Spindels vs. kettingen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Spindels vs. kettingen

Bericht door Erik »

Voor een eventueel nieuwbouwproject 100x50 cm overweeg ik (fiets)kettingen als aandrijving te gebruiken in plaats van spindels. Voordelen; stevig en goedkoop. Nadelen kan ik zo snel niet bedenken of het zou te maken moeten hebben met de positioneernauwkeurigheid. Ik ben op zoek naar 1/10 positioneernauwkeurigheid over een lengte van ongeveer 1 meter. Heeft er iemand op- of aanmerkingen of ander commentaar?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Joost »

Ik denk dat een ketting vrij ver door hangt over zo'n afstand..

Zal zeeer strak moeten.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Erik »

En met een kettigspanner?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door aanrip »

Erik schreef:Voor een eventueel nieuwbouwproject 100x50 cm overweeg ik (fiets)kettingen als aandrijving te gebruiken in plaats van spindels. Voordelen; stevig en goedkoop. Nadelen kan ik zo snel niet bedenken of het zou te maken moeten hebben met de positioneernauwkeurigheid. Ik ben op zoek naar 1/10 positioneernauwkeurigheid over een lengte van ongeveer 1 meter. Heeft er iemand op- of aanmerkingen of ander commentaar?
Er is wel een spelingsvrij systeem, dat gebruik maakt van een tandheugel met een kettingtandprofiel en een daarin tegenlopend wiel met rollen als tanden. Dat is een puike oplossing... maar betaalbaar??? :?
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door boutje »

Dat gaat prima.
Ik heb zo verschillende machines zien werken.

Gebeurd ook wel met tandriemen.(bijvoorbeeld plotters en printers)

Wel goede span mogelijkheden maken.

:roll:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Erik »

Tandriemen in printers zijn me bekend. Printers zijn vreselijk nauwkeurige apparaten. Echter word er daar gebruik gemaakt van een terugkoppeling in de vorm van een plastic lint waar streepjes op zijn geetst. Maar ik denk niet dat er een tandriem bestaat met een werkende lengte van 1 meter. Dan lijkt een doodordinaire fietsketting me een betere oplossing.

Tandheugel is ook geen gek idee, als het goed is afgesteld is de speling minimaal. Een lekker simpel te fabriceren oplossing. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n tandlat heel veel geld moet kosten. Ik ga binnenkort eens langs bij Bernard Sanders
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door boutje »

Ik ben ook al eens aan het kijken geweest voor een tandheugel princiepe.

Tweede hands bijna niet te vinden.

Nieuw vele malen duurder dan trapeziumspindels.

Een ketting lijkt mij wel iets om te proberen.
:idea:
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door aanrip »

Dat met die tandriem gaat heus wel lukken. Het is ook per lengte te koop, bv bij Spruyt in Alkmaar. Tandriemprofiel bestaat er ook met gaten, zodat je het vast kan monteren langs een geleider. De router heeft dan de motor en wandelt met een ijlgang desnoods over de tandbaan :idea:
I like the smell of hot chips
Michel
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Michel »

Je zou ook een tandriem kunnen nemen en die openknippen,die zijn vrij eenvoudig in allerlei lengtes en verschillende uitvoeringen te koop.

Ik zelf heb ook over zoiets nagedacht,maar het nadeel van dit systeem is dat je uiteindelijke kracht die je overhoud op je freesspindel kleiner is dan wanneer je een schroefspindel zou gebruiken.Zodat je tussen de stappenmotor en de tandriem (of ketting) een aantal tandwielen moet plaatsen om toch voldoende koppel te krijgen. en die brengen weer een hoop mechanische (speling) problemen met zich mee)
Een printer heeft dit probleem niet omdat deze alleen de printkop hoeft te verplaatsen en geen kracht hoeft op te bouwen.
Al met al denk ik dat een schroefspindel het simpelste is.


Eigenlijk zou je hier eens wat rekenwerk op los moeten laten om te kijken wat het verschil is .
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Erik »

Michel schreef: Eigenlijk zou je hier eens wat rekenwerk op los moeten laten om te kijken wat het verschil is .
Het tandwiel rechtstreeks op de motor monteren zal inderdaad niet lukken. Je komt voor dat tandwiel al snel aan een diameter van 50mm. 2*pi*r = 150mm per omwenteling :evil: Volgens mij zijn de kogelomloopspindels en trapeziumspindels in de orde van grootte van 2-3 mm per omwenteling. Er zou dus om een beetje koppel over te houden een vertraging tussen moeten van ongeveer 1:50

Met tandriemen lukt zo'n vertraging niet met maar 2 tandriemwielen zodat dat een ingewikkelde constructie zou worden. Iemand ideeen over hoe die vertraging eenvoudig te bouwen?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door boutje »

Een ketting met een hele kleine steek van de schakels???

Zo heb ik verschillende machines gezien. :arrow:
Michel
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Michel »

Het onderwerp heeft mij niet los gelaten omdat als je genoeg koppel weet te creëren je vrij eenvoudig en erg goedkoop een spelingsvrije lineaire overbrenging kan maken...........

Maar ik heb er toch wat rekenwerk op losgelaten en kom (met een koppel van 2Nm en een tandwiel met een diameter van 20mm ) uit op een kracht overbrenging naar de spindel
van ca. (koppel = kracht *arm) 10 Kgf
Ga je nu een stuk schroefdraad gebruiken(spoed 3mm trapeziumdraad) dan kom je met het zelfde koppel van de stappenmotor uit op ca. 200 Kgf!!!! Die je naar de spindel overbrengt
(Deze berekening heb ik gemaakt zonder rekening te houden met wrijving
,overbrenging verliezen ed.zodat in de praktijk die waarde altijd een stuk lager zal uitvallen)
Nu leek mij die waarde van 200 kgf aan de hoge kant
Dus heb ik op mijn werk eens de proef op de som genomen,en een opstelling gemaakt waarin ik de kracht kan meten aan de hand van bout die je met een momentsleutel op het koppel van 2Nm kan aanhalen,en onder de bout een druk meter
Nu blijkt dus dat je met een koppel van 2Nm op ruim 160 Kgf komt !!!!!!!
Ik heb wel een gewoone M8 bout gebruikt,ik had niet zoveel tijd om een moer te maken voor een stuk trapezium draad. maar dat ga ik zeer zeker
nog eens proberen.

Maar de conclusie die ik voor mijzelf heb gemaakt is dat een schroefspindel veel eenvoudiger toe te passen is dan een tandriem overbrenging.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Erik »

Michel schreef: Maar de conclusie die ik voor mijzelf heb gemaakt is dat een schroefspindel veel eenvoudiger toe te passen is dan een tandriem overbrenging.
Zoals ik al schreef moet er een vertraging tussen de motor en het aandrijftandwiel. Volgens jouw rekenwerk ongeveer 1:20, volgens mijn grove rekenwerk ongeveer 1:50. Als die vertraging nu op een hele simpele manier gemaakt kan worden dan zijn we van die dure kogelomloopspindels verlost....
Gr.

Erik
Michel
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Spindels vs. kettingen

Bericht door Michel »

Ik heb precies het zelfde die omloop spindels zijn erg aan de prijs,het huishoud budget trekt dit niet..en hoe moet ik dit tussen de boodschappen verantwoorden?

Even voor de vuist weg een oplossing om een spelingsvrije tandwiel
overbrenging te maken .
Als je nu twee dezelfde tandwielen naast elkaar op een as monteerd
en een van die tandwielen voorziet van sleufgaten dan kan je de aanwezige speling die in de tanden zit er uit stellen.........
Maar constuctief gezien zal dit toch wat voeten in aarde hebben......
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie