Eerste zelfbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw

Bericht door javanree »

ChrisV schreef:Heeft iemand misschien een goed adresje om lineaire rails te bestellen? Vind die dingen absurd duur trouwens. Geen kans dat ik gewoon een gladde stalen staaf kan ophangen en als geleider kan laten fungeren? Lijkt me wel een pakje goedkoper.
Daarover zijn de meningen ook verdeeld ;)

Mijn Chinese 3040 heeft zwevende ronde geleidingen. Prima als je hout en kunststof freest/graveert, maar bij metalen merk je al gauw dat het niet voldoende spelingsvrij is. Bovendien buigt een as van 25mm (dat is dacht ik mijn diameter) over een lengte van 500mm onder belasting toch al merkbaar. Vandaar dat ik toch voor ondersteunde geleidingen zou gaan, gemonteerd op een stijf frame.

Bij hardware-cnc (waar ik even heb gespiekt) ben je voor een meter 30 euro kwijt, dat vind ik een nette prijs. Veel goedkoper ga je het niet krijgen, of je moet weken wachten op spul uit China en hopen dat het een beetje recht en ongeschonden uit de post komt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: Sven is ook met een hoofdzakelijk uit MDF opgebouwde machine begonnen, en er zijn er wel meer die hun machine langzaam aan aan het verbeteren zijn, na ervaring te hebben opgedaan.
Welleke Sven?
Not me...
Maar voor ong 4700.- bouw je het monstertjein mijn onderschrift.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:
hugo stoutjesdijk schreef: Sven is ook met een hoofdzakelijk uit MDF opgebouwde machine begonnen, en er zijn er wel meer die hun machine langzaam aan aan het verbeteren zijn, na ervaring te hebben opgedaan.
Welleke Sven?
Not me...
Maar voor ong 4700.- bouw je het monstertjein mijn onderschrift.
Waar was die eerste tafel van jouw dan van ? Misschien niet alleen MDF, maar die tafel was toch iets met platen en ribben er tussen ? torsionbox oid.
Dat heb je ondertussen natuurlijk ook al lang achter je gelaten. ;-)
11560
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie