Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Edit 2023:

Dit draadje gaat voor mij over een vacuumtafel voor een pomp met een laag debiet (hoeveelheid lucht die weggepompt wordt) en relatief diep vacuum, zoals je met een compressorpompje kan realiseren.

Anderen geven ook nog feedback ten aanzien van hun systeem met grootvolumepomp met (iets) minder diep vacuum.

In grote lijn kan je met een dieper vacuum kleinere onderdelen maken, mits je niet door de onderlaag heen hoeft te frezen.

Mijn belangrijkste conclusie in deze set experimenten:
Zorg dat je een manometer in je circuit opneemt, dat geeft je zo veel feedback op het functioneren van je setup!

Nog wat meer leermomenten.
Met mdf kan je nog best een eind komen. Ik heb voor proefjes geseald met verdunde houtlijm, doe dat wel rondom.
Let op dat het niet bovenop het oppervlak klodders vormt, die krijg je niet weg.


Even wat leermomenten in het eerste bericht nu de boel functioneert:

Ik heb een rastervacuumtafel gemaakt voor een hoogvacuumpomp met een laag debiet.
Daarmee kan je NIET door het materiaal frezen.

De sleuven die ik heb gefreesd zijn door onduidelijke oorzaak te breed geworden. Daardoor klemt het mossrubber niet in de groef en wil er op de hoeken soms uitspringen.

Toen ik begon met de uiteindelijke tafel te gebruiken werkte het vacuum niet meteen. Ik heb toen met contactlijm de uiteinden van het snoer aan elkaar gelijmd, toen werkte het meteen goed.

Je kan de ring voor een klein beetje kleiner oppervlak gebruiken door te zig-zaggen maar op een gegeven moment krijg je daar geen vacuum meer door.
Maak voor elk oppervlak een eigen ring.

HPL is als materiaal prima geschikt, als je het maar vlak gemonteerd krijgt. Dat laatste gaat misschien kunst en vliegwerk vragen.

Ik gebruik gewoon perslucht spul om de boel aan te sluiten. Gaat prima.


*********************************
Oorspronkelijke bericht:


PE/PP zijn door collega's geprobeerd en het is te glad. Niet doen, materiaal glijdt weg ondanks prima vacuum.

Ik ga een nieuwe vacuumtafel maken. Best een grote, 550x800, of iets daar in de buurt.

Maar voor ik de frees zet in de verse 20 mm hmpe plaat, iemand nog tips?

Waar ik aan denk:

Vierkant raster uitfrezen voor 3-4 mm mos rubber.
- Hoe groot maak ik de vierkantjes? Kleinere vierkantjes geven minder contactvlak...
- Is het zinvol de hoekjes af te ronden?
- Hoe diep frezen voor 4 mm rubber
- Waar koop ik mos rubber, heeft elke rubberboer dat liggen?
- Is het slim om in elk vierkantje een gat te maken om een aanslagpen in te kunnen steken?
- 1 aansluiting, of meerdere zones?
- kan ik gewoon perslucht spul gebruiken voor de aansluitingen of werkt dat juist niet voor vacuum?
Laatst gewijzigd door Sven op 07 okt 2023 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door wstoof »

Ik was hetzelfde van plan (maar dan voor een vacuumtafel formaat van 1250 X 1650 mm , dus ietsjes groter)
Echter ik heb er van afgezien.
Grootste probleem is dat z'n plaat hmpe gewoon veel te glad is.

Van te voren een test gedaan met een plaat van ongeveer 350 * 500 mm en daar uit kwam naar voren dat bij een drukverschil van 750 mBar het werkstuk wel degelijk vastgezogen lag op de tafel ,MAAR dat het met weinig weerstand over het oppervlakte was te verschuiven....(moss rubbers werden soms dan zelfs uit de groeven geduwd.)

MOSS rubber heb ik gekocht bij ODV te Zaandam (een echte old fashion rubberboer, ze verkopen daarnaast ook hele platen hmpe), die hebben ook een webwinkeltje (maar zijn telefonisch ook zeer vriendelijk).

Ik zou echter iets grotere diameter moss rubber nemen , 6 mm beviel het beste bij wat testjes.
Anders licht de moss rubber maar een enkele mm diep in een groefje en floept er weer makkelijk eruit.
Vuistregel diepte van de groef is 0,6XDiamer gebruikte moss rubber bij grote drukverschillen bv 750mBar relatief.
En 0,75X diamer bij kleine drukverschil , bv 300 mBar relatief.
Maar zou dat als ik jou was eerst zelf uitesten om tot een vorm te komen die bij je eigen gebruik/toepassing past.

Perslucht spul is opzich geen probleem, dat werkt prima.
Laatst gewijzigd door wstoof op 31 mei 2013 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Swake »

- Allemaal dezelfde kleine vierkantjes zou ik zeggen. dankzij het rubber sluit je af wat je niet moet hebben.
- En waarom niet een paar ronde zones, stel dat je een donut vorm moet vastzetten.
- Meerdere zones lijkt me slim.
- Hoekjes afronden zou ik zeggen, anders blijft dat rubber niet mooi zitten of zal het hoger uitsteken op de hoeken. De paar pro's vacuumtafeltjes die ik zag zijn wel recht....
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door wstoof »

Heb tijdje terug opnieuw een test gedaan, welke ik ergens van de zomer op de grote tafel ga toepassen.

Gek genoeg bleek MDF het beste resultaat te geven (wel de randen met tape afgeplakt anders was het een zinloze exercitie )

Ik heb naast smalle/diepe groeven voor de moss rubber ook brede/ondiepe kanalen voor de luchtafvoer welke dan tevens dienst doen als vacuum "kamers" .

Na het uitfrezen heb ik de bovenzijde ingespoten met een blanke acryllak (na een "ons ben zunig" tip van audiomanics gekocht bij de action voor ongeveer 1,45 euro per bus.. )

Hier een test voorbeeldje , uiteindelijk ontwerp wijkt wel wat af maar daar heb ik ff geen foto van beschikbaar en heeft ook geen verdere toegevoegde waarde aan het verhaal.

7479
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door janplastiek »

Ik heb een tafel gemaakt van hardweefsel 30mm dikte met 32 zones van 500 x 500 mm welke elk weer 100 vakjes van 50 x 50mm hebben met een afgeronde hoek radius 7,5mm zonder deze radius knikt het mosrubber 6mm dikte groef 4.5mm diepte, in de hoeken en drukt het moeilijker in, het wordt wat harder op de plooien
De zones bedien ik elektro pneumatisch,met zelf gemaakte kleppen.
cilinder uit, stop omhoog, cilinder in stop in zitting + vacuüm zuigt de stop nog vaster aan.
in de kleine gaatjes van +/-11mm heb ik inserts van M8 gedraaid, hiermee kan ik nog klemmen met een vleugelschroef gebruiken.

grt Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Darn, had ik dus eerst de vraag moeten stellen en dan pas materiaal kopen... :oops:

Dan begin ik maar met een kleintje, op een toch bruikbare maat.
Goeie tips mannen!

Nu eens kijken hoe ik een veld met vierkantjes met afgeronde hoeken en een gaatje ga programmeren....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door janplastiek »

Ik kan je wel de dxf en als je wil de gcode van mijn raster mailen, ze is te groot om hier te kunnen plaatsen. Ik heb in het center van de lijnen gefreesd gewoon met een radiusfrees van 6mm van Garnotec.
in het begin vond ik het wel raar, hij freesde allemaal stukjes van de vierkantjes omdat hij geen 2 keer door de zelfde gleuf freest maar het eind resultaat was supergaaf,
de freestijd van zo een vak duurde meer dan een uur en een half.

Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Dank Jan, maar ik heb er net eentje gemaakt :)

Voor wie er wat aan heeft:
Gezipte ngc als bijlage.
ongeveer 300x400 mm
voor mosrubber 6 mm
Elk vakje met gat voor aanslagpen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door wstoof »

Sven schreef:Darn, had ik dus eerst de vraag moeten stellen en dan pas materiaal kopen... :oops:
YEP ! , ik heb ook een hele plaat staan.
Was zo overtuigt van te voren dat dit zou gaan werken dat ik voor het uitvoeren van de test al een plaat materiaal had gekocht.

Hardweefsel is idd de meest gangbare materiaal hiervoor, echter ook schreeuwend duur (geloof 350 euro de m2 bij 20mm dik, en 20 mm is nog iets te dun naar mijn mening)
(maar mocht iemand nog een interessante leverancier weten... let me know !!! , feitelijk zoek ik 1 a 3 panelen van 125X640 20 a 30 dik ).

Ik heb ook testen gedaan met de vorm van de groef.
IDD dan een 6mm radius frees, maar de groefen welke een normale frees maakt bevalt me beter.
Feitelijk hetzelfde verhaal: Moss rubber blijft beter zitten en wat beter "zetten" onder belasting.
Bij mij ook groef 4,5 mm diep.
Maar hier geld ook weer: smaken verschillen (nagelang de toepassing)
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door wstoof »

Oh ja...
Ik schrijf wel wat ODV te zaandaam een echte old fashion rubber boer is...
Daarmee bedoel ik te zeggen dat ze veel op voorraad hebben liggen bina alles verkopen wat maar met rubber te maken heeft..
MAAR ze zin wel degelijk bij de tijd, er staat onder andere een cnc portaal snijtafel met een tangetiele occilerende snijkop .
En dan nog wel met een lasser object projectie (dat was ff kwijlen ), ze konden dus van te voren bekijken of de opdracht nog gesneden kan worden uithet basis materiaal.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door janplastiek »

Ik kocht mijn hardweefsel in België, 4 platen 1220 x 2440 x 30 dikte onder de €1000 per plaat, ik denk dat ik €330/m² betaald heb.
wel even zoeken want kreeg ook prijzen van €1500 per plaat.
mosrubber uit Nederland bij http://www.haaglanden-rubber.nl/ prijs was de helft tegen over enkele Belgische leveranciers.
grt Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Wil de vacutafel weer even op gang brengen.

Ik merk dat ik nog niet helemaal helder heb wat ik nodig heb.
Grote lijn:

- Vrij groot oppervlak, zo ongeveer 550x700
- bescheiden debiet met flinke onderdruk (airco pomp)
- 60 liter tank die eventueel in 2en gedeeld kan (oude lpg tank, bestaat uit twee gekoppelde tanks)

Maar wat is nou slim om te gaan toe te passen...?

- voetschaklelaar?
- manometer en waar plaats je die dan?
- meerdere zones maken in blad of is 1 genoeg?
- wat voor kraantjes koop ik dan?
- zijn koppellingen voor perslucht net zo geschikt of moet ik speciale vacuum spullen kopen?

Andere tips?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Linki »

Andere tips?
Ja, maak hem van epoxy graniet :lol: :lol:

Nee, effe serieus, ik meen het echt.

Maak een heel droog mengsel van epoxy en een granulaat met niet te veel variatie in korrelgrootte.
Gewoon metselzand voldoet waarschijnlijk al.

Door de uniforme korrelgrootte en het lage aandeel epoxy krijg je een luchtdoorlatend geheel.

Zo krijg je low budget toch de superieure eigenschappen van het voor high end toepassingen wel gebruikte metapor http://www.portec.ch/vacuum_clamping.htm

http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... rie&cat=51
zeeschuim

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door zeeschuim »

60 liter tank die eventueel in 2en gedeeld kan (oude lpg tank, bestaat uit twee gekoppelde tanks)
wat is hier de bedoeling van?
Plaats reactie