Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door JanSr »

Die 10 mm lijkt mij verstandig, ja.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door motormuis »

kan je niet hartwefsel of pertinax gebruiken is hart en kan toch wat temp verdragen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Ik zal eens kijken of ik toevallig ook nog een stukje 8mm of 10mm glasvezelplaat heb liggen. Kwa stijfheid en vormstabiliteit past dat spul wel bij de toepassing. DIY laminaten haal je de vezeldichtheid van die kantenklare platen niet zo makkelijk; met doek als basis is 40% vezels al best fors. Glasbubbels met epoxy in consistentie dikke tar zit daar nog een heel aardig eind onder.

Nog een raar idee: gewoon echt glas? Kan opzich ook nog wel, toch? Beetje lastig gaten in te maken, maar met water, diamantfreesje en geduld kom je een aardig eind.

Wat me in dit verhaal wel enigzins dwars zit: als het origineel van PPS is dan heeft dat een reden. PPS is redelijk aan de prijs (plaatje van 30x30cm zou goed 500 euro kunnen kosten volgens mij) en lastiger te krijgen dan thermoharders of vezelversterkte kunststoffen. Daar bij Brother waren ze vast ook niet dom dus het gebruik van exoten heeft een reden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 28 mar 2024 14:28 Ik zal eens kijken of ik toevallig ook nog een stukje 8mm of 10mm glasvezelplaat heb liggen. Kwa stijfheid en vormstabiliteit past dat spul wel bij de toepassing. DIY laminaten haal je de vezeldichtheid van die kantenklare platen niet zo makkelijk; met doek als basis is 40% vezels al best fors. Glasbubbels met epoxy in consistentie dikke tar zit daar nog een heel aardig eind onder.

Nog een raar idee: gewoon echt glas? Kan opzich ook nog wel, toch? Beetje lastig gaten in te maken, maar met water, diamantfreesje en geduld kom je een aardig eind.

Wat me in dit verhaal wel enigzins dwars zit: als het origineel van PPS is dan heeft dat een reden. PPS is redelijk aan de prijs (plaatje van 30x30cm zou goed 500 euro kunnen kosten volgens mij) en lastiger te krijgen dan thermoharders of vezelversterkte kunststoffen. Daar bij Brother waren ze vast ook niet dom dus het gebruik van exoten heeft een reden.

't origineel is van Keramiek, dat PPS exemplaar zat op een 2de machine die ik ergens vorig jaar heb aangeschaft, en dat ding was in Abominabele staat van onderhoud.. (aan de oppervlakte dan), onderhuids is ze zo pril als een maagd..

Brengt me meteen tot de volgende vraag.. onder de beplating kom je natuurlijk oud stof tegen.. 't zal me niet eens verbazen daar nog huidschilfers van een Pterodactylus aan te treffen..
Hoe "kuis ik dat netjes op"?.. ik ben huiverig om er botweg Perslucht op te zetten, en een Kärcher lijkt me ook "out of the question" hoewel ik wel een youtroep filmpje herinner waar iemand met een oude CNC Frees daadwerkelijk het hele ding, besturingskast incluis met een Hogedrukreiniger te lijf ging..

Vooralsnog neig ik gewoon naar geduldig poetswerk met een kwast.. gewoon een nieuwe, brandschone kwast, dus nog met lange haren.. die is wat zachter..
Kan dat?.. of zijn er redenen te verzinnen waarom ik dat beter niet kan doen?
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Quepee »

Gewoon lekker laten liggen en de beplating er weer op niemand die het ziet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. De Groeten!.. ik ben nu toch aan het schoonmaken.. dan pak ik dit net zo lief even mee.. kan ik ook meteen lezen welke Componenten erin zitten.. :lol:

25168

Over plaatwerk gesproken.. Dit plaatwerk weer even op zijn plek gemonteerd, zodat de bak er straks op kan..

Daarvoor heb ik eerst de Onder arm van de andere machine eraf gesleuteld, aan de machine kant de kabels en Leidingen loskoppelen, aan de werktankkant de massakabel eraf, de bak een eind opzij Joggen (naar Y+), klemring eraf, Vloeistof instelpaneel eraf, Borgstift losdraaien.. en HOP.. de arm eruit..

25170

als je dan 't spanstiftje in de onderkop lost, en de 2 boutjes van het Isolatieplaatje, dan kun je de kop eraf halen.. en Oh Boy!..

Eerst de achterplaat van de arm eraf, dan kun je de hele "Cartridge" uit de arm trekken. en helaas AardbeienConfiture, één van de afstandhouders is naar de eeuwige schrootvelden.. 'k moet nog even zien.. Of.. ik maak een nieuwe, of.. ik boor deze uit, en zet er een metalen draadstiftje in.. Messing "Vreet" niet zo snel op, en dit stuk zit ook ver van de Stroom.. alles rond de koppen en in de werktank is daaraan onderhevig, maar de vaste kant van de arm niet noemenswaardig..

25169

25171

25173

De Rest van de arm-Cartridge.. KALK.. en niet te zuinig ook!.. Dat heb ik inmiddels voor het grootste gedeelte weg.. de komende dagen even kijken wat ik doe met die afstandhouder, op zich kan het met 1 ook.. maar zo hoort het niet.. 'k kan het in originele staat brengen.. dus dat doe ik dan ook.. Bovendien is het wel prettig dat als ik de achterkant los, en de aansluiting van de Kabel in de kop losmaak, dat ik alles er zo uitsleur..

Nu nog even kijken voor MassaKabels.. 'k heb de dikte nog niet gemeten, maar ik heb er 2 Flinke kabels inliggen, plat, geisoleerd, met een platte aansluiting.. voor een M4 of 5 boutje..
Even kijken of ik daarvoor terecht kan bij een Automaterialenzaak..of een Jachtshop..altijd handig om er een paar op voorraad te hebben.. die dingen gaan altijd als eerste.. en dan meteen iets verzinnen zodat ik ze makkelijk kan wisselen.. zonder dat ik teveel moeite moet doen om een weggevreten boutje los te peuteren..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

We Knutselen lekker verder aan de Brother HS-100..

25180

Alleen.. de volgende horde.. Ik heb een aantal voedings- en Massa kabels in deze machine..
En dat zijn dus gevlochten Koperen Kabels (vergelijkbaar met een MassaKabel in je auto, met aan weerszijden een dergelijk oog, alles ingepakt in een Krimpkous om 't water een beetje van de Kabel weg te houden..
in't verleden heb ik al eens een dergelijke kabel moeten fixen, echter met een wat minder degelijk oog.. aan de "werktank zijde" kan dat wel.. aan de machinezijde heb ik echter een aansluiting nodig zoals op het plaatje, of in elk geval iets van vergelijkbare afmetingen..

Weet iemand mogelijk waar je een dergelijke kabel op maat kan laten maken?.. al dan niet met Krimpkous eromheen?..

Ik heb de werktank van de nieuwe machine er dus inmiddels af, en gestript, de oude bak heeft hetzelfde lot ondergaan..
Vooralsnog ga ik die tank op de nieuwe machine zetten, omdat de opspantafel van de nieuwe kompleet weggeteerd was, en ik de bouten heb moeten uitboren om 'm uit de tank te peuteren.. Mogelijk ga ik de werktafel op een andere plaats in de bak monteren, k heb em liever linksvoor.

Maar..'t uiteindelijke doel zal een Nieuwe opspantafel worden:

25181

in een U-Vorm, zodat ik wat meer mogelijkheden heb om mijn werk op te spannen..
Alleen, zal ik dan waarschijnlijk ook een nieuwe werktank gaan knutselen...één van PVC denk ik,
Stalen bodemplaat, Gaatjes erin boren voor de opspantafel, rand erin Frezen waar de bak op kan rusten, Bak maken van 20 mm PVC plaat, hier en daar wat freeswerk voor de deurtjes en 't mosrubber, gaatjes voor de scharniertjes, klampen overzetten van de oude, en de waterhuishouding erin en eraan..
Mogelijk kan ik op bepaalde delen ook 10 mm gebruiken,
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Ballegooijen »

Weet iemand mogelijk waar je een dergelijke kabel op maat kan laten maken?.. al dan niet met Krimpkous eromheen?
Grote kans dat het hier lukt.

https://www.accuweb.nl/accu-toebehoren/accukabel/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.autodoc.nl/herthbuss-elpart ... gLwuvD_BwE
Is de standaard verkrijgbare variant niet goed genoeg?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2024 18:02 https://www.autodoc.nl/herthbuss-elpart ... gLwuvD_BwE
Is de standaard verkrijgbare variant niet goed genoeg?
Nee.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag weer even naar de werkplaats gefietst..
even alles schoongepoetst, en de Werktank weer op de machine gezet.

25184

en dan gaan we eerst de Opspantafel even rechtzetten.

25182

Waarna we de Onderarm Horizontaal geklokt hebben, en vastgezet..

25183

Onderkop erop.. "net echt"
Alleen gaat ie er nog een keer af, als ik de hele "Cartridge" in de Arm schuif...
'k moet alleen nog even kijken voor Kunststof stafmateriaal, of ik moet de Oude afstandhouders wat opfrissen..
een Tubetje Vloeibare Siliconenpakking lijkt me ook geen overbodige luxe.. Likje hier en daar, zodat het water blijft waar het moet blijven.. er mag rond de draad wel wat uit de onderarm lekken.. daar zit een lekbakje onder, met een retourslangetje naar de tank.. Dus da's Primagoed.

In die Webshop van die Accuboer vind ik niets wat zo past.. en niets wat lijkt op wat ik zoek.. we zoeken nog even verder dus, Mogelijk dat ik bij een "Watersport zaak" Wat vind..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2024 20:01 In die Webshop van die Accuboer vind ik niets wat zo past.. en niets wat lijkt op wat ik zoek.. we zoeken nog even verder dus, Mogelijk dat ik bij een "Watersport zaak" Wat vind..
Hier misschien ?
Puur koper litze wordt vaak bij EMC en aardingstoepassingen gebruikt. Vrij duur spul wel.

https://www.elektramat.nl/catalogsearch ... Litze+aard

Dan zelf krimpkous bestellen en aanbrengen met een verfbrander of föhn op matige stand. Wel zou ik als er water in de buurt is zoals je aangeeft een krimpkous voor buitengebruik (met lijmlaag) gebruiken. Autozaken verkopen die, moet je alleen de juiste diameters nog zien te vinden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb momenteel even de auto niet.. staat voor een APK.. Hopelijk morgen weer.. maar hoe laat weet ik nog niet..
Er moet dan even wat geshopt worden, niet elke ijzerwarenhandel hier in de buurt heeft RVS Bouten DIN912..(imbus), en Cilinderkop schroeven kleiner dan M3 zijn hier lokaal ook niet te krijgen..
en dan zit ik nog met de afstands"roeden" in de onderarm.. (oh.. PerlaPlast heeft dat wel.. €3.13/M., in winkelwagen... Mooi... )
'k ben vandaag nog niet in de werkplaats geweest, vanmorgen eerst de F1 gekeken.. 'k was wat te laat wakker.. maar .. 'k viel net in de 2de Formatie ronde, omdat Albon en Ricciardo gezamelijk de grindbak in gedoken waren..
Daarna verder gegaan aan een ontwerp voor een 5 assige Freesbank.. ja.. daar ben ik ook nog steeds mee bezig, omdat 't ontwerp dat ik tot nu toe had me niet aanstond..een idee van een vriend zette me op het goede spoor (denk ik)..

Zodra ik weer 4 wielen onder m'n achterste heb, ga ik maar eens een "Rondje Shoppen", boutjes en Bouten van RVS, en bij een Watersport winkel eens kijken voor Kabels.. daar moet vast wel iets te vinden zijn..

Vandaag.. zoals gezegd, niet veel gedaan aan de machine.. eigenlijk niets.. behalve uitzoekwerk.. morgen verder.. als ik mijn auto dan weer heb..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. de auto heb ik inmiddels al lang en breed terug, maar 'k mocht weer onder het mes..
de Titanium plaat die men in 2022 in mijn gehavende rechterlandigsgestel heeeft geschroefd, is er inmiddels uit... en nu heb ik gelukkig geen pijn meer in mijn rechterknie.. alleen.. door die ingreep, voelt het nog steeds alsof ik een enorme schop tegen mijn been gehad heb.. dat moet dus even helen.. de hechtingen zouden er morgen uit mogen, maar.. nee.. de wond is net dicht.. ik hou het nog even zo...

Lopen gaat wel steeds beter.. da's wel fijn.. en dus vanmorgen vroeg uit de veren, eerst een pakketje in orde gemaakt voor een klant in de VS, toen door naar de zaak, Kabels opmeten, in de auto, en naar een Landbouwmechanisatiebedrijf hier vlakbij gereden..

25207

en daar.. Ja.. daar hebben ze een mooi setje kabels voor me gemaakt.., 2 kabels van 57 cm, en 1 van 42 cm., die laatste gaat naar de bovenkop voor de stroomtoevoer, de andere 2, dat zijn massakabels, waarvan er één naar de opspantafel gaat, en de andere vanaf die opspantafel naar de onderarm.
de Voedingskabel van de onderarm loopt door de arm heen, en maakt contact met de onderkop, dus dat is een flinke stroombron dicht bij de arm, die is tenslotte door het eerder genoemde Isolatieplaatje gescheiden van de arm, maar water is geleidbaar, dus zal er ook stroom door het water naar de onderarm lopen, daar is de massakabel voor, want hoe dichter bij de bron je de stroom aftapt, want dan staat niet de hele arm bloot aan die spanning.
Plaats reactie