draaibanken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: draaibanken

Bericht door boutje »

Zo werkt het niet echt met mach.

De opnemer zit er alleen voor het bepalen van je spil toerental.
Mach zelf rekend dan uit welk voeding je assen daarbij moeten maken.
Er is dus niet een directe koppeling tussen spil toerental en de voeding van je assen.

Er zit in mach ook ergens een macro met daarin de gebruikte variabelen voor draadsnijden.
De gebruikte G code bij mach is G76.
De bijhorende macro is M1076.M1S

Staat ook in de handleiding van mach.(bladzijde 10-16)

Dit verhaal geld volgens mij alleen voor mach 3

Ik heb zelf gemerkt ,dat bij een hoge resolutie opnemer, je sneller problemen krijgt.
Als de spil iets in toeren zakt probeert mach dat te corrigeren.(maar dat ijlt erg na)

Even ter zijde:

Met een frequentie regelaar en draaistroom motor loopt de spil niet echt stabiel.
Daardor kan je ook af en toe problemen krijgen omdat er niet een directe koppeling tussen de spil en je assen is.(ook al wat probleempjes mee gehad)

Een gelijkstroommotor heeft dit veel minder.

Daarom ben ik nu overgegaan op een gelijkstroommotor.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibanken

Bericht door aanrip »

Dat is duidelijk Bout. Het verhaal van draadsnijden in een lang gat met een beiteltje zal zo niet kunnen doorgaan. De beitel moet blijven staan, of iets uit de draad worden gehaald voor de terugloop. Dat betekent dat de langs electronische weg vervangen tandwielen tussen hoofdas en leidspil geen speling mogen hebben en dat krijgen ze met de door jou toegepaste regeling wel.
Toch is dit probleem belangrijk om opgelost te worden. De meeste hobbymachines maken gebruik van trapeziumdraad en hebben aangepaste moeren nodig. Die kan je tappen en dat deed ik tot dusver met vrij primitief gereedschap. Maar CNC snijden is echt veel doelmatiger. Dat wordt dus nog even piekeren. Bedankt voor de suggesties. :?
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: draaibanken

Bericht door boutje »

Zoals eerder aangegeven heb ik nu geen problemen meer met draadsnijden.

Dat komt vanwege de gelijkstroommotor en ik heb ook nog encoders op de assen zitten.(ook een optie die je in mach 3 kan toepassen)

Heb ook al meerdere binnendraden gesneden.


Maar het is dus wel even een ombouw klus om het goed te krijgen.

En je moet met het snijden van draad wat meer keren steken (0,1 a 0,2 mm per snede).

Hierdoor voorkom je dat de spil langzamer gaat lopen op dat de assen gaan happeren.

:roll:
Plaats reactie