hoe snel je alles wil hebben. Gelijk kopen is makkelijk en snel. Goed orienteren duurt langer en levert soms leuke aanbiedingen op. Voorbeeld: Optimum ombouwset compleet (zonder kogelspindels) kost bijne 2000 euro. Zelfbouw nog geen 1000 als je goed zoekt (en ook alles nieuw).

grzt.

Danny van Dijk
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Swets »

aanrip schreef:Ik zou dan een Optimum of een kloon nemen. Die zijn gemakkelijk van andere spindels te voorzien. Er is genoeg ruimte voor YABS. :idea:
ja ja YABS... ik ben electro man... geen idee wat een yab is?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door skillalot »

Yet Another anti Backlash Solution :P

jaja, heb al aardig wat websites afgestruind haha.
YABS zo noems aanrip zijn anti backlash moeren op zn website.

Gr Sascha
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door aanrip »

YABS zijn een serieus te nemen oplossing voor het tegengaan van backlash. Het gaat uit van het primcipe, dat een draadprofiel tot op de flanken wordt gevuld, waardoor geen speling mogelijk moet zijn. Daar lenen kunststoffen zich uitstekend voor.
Binnen het raam van dit principe zijn er meerdere mogelijkheden voor een technische oplossing. Ga je gang. :idea: :idea: :idea: :idea:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: bestaande machine ombouwen?

Bericht door Swets »

aha... tja ik heb geen spelling... vandaar dat ik het niet wist denk ik...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie