Graniet vlakplaat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Graniet vlakplaat

Bericht door spikee »

Ik zie hier op het forum weinig tot geen mensen die een cnc machine maken met granieten vlakplaat .
De prijzen vallen nog wel mee en ze zijn 0.0065 mm nauwkeurig.
Koop 2 platen , schroef je hiwin rails erop en je hebt een nauwkeurige freesmachine
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... 36614-1-0/

Nou ja het is zeker niet goedkoop maar het is wel te doen bij een kleinere machine.

Of zie ik het verkeerd?

Mvg spike
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Danny »

Ik heb daar ook aan gedacht. Meerdere gaten boren in graniet is echter niet van het gemakkelijkste. Dan moet je nog moeren in die gaten lijmen om je rails en andere onderdelen eraan te bouten. Ik heb het dan maar over een andere boeg gegooid.
Daarbij komt nog dat het gewicht van die dingen ook niet gering is.

greetings
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door spikeee »

Bij een kolom ontwerp heb je niet echt last van het gewicht.
En het monteren van de rails in het graniet kan je volgens mij beter die pluggen pakken die je ook in de muur gebruikt maar dan van metaal. Het boren is vast wel te doen met een goede kwali kope.

Gr
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Leo.D »

Ik zie hier op het forum weinig tot geen mensen die een cnc machine maken met granieten vlakplaat .
Wat houd je tegen?

Groet, Leo
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Jan Plugge »

spikeee schreef: een goede kwali kope.
Kan je daarmee boren?

Jan
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door dwarrel »

Is het bedoelt voor hout/kuntstof bewerking, of voor metaal bewerking?

Vanuitgaand voor metaalbewerking (voor hout lijkt mij het onnodig nauwkeurig); hoe ga je dan telkens je producten opspannen?
Ingelijmde draadbussen lijken me niet sterk genoeg om sommige producten stevig in te klemmen.

Ik vind het overigens helemaal niet zo'n slecht idee. Makkelijke basis wat betreft het uitlijnen van de geleidingen.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door spikee »

Jan Plugge schreef:
spikeee schreef: een goede kwali kope.
Kan je daarmee boren?

Jan
Met diamant boren is het thuis ook te doen , natuurlijk met beleid.
Zijn niet eens zo duur:
http://www.glasboor.nl/index.php?page=s ... &Itemid=53
Leo.D schreef: Wat houd je tegen?
Geld en geen ontwerp hebben. Ik ben nu bezig met een volledig ontwerp zodat wanneer ik de spullen ga bestellen in eind december - januari ik alles goed uitgewerkt heb.

Ik zal nu even een basis ontwerp maken in sketchup zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Erik op 08 nov 2011 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook wel eens gespeeld met het idee van een machine gebouwd op een (granieten) vlakplaat.. alleen dan geen CNC freesmachine, maar een CMM ( coordinaten meet machine ) met een USBCNC besturing met aangepaste software.. moet ik eerst eens tijd, ruimte en geld voor zien te reserveren.. gaat voorlopig niet gebeuren.. net mijn wintersport geboekt.. :lol:
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Lude »

dwarrel schreef:Is het bedoelt voor hout/kuntstof bewerking, of voor metaal bewerking?

Vanuitgaand voor metaalbewerking (voor hout lijkt mij het onnodig nauwkeurig); hoe ga je dan telkens je producten opspannen?
Ingelijmde draadbussen lijken me niet sterk genoeg om sommige producten stevig in te klemmen.
Je zou er een t-gleuven plaat op kunnen lijmen/bouten en deze daarna vlakken, het gaat toch om de precisie van je geleiding en niet van je tafel.

Daarnaast kom je met deze precisie al snel tegen de nauwkeurigheid van je geleiding aan, standaard ondersteunde ronde geleidingen zijn in de hoogte lang niet zo precies als je zou denken. vierkante geleidingen zijn vaak onder en boven geslepen en daardoor al veel beter.

Vind het interessante plannen!
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door lelieveld »

Waar blijf je nu met die nauwkeurigheid als je er weer iets op gaat lijmen ?
Bovendien als je 2 verschillende materialen op elkaar lijmt met verschillende uitzettings coeficient weet je zeker dat het krom staat.
Vind het dus geen briljant idee ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Lude »

Zoals ik zei: Vlakken.

Verder zijn de uitzettings-coëfficienten inderdaad belangrijk, maar dat is ook bij epoxy-graniet machines van groot belang (en blijkt toch vaak in de praktijk wel mee te vallen, helemaal wanneer één van de twee praktisch niet mee geeft (de granieten plaat)).
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door lelieveld »

als je het weer moet gaan vlakken waarom dan een granieten Plaat welke vlak is van 0.00065mm
en als 2 materialen een verschiilend uitzettings coefficient hebben en een daarvan is niet vervormbaar
Dan vervormd de ander, Simpel, of de lijm laat los, en dat valt helemaal niet mee in de praktijk
i rest my case
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door dwarrel »

In dit geval zie ik inderdaad ook meer nadelen dan voordelen.

Als de granieten basis ook als bed gebruikt kan worden dan heb je een groot voordeel wat betreft de het makkelijk uitlijnen / vlak leggen van de onderste rial . Maar als hier iets op verbonden moet worden van een ander materiaal, dan gaat die nauwkeurigheid al weer verloren.

Bij een grotere afmeting krijg je waarschijnlijk ook al last van krom/bol lopende geleiding; Wanneer de geleiding op een metalen basis gemonteerd is, kan het nog enigsins de opgebouwde warmte kwijt. Op graniet niet. En warmte verschil is in dit geval echt funest voor de nauwkeurigheid.

Ik heb het idee dat je hier maar 1 probleem (moeilijke stap in de bouw; uitlijning eerste geleiding) oplost, en er vervolgens meerdere problemen voor terug krijgt.
Ik zou proberen om een andere oplossing te vinden voor dan ene probleem.

Er bestaan overigens ook metalen (gietijzer) vlaktafels ;-) Als het vlak maken van de basis echt een probleem voor je is zou je hier eens naar kunnen zoeken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Graniet vlakplaat

Bericht door Sven »

Met dit idee in het achterhoofd heb ik een partijtje graniet gekocht. Maar het is meer dan ik zelf nodig heb dus als je dit wil proberen, ik heb wat platen beschikbaar voor een zacht prijsje, zie de te koop sectie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie