fietsketting

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

zeeschuim

fietsketting

Bericht door zeeschuim »

Natuurlijk helemaal niks volgens onze metaalologen maar voor de woudbeperkers en andere types die het niet zo krap nemen een leuk idee


Laatst gewijzigd door Mcgyver op 27 okt 2012 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link zichtbaar gemaakt
zeeschuim

Re: fietsketting

Bericht door zeeschuim »

ik niet begrijp niet wrom et niet werkt
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door boutje »

Grappig idee.
Nauwkeurigheid?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door michel pet »

en als er wat met de machine loos is naar de fietsenmaker gaan zeker .
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door rien1959 »

Zo bijzonder is het niet. Er bestaan grote cnc portaalfreesmachines die een kettingaandrijving gebruiken. Uiteraard niet super nauwkeurig, maar het werkt voor die toepassingen wel zoals het frezen van polyester werkstukken. Het merk weet ik niet meer, het was in ieder geval Italiaans.

Rien
Kees Moret

Re: fietsketting

Bericht door Kees Moret »

Snel is-tie wel :lol:
roger de poger

Re: fietsketting

Bericht door roger de poger »

Ketting en tandwiel hebben last van het polygooneffect.

Voor tekst en uitleg zie oa hier:
http://www.habasitblog.com/engineering- ... kelbanden/
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door assink »

Door het ingrijpen van de rol van de ketting in de tandopening verandert de diameter waarop de kracht overgedragen word, daardoor treed er snelheidsverschil op waardoor je een zekere mate van onnauwkeurigheid creëert.
Ligt d'r maar net aan welke eisen je stelt aan je nauwkeurigheid, voor een plasmasnijder oid lijkt me het goed bruikbaar.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door Linki »

Om het polygoon effect te minimaliseren kun het aandrijfwiel wat groter kiezen.
Nu wordt al snel de verplaatsing per omwenteling te groot.
Een mooie oplossing hiervoor vind ik een differentiële aandrijving.
Dit werkt als volgt: op je aandrijf motor (die meebeweegt) zet je een tandwiel met b.v. 25 tanden.
via een 1 op 1 overbrenging beweeg je de (rondlopende) ketting waar het 25 tands wiel op ingrijpt met een 24 tands wiel de andere kant op.
Effect hiervan: verplaatsing is 25 - 24 = 1 tand per omwenteling ketting minder rechts van de aandrijving (boven en onder samen) dus netto verplaatsing 0.5 tand.
Laatst gewijzigd door Linki op 28 okt 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door rien1959 »

Ik heb nog eens even in de archieven gezocht en ontdekt dat Belotti die portaalfreesmachines maakt met kettingaandrijving.

Belotti : http://www.belotti.com/eng/index_eng.html

En om even op het polygooneffect terug te komen, met terugkoppeling via een glasliniaal o.i.d. is het probleem weg.

Rien
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door ludo »

@Linki,

heel interessant wat je vertelt ,maar ik snap het niet goed waar kan ik daar wat meer over vinden,ik heb al wat gegoogeld maar kom altijd bij het differentieel van een auto uit.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door Linki »

Ik heb het ooit wel ergens gezien, maar kan het ook niet terug vinden. Maar het is echt niet zo lastig.
Ik zal nog een nieuwe uitleg proberen.

Het lijkt op de aandrijving zoals in het filmpje, dus motor op het bewegende deel.
De ketting nu niet aan de uiteinden aan de machine vastmaken, maar over een wiel heen leggen en de uiteinden weer aan elkaar zetten. Nu met een overbrenging van af de motor hier ook een aandrijving op plaatsen.

Dus aandrijving in heengaande part van de ketting en aandrijving in het terug gaande part van de ketting.

De ene aandrijving laat je bv 25 tanden per omwenteling opeten en de andere aandrijving 24 tanden per omwenteling uitspugen.

Dus die aandrijving direct aan de motor denkt Ha, ik ga mezelf en het portaal met een omwenteling lekker 25 tanden verplaatsen, gooit die gekoppelde aandrijving roet in het eten door die ketting waaraan de motor zich wil verplaatsen in de zelfde tijd 24 tanden op te schuiven.

Is die arme motor ondanks zijn goede voornemen door tussenkomst van die parasitaire aandrijving maar 1 tand opgeschoven in plaats van de voorgenomen 25. Dit verdeeld over de ketting boven en onder, dus maar 0.5 tand opgeschoven.

Arme motor, draait zich nu een slag in de rondte voor een beetje verplaatsing.

Gelukkige gebruiker, heeft nu met een eenvoudig en goedkoop systeem toch resolutie en ook nog dubbele stijfheid (ketting boven en ketting onder) in de aandrijving. En weinig invloed van het polygoon effect doordat je nu geen hele kleine tandwielen hoeft te gebruiken.

En ze leefden nog lang en gelukkig.
Laatst gewijzigd door Linki op 28 okt 2012 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
zeeschuim

Re: fietsketting

Bericht door zeeschuim »

kijk ik erg blanco?
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: fietsketting

Bericht door AnkoD »

Ik snap t wel, Tis de portaal bewegen met 25tanden per rondje naar achteren, en tegelijkertijd de ketting naar voren trekken met 24 tanden... Maare, hoe wil je aandrijving gaan verkrijgen uit een portaal wat beweegt...? Variabele ketting?....
Plaats reactie