Aanpassen kolomboormachine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Bjornski1976 »

Ik pas een voetpedaal alleen toe als een beveiliging. Niet om een machine mee te bedienen. Wat als je er per ongeluk op gaat staan of er valt wat op.....?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Het voetpedaal komt aan de muur te hangen. Zonder gebruik van het voetpedaal werkt de machine gewoon als boormachine. Alleen als ik moet tappen leg ik het voetpedaal op de grond om het omkeren te bedienen. Ben je klaar met tappen dan hang je het weer terug op z'n plaats. Zo heb ik geen gevaarsetting in mijn ogen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door skillalot »

Ballegooijen schreef:Deze vindt ik niet handig omdat je dan steeds je voet moet verzetten. De keer dat je op het verkeerde pedaal trapt is denk ik niet ver weg.
Niet handig, tja, ieder zijn afwijkingen. Kwestie van opletten waar je je voeten neerzet.
En al trap je op de verkeerde als je begint met tappen, dan draait ie even de verkeerde kant op, zie je gelijk.
Bjornski1976 schreef:Ik pas een voetpedaal alleen toe als een beveiliging. Niet om een machine mee te bedienen. Wat als je er per ongeluk op gaat staan of er valt wat op.....?
Ik heb een paneeltje gemaakt met toerentaldisplay, potmeter met grote draaiknop, keuzeschakelaar links/rechts, en keuzeschakelaar paneel/voet.
Zolang die op paneel staat doet het voetpedaal helemaal niks. Zet je hem op voet gebeurd er nog niks, pas als je het pedaal in trapt. Laat je je voeten los dan staat hij ook meteen stil.
En dat is een stuk veiliger als een voetpedaal wat de andere kant op gaat draaien. Een dubbele heb je veel meer controle mee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de boormachine gereed gemaakt. Andere motor er op, langere snaar, poelie uitgefreesd i.v.m. dikkere motoras, draadjes er aan en gaan met die banaan. Gelijk maar even wat gaatjes getapt en het werkt als een speer.
Allen bedankt voor de tips en tricks om het aan de gang te krijgen. Ik ben er heel blij mee!! :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie