Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door taco »

Weet iemand mij het verschil uitteleggen tussen een 4 /5 of 6 assige freesmachine? Is dit het eind resultaat?
Gr Taco
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Mcgyver »

Hoi taco.

Het antwoord is eigenlijk erg simpel..

Met een 3-assige machine heb je 3 lineaire bewegingen.. De X, de Y en de Z.

een 4-assige machine heeft een extra as ... een roterende as.. Zie het maar als een gemotoriseerde verdeeltafel die het werkstuk kan verdraaien..

de 5e en 6e as verdraaien vaak de spindle kop , de 5e as (B-as) draaid dan de spindle kop links en rechts om en de 6e as (C-as) kantelt de spindle kop van voor naar achter...

Het resultaat is grofweg dat hoe meer assen je hebt des te meer 3D freesbewerkingen je kan uitvoeren in 1 werkstuk opstelling.

Het meest lastige is dat het veel lastiger is om een programma te schrijven voor je werkstuk..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door taco »

Hoi Mcgyver,

Bedankt voor je antwoord, Maar ik ga mij aciera ombouwen en kan hem 4 assig maken met mijn verdeeltoestel. Maar ik kan ook een opstelling maken, door mijn verdeeltoestel 180graden telaten draaien horisontaal en het zou ook nog mogelijk zijn om deze 90 graden verticaal telaten draaien.
Of zeg je 4 assig is al meer dan voldoende?
Gr Taco
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Mcgyver »

hmm tja het maakt eigenlijk niet uit of de spindle kop draaid of het werkstuk d.m.v de verdeeltafel..

Hoe het eerst simpel.. 4-assen is al lastig zat als dan blijkt dat de 4 assen toch niet voldoen kan je altijd verder uitbouwen...

Ik zou het eerst even houden bij 3 assen en met de verdeeltafel erbij als A-as..

Het ligt er maar net aan wat je met de machine wil gaan doen.. de A-as is erg handig als je bijvoorbeeld tandwieltjes wil gaan maken..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door taco »

Ik ben goudsmid en wil ringen gaan frezen. Heb nu nog een handmatige machine. en dat gaat goed. Maar wil nu serie werk gaan maken. En ik heb nog een aciera f1 die ik wil gaan ombouwen naar cnc. Dus het moet zoiezo 4 assig worden. Maar heb op internet ook al 5 en 6 assige machine gezien! Kan ik mijn machine later nog om bouwen naar 5 of 6 assig. Of moet ik dan een hele nieuw besturigkast aanschaven!
Gr Taco
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Jensorie »

besturing zal je uit moeten breiden. en met de aanstuur kaart voor je drivers aan te sturen zal je wel rekening moeten houden. (voorbeeld: koop gelijk een besturings kaart met die extra assen) de drivers kan je er dan later altijd nog bij maaken.


gr
Jens
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door taco »

Hoi Jens,

Damencnc heeft een kantenklare kast voor 4 assig aansturing voor 1129 euro kan ik deze kast later ook nog uitbreiden?
Gr Taco
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Jensorie »

Daarvoor zal je hem even moeten mailen, Zelf denk ik dat je dan alleen de aanstuurkaart moet vervangen en een extra driver bij moet kopen,


gr
Jens
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door taco »

Jens,weet je misschien (of iemand anders) of je eind resultaat ook mooie en gedetailleerd of heeft het meer met de bereekbaarheid van je frees teopzichte van je werkstuk temaken!? :?:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Erik »

Bepaalde dingen zijn met een 3-assige of 4-assige machine niet te maken. Het mooiste filmpje wat ik tot nu toe ben tegengekomen, let vooral op bij 1min10 en 6min38;

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Staar je alleen niet te blind op meer dan 4 assen.. ga het maar programmeren.. je zult een dijk van een Cam-pakket nodig hebben om de G-Codes te genereren.. als Edelsmid ben je dan sneller klaar met een setje goede ( Vallorbe of zo ) Vijlen, en een goede Beukenhouten vijlpen.. ,
Maak je de modellen van Was? maak je daar een gietmal voor zodat je ze kunt opbomen, en slingergieten?
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Leeuwinga »

Inderdaad, kijk een naar een demo van Artcam Jewelsmith van Delcam software
Daarin kun je zien hoe ringen cnc gemaakt kunnen worden inclusief graveringen'
en inzettten van edelstenen.
Trouwens ook met bv. Deskcnc heb je goede postprocessor voor de 4e as om
oa. ringen te frezen zie info op http://www.deskcnc.com.
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door taco »

Hoe werkt het precies met de g codes , heeft elke as een eigen code zoals x, y, z , maar dan voor 4/5/6 de as? kan iemand mij dat uitleggen? Gr Taco
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?

Bericht door Mcgyver »

De 4e 5e en 6e as hebben ook hun eigen letters.. A, B en C

Meestal zijn de 4e 5e en 6e assen roterende assen en hun verplaatsing word dan ook weergegeven in graden en niet in milimeters..

Wat betreft de G-codes maken..... tot en met 4 assen gaat het met de meeste goedkopere cam programmas heel goed en gemakkelijk... de 5e en 6e as word een stuk moeilijker.. daar heb je een flink cam programma voor nodig....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie