nieuwe z as .. vullen?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

nieuwe z as .. vullen?

Bericht door deckel515 »

Hallo allen , ik ben bezig met m nieuwe machine en daar hoort ook een nieuwe ''omhoogpaal'' bij
deze word 2300 mm lang , en z0 ongeveer 200 in t vierkant

t zijn 2 i profielen tegen elkaar aan , met een 8 mm plaat er tussen en op de buitenkant ook dus zo :
|H|H|

even heel simpel haha !


nu denk ik dat ondanks dat er al zoveel staal in zit , dat ik alsnog die paal moet gaan vullen met iets, ik denk persoonlijk niet dat het voor extra stijfheid zou moeten gaan zorgen ..

jullie ideen of suggesties ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

even heel simpel haha !
lijkt meer op ihihi :lol:

Ik ben bang dat we dat machientje niet gaan zien op de volgende cnc-zone dag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door Leo.D »

Zo zou ik het niet doen, te weinig torsie stijfheid. Wanneer je er een koker van maakt wordt het al beter.

Groet, Leo
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door Swake »

Kzie niet direct in hoe dat je dit kan opvullen zonder er nog meer platen tegen te zetten, er is immers geen holte.
Maar zet dat even terzijde: Het gaat broodnodig zijn hier een paar dingen te berekenen, op goed geluk of op het gevoel afgaan zie ik hier niet goed komen.
Wat wil je met dat ding aanvangen? Hout, Staal, piepschuim?
En wat ga je aan die 'Z paal' hangen? Hoe groot is dat, hoeveel weegt dat, hoe gaat dat bewegen?
When it fits stop using the hammer.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door skillalot »

De H profielen zullen wel een kwartslag gedraait zijn...
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door PaulBng »

Een Z-as van 2,3 meter?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door keesfrees »

dat zat ik me ook net af te vragen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door deckel515 »

de i profielen zijn inderdaad een kwartslag gedraaid , het hele zooitje word rondom afgelast op een tactische wijze tegen kromtrekken.
inderdaad een z as van 2300 , de eerste meter zit tegen mijn gietijzeren frame aan gebout , dan heb ik 300 speling ivm de tafel hoogte , en dan 1000 geleiding.

komt neer uiteindelijk op een slag van 700 mm :P
en er gaat hier alleen staal op bewerkt worden..
doe dat nu ook op een veeeeel lichter geval , en dat gaat ... maar ik mis gewoon stabilitiet vandaar de totaal uit de kluiten gewassen constructie

t gewicht van de kop is geen probleem , maar dat zal zeker richting de 60 kg gaan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door DaBit »

Of dat je nu veel meer stabiliteit gaat krijgen met een paal van 'slechts' 200x200mm die zo lang is? Die van de BF20 is zeker in de diepte een heel stuk ieler maar ook een stuk korter, en die duw je zo een paar honderdsten om. En bedenk: 2x zo lang, 8x minder stijfheid bij een balk die maar aan 1 kant vast zit. 4x zo lang, 64x minder stijfheid.

Kwa vullen: ik zou beton of zand pakken. Niet voor de stijfheid, maar om te dempen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door deckel515 »

Zoals i, t nu uit heb gelegd is t vrij basic , maar ik heb een aantal schoren in t ontwerp zitten die erg veel krachten gaan opvangen..
Ook is t niet de bedoeling dat ik werkstukken van 700 mm hoog ga frezenn, maar omdat ik vaak oncourante rare dingen heb , en gekke opspanningen moet maken die vaag hoger zijn dan gewenst ....
Heb ik dux nooit genoeg ruimte om te meten wisselen enz, das een gote irritatie voor mij en dit is dus mn oplossing
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door Sven »

Moet je niet proberen dikwandige koker op de kop te tikken? Bij een scheepswerf of zo?

Bij wil" CNC" en "H-balk" op geen enkele wijze een associatie met elkaar vormen. Nou ja, voor een onderstel misschien...

Ik wil niet zeggen dat het niet kan, dat mag ik namelijk niet van mezelf maar als je dikwandige koker kan vinden dan ben je veel sneller veel mooier klaar.

Edit: Snel gezocht, van leeuwen precisie heeft bijvoorbeeld 200x200x16 mm
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door deckel515 »

Als ik 2 keer i profiel pak heb ik totaal 5 tussenstukken in de y richting zitten , die kant word hij heen geduwd met boren .. met een koker pak je maar 2 zijschoren , denk toch dat t sterker is wat ik zelf bedacht heb ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door Sven »

Het zou heel goed kunnen dat het sterker wordt maar je moet denk ik heel erg uitgebreid gaan nabewerken om het nauwkeurig te krijgen.

Nou is mijn laswerk beroerd en ik kan niet beschikken over freesmachines die dit soort grof geweld aankunnen...
Misschien draai jij je hand er niet voor om.
Maar voor mij zijn h-balken te rauw voor dit soort werk en zoals door een ander al aangegeven, koker is stijver dan H
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: nieuwe z as .. vullen?

Bericht door ruudpg »

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, want met je omschrijving kom ik er niet echt uit...
inderdaad een z as van 2300 , de eerste meter zit tegen mijn gietijzeren frame aan gebout , dan heb ik 300 speling ivm de tafel hoogte , en dan 1000 geleiding.

komt neer uiteindelijk op een slag van 700 mm
Een Z-as van 2300 die aan het gietijzeren frame zit gebout, kan dus niet meer bewegen, maar toch zit er 1000mm geleiding op :?:

Ik vraag me af of het geheel niet heel erg overgedimensioneerd is om zo een enorme z-as te maken voor "slechts" 700mm beweging, of is er een echte reden waarin je zo een lange z-as wilt hebben?

Als ik het lees krijg ik de indruk dat de spindel langs de z-as gaat bewegen over die geleiding van 1000mm, maar dat zou betekenen dat die "vaste" z-as dus altijd in de weg blijft zitten? Of zit ik er nu gewoon echt helemaal naast...
Plaats reactie