Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door boorgraag »

Hi,

Mijn machine bestaat nu uit ondersteunde (SBR16) y- en x-assen van 60cm lang. Het werkbereik van de machine is nu 45cm in het vierkant. De x-as leunt op de 2 y-assen.
Wat ik prettig vind is dat ik nu bij mijn machine kan zodanig dat de voorkant vrij is. (geen obstakels bij het plaatsen en pakken van stock)

Nu is de behoefte ontstaan om tot 45cm bij 80cm te kunnen bewerken.
Mechanisch wil ik dat bereiken door langere SBR16 geleiderails te plaatsen (met ditto leadscrew), deze zou dan 110cm zijn.

Mijn overdenkingen:
Nadeel bij het verlengen van de y-as:
Ik zou mijn machine nu 90 graden moeten draaien wanneer ik de y-assen verleng, waarbij ik dus over 1 van de y-assen hang bij het plaatsen en pakken van stock. Maar de 2x 110cm lange rails steunen op de tafel.
Nadeel bij het verlengen van de x-as:
Langere overbrugging over de x-as waarbij de kans groter is op afwijkingen in dit vlak. Maar wel een vrije voorkant..

Zouden jullie liever de y-as verlengen of de leunende x-as?

15413
Laatst gewijzigd door boorgraag op 21 aug 2017 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door skillalot »

Misschien effe een fototje erbij plaatsen, praat wat makkelijker.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door boorgraag »

Das waar... gedaan...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou geloof ik kiezen voor de Y as. In het geval van de X-as moet de brug ook verbreed worden en zal de stijfheid vermoedelijk afnemen. Maar... ik ben maar een leek.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 22 aug 2017 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door rkr »

persoonlijk zou ik gaan voor verlengen van de Y as en de machine 1/4 slag draaien.
je geleidingen en leadscrew zijn lekker laag, dus als je een plankje of een klep maakt om deze te beschermen tijdens het wisselen, kun je er makkelijk overheen


aan de andere kant: nu zitten je schroefassen en geleidingen naast elkaar, als je die boven elkaar doet, dan win je al 15 cm, dan hoeft je X-brug "maar" 20 cm verlengd te worden, dan hoef je de brug ook niet zoveel zwaarder te maken als nu



qua werk is het verlengen van de Y as het minste werk dus ik zou daar voor gaan
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door vincent1971 »

Ik zou ook voor verlengen van de Y-as gaan. Als je dan een balk onder beiden Y-assen doet staat je machine hoger. Mijn ervaring is dat voor gebruik van klemmen, bankschroeven, roterary enzovoort het verrekte handig is de machine hoger hebt staan.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Uitbreiding over de breedte of over de lengte?

Bericht door boorgraag »

Dank allen voor de inzichten!

Y-as verlenging is in de maak. Tevens zal wilde ik ook de loop van de brug iets hoger hebben (idd vanwege vastzetten van stock, maar ook omdat sommige stock wat hoger zal zijn (rond de 40mm), dus zal ik de y-assen ophogen met 'balken'.

Veel dank!
Plaats reactie