Een heel mooi project

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Te koop?.. ja... nu je het zegt.. ik heb het op mijn werk ook wel eens verwerkt.. ach.. voor een volgend project moeten we maar denken..

ik heb wat dat betreft een aantal "design-credo's"

Kiss-design => Keep It Simple Stupid!
" een optimale constructie is de som van de minst beroerde opties "

"je kunt op 2 manieren construeren, construeer je het zodat iedereen het op kan bouwen, dan wordt het een dure constructie, construeer je goedkoop, dan heb je een expert nodig om het op te bouwen "

En dan natuurlijk nog de gouwe ouwe Wet van Murphy: al is er maar één manier om het fout te doen.. we vinden em...

en de stelling van Johan Cruyff: Elk nadeel heb se voordeel :D

Gietijzer heeft zijn constructieve voordeel dat het "poreus" is, en daardoor smeermiddel absorbeert, daarbij bevat het ook nog een smeermiddel in de vorm van vrije koolstof.. Perlitisch Lammelair is wel de mooiste kwaliteit voor machines.. 't is trillingsdempend, en het blijft lekker vet..

ach.. het "russich-edelstaal wat ik gebruikt heb voor mijn machine voldoet ook uitstekend voor de 5-assige carrousell draai-forceer bank waar we er op de zaak 2 van hebben gebouwd... ( stel je voor, een Carrousel met 5 spantangen, die elk een product bevatten en langs de gereedschapsposten draaien, en in 4 van de 5 posities van de carroussel een bewerking ondergaan, de 5e positie is voor het wisselen van de producten, dmv 2 pick and place units ( ook eigenbouw..))
irondigit
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2007 16:39
Locatie: Amsterdam

Re: Een heel mooi project

Bericht door irondigit »

das nog ns hobby freesje Arie ..Proost !

ma nu ik toch eens zelf ga posten heb ik natuurlijk een vraag.

is het misschien mogelijk dat als je er eens een keer tijd ,zin en plezier in hebt. Een licht te werpen op het goed uitlijnen van die geleidingen.

Ik zal namelijk binnen aanzienlijke tijd zelf aan een projectje beginnen waarin ik geleidingen zal verwerken.En het uitlijnen van vooral de assen ten opzichte van elkander en niet het uitlijnen van tweegeleidingen op dezelfde as baart me zorgen.Zowel de Y op de X/as als de X,Y/assen op de Z baart me zorgen als `beginner`met beperkte gereedschapen tot mijn beschikking.

ik ga er dus van uit dat 2 geleidingen op dezelfde as ten opzichte van elkaar in zowel hoogte als parallel binnen de 0,005 moeten zitten om onnodige slijtage te voorkomen .

En dan willen we natuurlijk ook nog eens dat de 3 assen binnen de 0.001/40cm travel haaks opelkander staan.

schroom u niet mij te corrigeren daar mijn ervaring met dit soort geleidingen geheel theoretisch is.

Bij voorbaat mijn dank.
is meten weten ?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door boutje »

Ik heb zelf maar 1 meetklok en heb daar tot nu toe alles prima mee uit kunnen lijnen.

Voor de geleidingen parallel moet je in de specs kijken van de geleidingen.
De ene type mag meer hebben dan de ander.
Maar met 0,005 mm kom je meestal aardig in de buurt.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Erik »

@Irondigit,

Welkom op dit forum. Een antwoord geven in een draadje waar al 5 maanden niet in is geschreven is niet erg handig. Dit is Arie z'n draadje op dit forum. Stel je vragen eens in dat draadje, meer kans dat Arie het ook leest.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen nood.. hij heeft me zelfs op een ander forum al weten te vinden..

ik kom steeds meer "bekenden" van verschillende Fora tegen op andere fora.. volgen we het nog?.. ok.. hier kom ik lui tegen die ik ook tegenkwam op CNCzone.COM, op modelbrouwers.nl zie ik lui die ook hier verpozen, en op 't CamBam Forum, kom ik ook veel bekenden van allerlei andere fora tegen.. en ik lees ALLES!.. :D
Plaats reactie