Wie heeft een BF20/HU20?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Testa-Rossa »

Naar aanleiding van een ander topic waar Create aankwam met de tip van een "Hüfthalter für BF20".Vraag ik me af, wie hebben er hier allemaal een Optimum/HBM/Huvema/etc. BF20/HU20, en wie zijn evt. geinterresseerd in deze verstevingingsconstructie die de buiging van je Z-as kolom beperkt?

Zelf ontkom ik niet aan een andere bevestiging voor de Z-as omdat ik een andere kruistafel gebruik waarbij de Y-as over de X-as loopt (origineel andersom) waarbij montage aan de kruistafel niet mogelijk is, zie onderstaande foto.

Afbeelding

Misschien dat we door gezamelijk in te kopen dit ergens voor een leuke prijs kunnen laten water-, laser- of plasmasnijden. Hieronder enkele foto's van juergenschwelm.de op dezelfde site vind je bij PROJEKTE en dan Hüfthalter für BF20 ook wat meer info en meetresultaten zonder en met versteviging (verschillen zijn behoorlijk).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaas van Gemerden heeft (bij een goede prijs) in ieder geval interesse. Indien hier voldoende animo is zal ik het ook nog even voorleggen op het Onderstoom forum.

Ik heb overigens nog geen maten dus als iemand wil helpen met een Duitse mail zou dat ook mooi zijn. Of als iemand een adres weet waar het redelijk goedkoop gesneden kan worden is dat ook welkom (zit zelf nu te denken aan een laserboer).
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Erik »

Er word daar gepraat over een verbetering van ongeveer 4/100. Voor 98% van de werkstukken die ik ermee maak maken die paar honderdsten geen bal uit. Sorry voor de negatieve reactie, misschien zijn er anderen met een meer positief antwoord.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Testa-Rossa »

Hallo Erik, helemaal geen negatief antwoord hoor, gewoon een duidelijk antwoord waar ik wat mee kan; nee (uiteraard was een ja wel mooier geweest :lol:). Ik meen me ook te herinneren dat jij hem helemaal origineel terug wou kunnen bouwen en dat word hiermee toch wel moeilijk.

Maargoed er zijn er genoeg die de originele spindels vervangen voor kogelomloopspindels om die honderdsten te winnen, en misschien hebben die inderdaad wel interesse.

En door de verbeterde stabiliteit denk ik dat je meer wint dan een beetje maatnauwkeurigheid, staal bewerken word denk ik makkelijker en de oppervlaktenauwkeurigheid beter.

Nogmaals, ik ontkom zelf toch niet aan een dergelijke constructie, maar misschien dat een gezamelijke inkoop voor meerdere mensen interresant is.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door klaas van gemerden »

Ik zou het misschien niet eens zozeer doen voor de nauwkeurigheid.
maar wel voor het freesbeeld dat word er zeker weten beter door.
4/100 lijkt misschien niet zo veel maar het is wel duidelijk zichtbaar!

Het uitklokken van de z-as wordt in ieder geval ook een stuk makkelijker.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Erik »

Waarom trouwens een inkoopactie? Jij was het toch die het berichtje plaatste met de hoekijzertjes :mrgreen:

Afbeelding

Tsja, hoekverstevigingen en kogelomloopspillen. Theoretisch haal je er dan 4/100 + een paar honderdsten uit, bij elkaar toch 1/10. Ik heb alle twee de opties niet op mijn machine zitten, de werkstukken wijken een paar honderdsten af van de tekening. Ik vind het mooi genoeg. Als het ooit allemaal nauwkeuriger en beter moet dan schaf ik wel een deftige machine aan. Voor hobbybegrippen vind ik het prima.

Wat het freesbeeld betreft heeft Klaas zeker een punt. Ik ben er alleen nog steeds niet achter of dit freesbeeld komt door mijn onkunde of de kwaliteit van de Huvema. Ik gok nog steeds het eerste.

Ten tweede (maar dat is iets persoonlijks) vind ik dat de machine genoeg centjes heeft gekost. Er word nu weer wat geinvesteerd in een andere (nog veel duurdere) 1:1 hobby;

468
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door serum »

Ik heb een bf20L in bestelling en zag deze 'upgrade' ook staan.

ik weet alleen niet of ik zo gecharmeerd ben van deze uitvoering. Ik denk dat je veel meer stevigheid kan krijgen als je de ribben door laat lopen op de onderkant ipv te laten verdwijnen in 2 ~10? mm losse metalen platen.

Mijn idee was om de stappenmotor via de achterkant van de machine aan te sluiten ipv via de voorkant.

is het links/rechts speling of voor/achter speling? of tordeert de hele Z?

Ik ken iemand die gunstig kan lasersnijden, ik kan wel een prijsopvraag doen als je dit wilt?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Markus »

Als ik het goed gezien heb dan is ene Heinz, ik geloof de bedenker van dit project al bezig met het in serie maken van dit ding.

Tis zijn idee, hij beschikt blijkbaar over een laser snijder, dus mischien het beste is toch om met hem kontact op te nemen ?

Op die website die ik gelinkt in mijn bovenstaande post hebt wordt hij onderaan ergens genoemd

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 23 apr 2008 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door klaas van gemerden »

volgens mij met name links/rechts.
Het zou beter zijn geweest als ze de z-as op dezelfde manier hadden gekoppelt als bij een HBM BF 30

Afbeelding

Of ik mee doe licht aan de prijs.
Ik heb hier nog wel een UNP enzo liggen om het eventueel van te maken,
maar zoals hun het hebben gedaan is mooier.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door serum »

@Markus;

Zoals ik al zei ben ik niet gecharmeerd van zijn methode; als iets niet werkt, of niet nauwkeurig genoeg voor je toepassing is, (de speling van een standaard bf20 bij het frezen van staal binnen een bepaalde tollerantie) dan ga je op zoek naar een oplossing; als je een oplossing zelf anders wil aanpakken, ben je in mijn beleving niet verplicht het via een ander te bestellen.

verzendkosten voor 50kg staal uit duitsland zijn ook niet echt goedkoop?

Heinz' oplossing is niet uitzonderlijk torsie stevig, dit zou ik zelf wel doen/proberen de torsie te minimaliseren. Het is niet dat ik zijn ontwerp helemaal niets vind, maar ik bedoel alleen dat als ik er geld in zou investeren dat ik het anders zou doen.

Mocht je voor dit ontwerp willen gaan, dan vind ik het wel zo netjes het via hem te spelen, misschien wil hij je de tekeningen wel doen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Markus »

Oh maar ik heb helemaal geen BF20/HU20 , Ken ook die hele Heinz niet

Ik zag dit staan en op een Duits forum was men er redelijk druk mee bezig dus ik dacht mischien is het leuk om mensen hiero op deze mogelijkheid te wijzen :lol:

Ik vind alleen, net als jouw, dat als mensen precies dit ontwerp willen dat het inderdaad wel netjes is om bij de bedenker aan te kloppen

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 23 apr 2008 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Testa-Rossa »

serum schreef:ik weet alleen niet of ik zo gecharmeerd ben van deze uitvoering. Ik denk dat je veel meer stevigheid kan krijgen als je de ribben door laat lopen op de onderkant ipv te laten verdwijnen in 2 ~10? mm losse metalen platen.
Als je denkt een betere oplossing te hebben is dat offc. ook prima.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door didado »

Hoi, ik ben een nieuwkomer op dit forum. Anyway, ik heb een BF-20 en de kolom daarvan een jaar geleden zeer effectief en goedkoop 'stijver' en stabieler gemaakt. Althans, ik ben er zeer tevreden over.

Het probleem wat ik ondervond is dat de kolom vreselijk resoneert. Als ik een klap met de vlakke hand tegen de boven-zijkant van de kolom gaf dan resoneerde de kolom een seconde of 25 door. Ik voelde dat door mijn hand op de tafel te leggen. De BF-20 kolom is eigenlijk een wolkenkrabbertje die te tenger is in verhouding met de hoogte en net als een echte wolkenkrabber zwaait in de 'wind'. Dat zie je natuurlijk in het freesbeeld.

Eerst dacht ik dat het aan de onderkast lag. Ik heb 3 verschillende stalen onderkasten geprobeerd waaronder een serieus ogende, zwaar geconstrueerd en gelast onderstel waarvan je niet zo verwachten dat die mee zou geven maar de resonantie was verschrikkelijk. Zeker, die resonantie was mede een gevolg van de constructie van de onderkast.

Na 3 kasten was ik het zat en heb met wat 'schroot' een simpele zwevende constructie gemaakt die in mijn geval de resonantie heeft opgeheven. De huidige onderkast is maar zo'n china HBM BF-20 onderkast die veel minder stijf is als de gelaste constructie die ik eerst had maar met de aanpassing aanzienlijk beter.

Je hebt er wel een solide muur voor nodig waarin je wat keilbouten kan plaatsen. Belangrijk aan de constructie is dat hij 'zweeft'. In andere woorden ik heb eerst de kolom helemaal uitgelijnd met stel folie zodat hij x-y-z zo recht mogelijk staat. (Denk maar niet dat hij af-china rechtstaat). De verbindende constructie met de muur is zo gemaakt dat als je hem vastzet hij op geen enkele manier aan de kolom trekt maar hem tegelijkertijd wel fixeert.

Eerst dacht ik dat als ik alleen de bovenkant van de kolom zou fixeren met de muur dat de resonantie zou verdwijnen maar hoewel het hielp bleek de kolom toch nog te wiebelen. Het was als een buikdanseres wiens hoofd en voeten je fixeert maar die heupen gingen nog steeds heen en weer. Ik heb daarom een soortgelijke fixatie van de freestafel, waar de kolom uiteraard aan vast zit, aan de muur gemaakt. Pas toen was het probleem opgelost. De BF-20 is lekker stabiel en redelijk stijf.

Als er belangstelling voor is dan maak ik wel een filmpje dan hoef ik niet een volledig artikel te schrijven want dat doe ik al de hele dag voor mijn vak.

Ik heb overigens wel mijn twijfels over het mooie ontwerp van onze Duitse hobby-collega. Zijn klokje liegt niet over toegenomen stijfheid van de kolom maar ik vraag me af of zijn ontwerp invloed heeft op de rechtheid van de kolom. Als je namelijk een klokje tegen de kolom aanzet en met een vlakke hand boven tegen de kolom aandrukt dan zie je de klok al uit slaan. Laat staan dat je met het vastzetten van bouten aan de kolom trekt. In zijn ontwerp maakt hij de zijkant van de constructie ook vast met bouten. De kans is aanwezig dat je door het aandraaien van de bouten aan de zijkant van de kolom de boel een kant optrekt of tordeert. Nou zal het wel meevallen in zijn ontwerp omdat de zijkant -bouten relatief laag in de kolom worden bevestigd maar toch... Neemt niet weg dat ik zijn ontwerp elegant vind, in ieder geval veel mooier dan de mijne.

Als ik zijn ontwerp zou gebruiken dan zou ik zijkant-bouten overslaan. Je maakt dan eerst de achterkant vast aan de kolom en vervolgens de verstijvende constructie vast via de boutgleufen aan de onderkast. De bouten via de gleufen in de voet vastzetten aan de onderkast levert dan geen spanning op de kolom. Je hebt dan een 'zwevende' constructie. Zowel achter- als zijkant vastzetten levert volgens mij problemen op. Natuurlijk kan ik me geheel vergissen maar dat moet je me dan maar vergeven. Ik doe ook maar wat.


Hier in ieder geval even wat snaps die ik net even nam van mijn constructie om een idee te krijgen. Excuses voor de beroerde fotokwaliteit.
http://www.flickr.com/photos/60219533@N ... otostream/
Laatst gewijzigd door didado op 23 apr 2008 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door Testa-Rossa »

Kijk das ook een goede en zelfs goedkopere suggestie. Heb je die bovenste beugel nou bevestigt met de 4 inbusbouten van het kunstof afdekdopje?

Ik zie in dit systeem ook zeker wel wat, alleen heb ik zoals gezegt voor mezelf sowiesow nog iets nodig om hem ook op het tafelblad te bevestigen.

Ik zie ook dat je de bedieningskast verplaatst hebt, was deze makkelijk los te halen van de freeskop? Ik heb bij de mijne vluchtig even het deksel eraf gehaald, maar er zaten zoveel printplaten/bekabeling voor dat ik er nog niet echt naar gekeken heb.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Wie heeft een BF20/HU20?

Bericht door didado »

Kastje los halen was geen drama. Met name gedaan zodat ik eindelijk ruimte had om met een hamer het werkstukje in de machineklem een lel te geven.

Ja, die plaat bovenop zit vast met de standaard inbusbouten en het plastickapje. Op zich is het zachte kapje niet ideaal maar het werkt om de een of andere reden prima.

Jij zal op de een of andere manier een overbruggingsblok moeten maken tussen je tafel en de kolom. De kolom ken ik maar wat zijn je opties om iets aan je tafel vast te maken?

Als je dat eenmaal hebt zou mijn ontwerpje voor alsnog voor de gewenste stijfheid zorgen. Mooi tafeltje heb je trouwens. Las eerder al hoe je daar aangekomen was. Mooi hoor
Plaats reactie