Brushless AC of DC motor als servo motor?
Moderator: Moderators
Brushless AC of DC motor als servo motor?
Na lang surfen op het internet ben ik er nog niet helemaal uit. Daarom maar eens de vraag aan jullie allemaal:
Wat is nu precies het verschil tussen een brushless AC en brushless DC motor.
En kunnen beide als servo motor gebruikt worden of is alleen de brushless AC daarvoor geschikt?
Als met het heeft over een AC servo, is dat dan alrijd een burshless AC motor?
Ik vind het erg verwarrend allemaal.
Wat is nu precies het verschil tussen een brushless AC en brushless DC motor.
En kunnen beide als servo motor gebruikt worden of is alleen de brushless AC daarvoor geschikt?
Ik vind het erg verwarrend allemaal.
Re: Brushless AC of DC motor als servo motor?
En weten jullie misschien een goed adresje voor servo motoren?
Zo tussen de 400W en 1KW.
Zo tussen de 400W en 1KW.
http://shop.ebay.com/i.html?_trkparms=6 ... op=3&_sc=1
en zoeken maar....
Eventueel even link allen "new" aanvinken..
en zoeken maar....
Eventueel even link allen "new" aanvinken..
Basis uitleg van wat ik er nog van weet:cncor schreef:Wat is nu precies het verschil tussen een brushless AC en brushless DC motor.
Bij een DC motor worden de wikkelingen gewoon aan of uit geschakeld.
Bij een AC motor worden de wikkelingen aangestuurd met een echte 3 fase sinus.
Een DC motor schakelt de 3 windingen in een bepaald patroon afhankelijk van de rotor positie die gemeten wordt met de 3 hall sensors.
Een AC motor heeft een veel betere rotor positie nodig om de sinus correct te genereren en heeft dus een encoder of resolver nodig.
Nadeel van DC is dat de kracht niet constant is over de 360° en dus een beetje kan schokken of trillen op lagere toeren.
Er bestaan verbeterde versies van de gewone DC sturing: trapezium, de kracht wordt constanter maar nog niet perfect.
Nadeel van AC is de prijs (vooral van de drive) maar het is wel de beste oplossing voor positionering.
DC sturing is bv voldoende voor de snelheidsregeling van een spindle motor oid.
Veel van de recentere motoren kunnen op beide manieren gestuurd worden, die hebben dan zowel hall als encoder signalen. Dat staat dan ook in de datasheet als Sine Wave en Square wave torque constant.
Je kan het ruwweg een beetje vergelijken met het verschil in stappenmotoren tussen full-step (DC servo) en microstepping (AC servo).
Alleen is het verschil niet zo groot en blijft zelfs een DC motor vele malen beter dan een stappenmotor.
Maar dat zou betekenen dat er wezenlijk geen verschil is in DC of AC motor. Het verschil zit hem in hoe je hem aanstuurd. Dat lijkt me zo vreemd.
Als er geen verschil is waarom noemt men ze dan AC en DC motoren. Waarom niet gewoon brushless (met hall sensor of encoder) en dat je kunt kiezen voor een DC of AC driver?
Als er geen verschil is waarom noemt men ze dan AC en DC motoren. Waarom niet gewoon brushless (met hall sensor of encoder) en dat je kunt kiezen voor een DC of AC driver?
Op wikipedia is hier ontzettend veel van te vinden: BLDC, Synchronous Motor, Induction Motor, AC Motor.
Het grote verschil zit idd in de sturing maar daarvoor moet de motor wel de juiste opnemers hebben om te passen op een bepaalde drive.
Het is niet omdat er een encoder opzit dat ie zomaar bruikbaar is als AC motor, de encoder vereisten van de drives zijn ook verschillend. Niet iedere AC motor past zomaar op een AC drive, het is een echte jungle en je moet heel erg opletten wat je koopt en zeker zijn dat de combinatie zal werken.
Mijn recentste ervaring: Brushless 400W motor met hall sensors en 2000 line encoder.
Deze wou ik gebruiken op een AMC drive, DC gestuurd.
De drive heeft een encoder ingang en stuurt de motor naar de ingestelde snelheid onafhankelijk van de belasting.
Dit werkt allemaal maar de motor gaat maar tot 2000 rpm, de helft van wat ie moet kunnen.
Zonder de encoder: open loop speed control gaat ie wel op volle snelheid.
Conclusie: de encoder ingang op de drive heeft een max. speed MAAR die staat NERGENS vermeld in de datasheet.
Nu moet ik ofwel een encoder bijplaatsen of de huidige elektronisch "delen" .........
Het is niet omdat er een encoder opzit dat ie zomaar bruikbaar is als AC motor, de encoder vereisten van de drives zijn ook verschillend. Niet iedere AC motor past zomaar op een AC drive, het is een echte jungle en je moet heel erg opletten wat je koopt en zeker zijn dat de combinatie zal werken.
Mijn recentste ervaring: Brushless 400W motor met hall sensors en 2000 line encoder.
Deze wou ik gebruiken op een AMC drive, DC gestuurd.
De drive heeft een encoder ingang en stuurt de motor naar de ingestelde snelheid onafhankelijk van de belasting.
Dit werkt allemaal maar de motor gaat maar tot 2000 rpm, de helft van wat ie moet kunnen.
Zonder de encoder: open loop speed control gaat ie wel op volle snelheid.
Conclusie: de encoder ingang op de drive heeft een max. speed MAAR die staat NERGENS vermeld in de datasheet.
Nu moet ik ofwel een encoder bijplaatsen of de huidige elektronisch "delen" .........
Ok, bedankt allemaal.
Het is me een stuk duidelijker.
Nog een vraag:
Als men het heeft over een AC servo, dan neem ik aan dat het dan altijd om een brushless AC motor gaat?
Het is me een stuk duidelijker.
Nog een vraag:
Als men het heeft over een AC servo, dan neem ik aan dat het dan altijd om een brushless AC motor gaat?
Ik heb hier een linkje naar een pdf van een stel servomotors, nergens staat of het AC of DC motoren zijn.
Weet iemand wel type dit is, onderaan is wel een mooie sinus te vinden, maar weet niet of dit bij de optionele resolver hoort.
https://www.servo2go.com/support/downlo ... SERIES.pdf
Greetz
Weet iemand wel type dit is, onderaan is wel een mooie sinus te vinden, maar weet niet of dit bij de optionele resolver hoort.
https://www.servo2go.com/support/downlo ... SERIES.pdf
Greetz