monteren riemtandwiel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1657
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

monteren riemtandwiel

Bericht door Breaker » 25 mei 2018 00:10

Ik wil graag een as aandrijven en hiervoor een riemtandwiel monteren. Het probleem is dat het riemwiel tussen twee lagerpassingen moet komen en dat het gedeelte daar een 0,6mm kleinere diameter heeft.

De zilveren delen zijn de lagerpassingen 30mm, het tussenliggende deel is 29,4mm diameter en 60mm breed.

Gallerij Link

Iemand een idee over wat de beste manier is om een pulley degelijk te monteren?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

benkr
Donateur
Berichten: 2736
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door benkr » 25 mei 2018 00:58

Lijmen met loctite 638 of 603 of zoiets, Loctite die bedoeld is om cilindrische delen te verlijmen.

assink
Berichten: 1682
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door assink » 25 mei 2018 07:17

latoenkoper van 0.3mm om de as, zit je weer aan de goede diameter. Dan monteren met een spanbus of loctite met stelschroeven.
Als je de as nog moet maken, kies het 1ste lager een maat kleiner, zo wordt dat normaal gesproken vaak opgelost :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3922
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Sven » 25 mei 2018 07:45

Zou je er met zoiets niet mee weg komen?

https://www.damencnc.com/assortiment/me ... _237__NL_1
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

assink
Berichten: 1682
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door assink » 25 mei 2018 08:03

nee, die dingen halen die range niet.
As moet een tolerantie hebben, een h7 of iets in die richting. Geen 6 tiende milimeter.
Zie ook de reden niet om de as zo veel te verjongen, 0.05mm is ook meer dan genoeg vaak om de lagers goed door te kunnen schuiven.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1657
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Breaker » 25 mei 2018 08:48

Die reden begrijp ik ook niet, maar het is een bestaande as waar ik liefst geen aanpassingen aan doe als dat niet strikt nodig is.

Die spanbussen zijn wel mooi, pas ook gebruikt voor de compressormotor, alleen was dat een standaard motoras, wat dit niet is. :evil: Bestaan die bussen ook in twee delen? Want zelfs als een 28mm bus uitgedraaid wordt naar 29,4mm schuift dat waarschijnlijk nog steeds niet over het passingsvlak heen....
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7803
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door DaBit » 25 mei 2018 09:08

2 zijplaten voor de riemschijf maken met gatenpatroon voor boutjes en een paar paspennen rondom en een gat van 31mm oid erin. Zelfde gatenpatroon in de schijf. Dan de schijf voorzien van 29,4mm gat, doormidden zagen met een dun zaagblad, de twee helften om de as plaatsen en weer met elkaar verbinden door de zijplaten. Een paar druppels Loctite 603 houden die schijf wel op de as en anders zijn spiebanen ook heel makkelijk te maken als die schijf gehalveerd is. Als je genoeg tanden in aangrijping hebt zal het met de last die je van de zaagsnede hebt ook wel meevallen schat ik zo (en anders halveer je 2 schijven).

Andere optie: as opdikken met lasmateriaal (linke soep) of gevulde epoxy, na uitharden afdraaien naar 31mm ofzo, riemschijf monteren. Dan moet je wel het achterste lager alvast richting achterste passing schuiven :lol:

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3922
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Sven » 25 mei 2018 11:17

Breaker schreef:
25 mei 2018 08:48
Bestaan die bussen ook in twee delen?
Zodra je die doorzaagd wel...

Als je nou zo'n bus van 28 koopt, de keep opvult met epoxy-voegsel, dan uitdraait naar 29,4 en dan weer doorzaagd, dan zou dat best eens kunnen werken toch?
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

hfjbuis
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door hfjbuis » 25 mei 2018 12:54

Sven schreef:
25 mei 2018 07:45
Zou je er met zoiets niet mee weg komen?
https://www.damencnc.com/assortiment/me ... _237__NL_1
Je kunt die toch zuiver op maat draaien op de draaibank.

Drijfstangen van zuigers worden ook uit twee delen gemaakt. Kun je dat principe niet gebruiken om een bus te maken?

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Bjornski1976 » 25 mei 2018 21:46

Eerste lager plaatsen.
Aanslagring op de as plaatsen waar ie moet komen t.b.v. het positioneren.
De as gedeeltelijk in de vloeibare stikstof hangen, de boel gaat krimpen.
De tandriem heb je al in de oven liggen.

Heb niet aan de krimp gerekend en temperaturen maar het idee kan je narekenen.
Who dares wins

assink
Berichten: 1682
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door assink » 26 mei 2018 01:27

Gaat je nooit lukken met 0,6mm.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1657
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Breaker » 30 mei 2018 14:24

Aangezien er geen echt makkelijke manier is wordt het waarschijnlijk iets van een uitgedraaid standaard riemwiel en een eigen gemaakte doorgezaagde spanbus, dat moet te doen zijn:


Gallerij Link


Gallerij Link


Gallerij Link

En profil:

Gallerij Link

(Terzijde: Ik zag pas mooie doorsnedes in SolidWorks, dynamisch, kan dat in Fusion360 ook? )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3922
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Sven » 30 mei 2018 14:45

Waarom niet een standaard spanbus uitdraaien en dan doorzagen?
(En dus wel eerst de oorspronkelijke insnede vullen met epoxypasta)
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

henkzelf
Donateur
Berichten: 254
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door henkzelf » 30 mei 2018 14:46

Goed ID. Die onthoud ik.

Plaats reactie