Combinatie frees / plasma

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door kawarider »

Skillalot is wel de expert hier op plasma gebied.

Hobby en professioneel ontloopt elkaar niet zoveel. En als voor jou het bouwen het doel is, is daar ook niets mis mee.

Onze plasma is een geretrofitte esab tafel met omgebouwde lincoln smithweld bron. Werkt prima, het was voor mij het eerste cnc project. Uit onzekerheid heb ik er allerlei mensen aan laten werken. Gewoon zelf doen is het beste en in een keer goed lukt zonder ervaring niemand. Het plan is om deze opnieuw op te bouwen om zowel de aandrijving te verbeteren, als de verhouding werkopp/ grondopp te verbeteren (we zijn er achter dat 3-1,5m plaat in 0,7 mm niet echt handig is, 2,5-1,25 is genoeg). Deze draait nu op mach3. Ik wil van mijn adhd af, het scherm van mach3 werkt daar niet echt aan mee. Eding is een fantastische optie, niet alleen qua uiterlijk, ook de tutorial is top. Alles staat perfect beschreven. Voor de nieuwe machine krijgt linuxcnc een kans, eens kijken wat dat is. Het schrikt wel een beetje af, maar hier zijn ook een aantal enthousiaste gebruikers van te vinden. Dezelfde opzet zou ik dan gaan gebruiken voor een router met atc, gewoon omdat het kan. (combinatie kan niet in mijn ogen)

Zoveel mensen, zoveel wensen. Genoeg te lezen hier Bart.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door skillalot »

Belangrijkste voor een goede plasmasnijder is de hoogteregeling. En dat ga je met Eding (nog) niet fatsoenlijk krijgen. Wat plasma betreft gaat er niks boven mach3 / 4.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:Belangrijkste voor een goede plasmasnijder is de hoogteregeling. En dat ga je met Eding (nog) niet fatsoenlijk krijgen. Wat plasma betreft gaat er niks boven mach3 / 4.
Sluit ik me eigenlijk bij aan
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door kawarider »

Jammer. Ben me aan het inlezen op de thcad van linux. Proma valt inderdaad af. Neuron is zeer goed benaderbaar en behulpzaam. custom scherm met neuron zou ook wat kunnen zijn.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef:Jammer. Ben me aan het inlezen op de thcad van linux. Proma valt inderdaad af. Neuron is zeer goed benaderbaar en behulpzaam. custom scherm met neuron zou ook wat kunnen zijn.
heb voor je wel de orginele screenset van neuron. deze kun je ook draaien zonder neuron thc.

http://www.jsellis.nl/neuron/NeuronMach3Screens.rar
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door assink »

En die Neuron stand alone THC dan? Dan maakt het toch niet uit wat voor een besturing je hebt?
http://neuroncnc.com/products/neuronalone

UCCNC wordt ook al ondersteund door Neuron zie ik op de site van neuron.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door kawarider »

John, krijg t zo niet open. Op de site van neuron heb ik hem al gezien, denk ik. Ziet er goed uit. Mijn enige bezwaar tov mach is t scherm. De rest zijn details tov eding.

Assink, uccnc is ook wel wat. John werkt daarmee?

Als andere optie had ik nog een goedkoop controllertje gevonden. Pandorra cnc of iets dergelijks. Erg veel positieve berichten, maar heel basic. Plasma met rollerkop zou goed moeten gaan. Thc eraan knopen wordt waarschijnlijk lastig. Xyz freesrouter ook prima. Hier een atc bij wordt ook lastig.

En dan heb ik persoonlijk linux nog niet geprobeerd. Eens kijken of dat een beetje wil lukken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door skillalot »

Mach3 screenset kun je compleet naar eigen wens aanpassen, is niet moeilijk. Kun je precies van maken wat je wil hebben.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door kawarider »

Klopt. Daar ben ik alleen een beetje huiverig voor. Dat is ook wat me weerhouden heeft mbt linux. Beetje lassen slijpen en met een hamer zwaaien is geen probleem. Klem met de vingers tussen de toetsen achter de computer wil de paniek nog wel eens toeslaan.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef:John, krijg t zo niet open. Op de site van neuron heb ik hem al gezien, denk ik. Ziet er goed uit. Mijn enige bezwaar tov mach is t scherm. De rest zijn details tov eding.

Assink, uccnc is ook wel wat. John werkt daarmee?

Als andere optie had ik nog een goedkoop controllertje gevonden. Pandorra cnc of iets dergelijks. Erg veel positieve berichten, maar heel basic. Plasma met rollerkop zou goed moeten gaan. Thc eraan knopen wordt waarschijnlijk lastig. Xyz freesrouter ook prima. Hier een atc bij wordt ook lastig.

En dan heb ik persoonlijk linux nog niet geprobeerd. Eens kijken of dat een beetje wil lukken.
moet je winrar even douwnloaden.

linux durf ik ook niet aan omdat je dan nog wel het een en ander moet weten.

ik zou zeggen neem iets met 24v controller daar werkt eigenlijk alles op (in de industrie) of het nu een relais is of wat dan ook. keuze genoeg op 24v.

Gebruik zelf cslab controller werkt super ( ookit op aanraden van boutje waar ik hem altijd nog dankbaar voor ben). ook is deze controller vergevingsgezind tegen over bijvoorbeeld een leafboy77 board.

Thc gebruik ik de lite versie maar de standalone lijkt mij ook goed (en is iets goedkoper)

Kom hier maar eens kijken mischien dat ik je dan kan ompraten naar dit setje.

Ik verdien er me brood inmiddels mee (en een dikke) dus als er ergens iets te koop is wat beter is, dan koop ik dat meteen. Maar na mijn mening heb ik het beste wat er te koop is voor dit geld (thc, controller, motors en software ca 2500 a 3000euro)!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door kawarider »

John. Doe ik zeker. Voor ons zou t ook gebruik voor de boterham zijn. Draadje van Sven heb ik al een paar keer doorgenomen. Een brug uit plaat is al een paar keer voorbij gekomen, maar telkens op een andere manier gerealiseerd. Eens zien of dat bij mij anders gaat. Tabellen heb ik zo niet paraat, plaatdikte is 0,7 mm. Snelheid zal mogelijk boven de 10 m/ min uitkomen. Acc gaat dan nog belangrijker worden. Gewicht is dus een item. Proma is schijnbaar max 3 m/ min. Daarboven problematisch. Momenteel werken we met een rollerkop. Niks mis mee. Snelheid rond 4 m/ min. Hoger gaat lastig worden. Thc is neuron of linux. Bij de laatste wordt ook over flinke snelheden gepraat, maar daadwerkelijke ervaringen heb ik nog niet gevonden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door skillalot »

Ik zou die rollerkop houden bij zulke dunne plaatdiktes. Dat werkt prima.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door kawarider »

Meen je dat nou? Gaat nu inderdaad goed, ook met de aangepaste bron. Machinetoorts was niets. Elke plaat cupjes wisselen. Geen idee waar t aan lag. Toorts teruggeven en gewoon met aangepaste handtoorts. Is al weer een 15 jr terug. Nou ja. Eerst de tafel maar eens herbouwen dan. Plaat gaat van 1,25 naar 0,7 mm en snelheid ook omhoog. Iets campacter dan de huidige esab met losse snijbak geeft weer een extra ruimte in de altijd te kleine werkplaats.
Thx, dan ga ik voorlopig met een goedkoop controllertje aan de gang en van daaruit verder.
En tzt een eigen topic ipv deze vervuilen. Hoewel, een tijdelijke combi met frees is ook het overwegen waard. Er staan wat mdf luiken voor thuis in de planning. Kan prima gepoedercoat worden voor buiten.....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Combinatie frees / plasma

Bericht door DaBit »

MDF poedercoaten? Hoe doe je dat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie