hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door audiomanics »

als je de bijsluiter van paracetamol leest........
Met lampenolie stond mijn werkplaats blauw, met fenella is daar niets van te merken. Als je de luchtdruk van de mengsel-spuiter (de andere alleen lucht) niet te hoog zet komt het ook niet verder dan een paar cm..
Drinken moet je het niet doen, maar wie doet dat dan ook.. Uitgebreid en langdurig je handen wassen met dat spul ook niet.. Mijn handen komen met veel agressievere middelen in aanraking en mijn vel zit er nog prima op..
Je werkplaats gewoon redelijk goed ventileren moet altijd al..
Bijsluiters worden nogal eens overdreven om eventuele claims voor te zijn..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Breaker »

serum schreef:wat voor smeermiddel gebruik je?
Voornamelijk lampolie en alcohol (spiritus maar nu liever bio-alcohol) met de venturi koelers was dat niet altijd prettig (of je moet bij wat minder ventilatie een gratis 'high' waarderen) met de geregelde minimaal smering koelers geen probleem. Coolmist of Fenella is op basis van water en dat kruipt tussen de tafel en klem en geeft roest.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: Coolmist of Fenella is op basis van water en dat kruipt tussen de tafel en klem en geeft roest.
Dat geldt misschien voor Coolmist, maar Fenella is echt niet op waterbasis, ik gebruik het al jaren, geen spoortje roest onder m'n klem of zo.
Fenella is eigenlijk een vervormolie, gebruiken ze voor dieptrekken, en verdampt zodat er achteraf niet schoongemaakt hoeft te worden, en het bij de lakker gewoon de standaard behandeling kan krijgen.
En dat schoon verdampen is nu juist zo prettig bij fenella.
(maar het is officieel niet voor verspanen, maar dat is bio-ethanol of spiritus ook niet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door DaBit »

Ik heb een tijdje terug wat Koolmist 77 gekregen van een forumgenoot, en ik ben inmiddels toch wel aardig enthousiast over dat spul. Je word geacht het spul 1:30 te mengen met schoon water (ik gebruik demiwater; dat kost bij de vorkheftruck-service 3x niks en zelfs bij de Appie H is het met 29 cent per liter oid nog goed te betalen), dus een paar honderd milliliter gaat een hobbyleven lang mee.

Ik heb de mistkoeling meestal op standje 'overkill' staan, zowel de lucht als de vloeistof. Ik zie het als verzekeringspremie; veel lucht blaast ook de spanen uit diepe 1xD brede groeven en forceert de vloeistof naar de plek waar die nodig is. Veel vloeistof idem; ik heb geen gestuurde sproeikopjes, dus niet alle kopjes zijn even effectief in het bevochtigen van het oorlogsgebied. En ik jaag er liever een liter extra koelvloeistof doorheen dan dat ik een frees sloop of nog erger: dat onvervangbare onderdeel dat alleen maar licht gemodificeerd moet worden en waarbij ik me geen fouten kan permitteren.

Hier een idee van standje overkill als verzekeringspremie (ik kon me geen mislukking permitteren): https://www.youtube.com/watch?v=865u9uqzHA8
Je ziet aardig wat vloeistof in het 'bakje' liggen, en naast de machineklem kun je wel zien hoe hard de sproeikoppen blazen als de frees even omhoog gaat.
Overigens zie je nog steeds geen dikke straal koelnevel hoor, en kan ik nog steeds vele uren frezen met een liter mengsel.

Ook in standje overkill is het vrijwel geurloos, heb ik geen last van roest, laat het geen troep op de tafel of onder de klem achter, en geen nevel in de schuur. Voor aluminium werkt het even goed als alcohol of fenella, voor staal en RVS werkt het stukken beter (werkstuk blijft koel, oppervlak is mooier), en op kunststoffen zoals polycarbonaat en acrylaat kan ik het ook gewoon gebruiken. Groot voordeel is dat de spanen er minder statisch van worden en niet in heel de omgeving aan alles vastgekleefd zitten.
Laatst gewijzigd door DaBit op 28 dec 2017 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Breaker »

Oh ja, da's waar ook, Fenella wordt onverdund gebruikt. Even zeker weten dat m'n smering over meerdere vullingen alcohol/lampolie economisch goed werkt, dan ga ik het wel proberen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door serum »

Zal ook eens Fenalla teste als het zo lekker onderdund gebruikt kan worden. Sta nu altijd met de WD40 na te spuiten als ik klaar ben met frezen om roest te voorkomen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door DaBit »

Waarom moet jij met WD40 naspuiten? Roest die Koolmist bij jou wel dan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Toxiq »

Mooie discussie, volg ik met intersse, jammer dat het geen apart draadje is, nu weet ik over 3 maanden niet meer waar het stond :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door andrefc101 »

Ik heb met die Koolmist 77 nooit enige last van roest gehad, toch best lang gebruikt. Maar ik ben nu eenmaal voorstander van heel veel koelmiddel, gaan de spanen er ook mooi vandoor.....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Breaker »

Toxiq schreef:Mooie discussie, volg ik met intersse, jammer dat het geen apart draadje is, nu weet ik over 3 maanden niet meer waar het stond :lol:
Nou, er is ook een zoekfunctie en het is niet zo dat, als een onderwerp één keer besproken is, het nooit opnieuw meer langs mag komen. Hier kan je een soortgelijke discussie volgen als apart topic: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=14090

Zolang TS niet aangeeft dat ie genoeg weet gaan we gewoon verder :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
rolf1976
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:00
Locatie: Deest
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door rolf1976 »

Geen enkel probleem.
Ga van het weekend beginnen met de koeling.
Kan het allemaal maar vast weten haha.
Zit meer te denken hoe ik nu mijn werkstukken
Ga inspannen op mijn glade trespa.
Ik heb 2 platen van 20 mm op elkaar liggen.
Ik wou eindelijk hier tussen de inslagmoeren
Lijmen.
Dus dan ook de 4 punten wegknippen.
Ik heb rond gekeken voor inserts.
Maar dat geld bewaar ik liever.
Voor ooit een t sleuven tafel.
Iemand nog idee hierover ?
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Toxiq »

Breaker schreef:
Toxiq schreef:Mooie discussie, volg ik met intersse, jammer dat het geen apart draadje is, nu weet ik over 3 maanden niet meer waar het stond :lol:
Nou, er is ook een zoekfunctie en het is niet zo dat, als een onderwerp één keer besproken is, het nooit opnieuw meer langs mag komen. Hier kan je een soortgelijke discussie volgen als apart topic: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=14090

Zolang TS niet aangeeft dat ie genoeg weet gaan we gewoon verder :mrgreen:
Heb je gelijk in, van een hoop forums weet ik dat deze vaak ook niet de gewenste resultaten geven
Maar ik ga hem boomarken, dan vind ik hem hopelijk wel terug :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Toxiq »

ik heb er nog geen ervaring mee, maar die punten wegknippen en goed glad maken lijkt me niet te doen, daarbij hebben die moeren geen grip meer
Waarom niet een 6kant moet uit laten frezen door de machine, die met een druppeltje lijm vast zetten
weet niet of dat prettig/nauwkeurig werkt met 2 lagen, misschien beter 1 dikke (desnoods ander materiaal)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom begint niemand over het safety sheet van koolmist ? http://koolmist.com/uploads/files/kool_ ... 77_sds.pdf

O, sorry we waren alweer terug bij het onderwerp. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie